Gå til innhold

Risiko for krybbedød


Gjest balooba

Anbefalte innlegg

Gjest balooba

Huff, jeg har en baby på 5 mnd og klarer ikke la være å bekymre meg for dette. Selv om vi følger alle råd, som smokk, amming, røyker ikke o.l.

Men over til spørsmålet. Leste en artikkel hvor det stod at røyking i svangerskapet ga økt risiko for krybbedød. Hva er egentlig forklaringen på det? Økt risiko om foreldrene røyker med baby i samme seng er opplagt, men i svangerskapet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg et sikkert, vil jeg tro det er fordi røyking i svangerskapet påvirker fosteret veldig ved at det får mindre oksygen gjennom navlestrengen.

Det er da ikke så unaturlig for meg at det kan skade fosteret også på lengre sikt og gjøre det mer sårbart også overfor krybbedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske opplagt at når mor røyker i svangerskapet, vil stoffer som overføres inn i blodet også påvirke fosteret - og da selvsagt også barnets helse etter fødselen?

Klippet fra sidene til Landsforening for uventet barnedød

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/20DBB054B09260F8C125719B0048E7B6?OpenDocument

" Røyking i svangerskapet hindrer fosterets hjerne til å utvikle seg normalt, og påvirker nervesystemets evne til å regulere pusten under søvn. Utvikling og modning av spedbarnets pustekontroll skjer i hovedsak de to første månedene, og er ikke ferdig utviklet den første uken etter fødsel slik man har trodd tidligere. For barn av røykende mødre er utviklingen av barnets pustekontroll forsinket. En svekket eller forsinket modning av pustekontrollen kan tenkes å være en av årsakene til at vi ser økt forekomst av krybbedød rundt 3-4 måneders alder"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hushora

Det meste man gjør i et svangerskap påvirker jo fosteret og dermed også barnet videre etter at det har kommet ut av magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...