Gå til innhold

Klump(er) på penis


Gjest cowabunga

Anbefalte innlegg

Gjest cowabunga

Hei. Jeg har nå lest i gjennom samtlige beslektede emner på doktoronline, men har ikke funnet noe tilfredsstillende svar så spør derfor lege. Jeg har ved besøk hos fastlege fått bekreftet at jeg har talgkjertler på penis. Disse ligger særlig på undersiden av penis og på pungen. For ca. en uke siden fikk jeg en forholdsvis stor klump (ca 1 cm i diameter) på undersiden av penis (midt på). Klumpen er ujevn i den forstand at det er en "avlang" klump, og da jeg presset på den kom det ut gul, kviselignende masse. Samtidig ble høyre side av penis litt rød og øm, det virker som om "senene"/blodårene på høyre side av penis er litt hovne. Det gjorde litt vondt da jeg dro i penis, men da liksom bare på høyre side. Dette har kanskje sammenheng med følgende: Samtidig med at klumpen kom merket jeg at jeg var litt øm i lysken og merket en mindre hevelse/klump (oppe ved høyre sid av penis). I løpet av denne uken har denne "klumpen" i lysken nærmest forsvunnet, men i kveld merket jeg en forholdsvis hard, mindre klump ved høyresiden av penis i skillet mellom penisrot og kjønnshår (altså på oversiden av penis). Denne føles som en ert og er litt øm, og det er som om den er en del av en blodåre/sen - følgelig på undersiden av huden. Ømheten minner veldig om den ømheten jeg beskrev i forbindelse med blodårene. Status nå er altså: penis' høyre side er ikke lenger øm og "rødlig" som sådan, men klumpen under penis er nå mindre, litt hardere kanskje og jeg får ikke ut mer gult "verk". Klumpen i lysken har "forflyttet" seg til penisrot/pung, og jeg merker fortsatt litt ømhet om jeg drar i penis: det strekker liksom i høyre side av penis, og da spesielt strekker det i overgangen fra pung/kjønnshårfeste til penis. Det finnes ingen klumper eller liknende i pungen. Disse to litt forskjellige klumpene sjenerer selvfølgelig, og er litt ømme (om jeg strekker penis). Jeg lurer veldig på hva dette er for noe. Jeg har i sommer ikke mulighet til å besøke fastlege, men lurer på om jeg skal dra på legevakten. Kan dette være kreft? Hva er i såfall symptomene for det? Håper noen har kjangs til å gi meg et kompetent og utfyllende svar på dette. Jeg har forsøkt etter beste evne å beskrive problemene så nøyaktig som mulig. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

For å berolige,; dette høres ikke ut som kreft. kreft på penis er dessuten svært sjelden. Talgkjertler i underhuden på penis er et kjent fenomen, det er helt ufarlig. men det kan være kosmetisk skjemmende. Operasjon er ikke vanlig, for kulene kommer oftest tilbake, og arrdannelse kan bli mer plagsomt enn selve kulen. sannsynligvis har du fått betennelse i en av kjertlene. Da kan den bli ømmere enn normalt, og huden rundt kan bli rød. I tillegg kan de lokale lymfeknutene hovne opp; disse sitter i lysken. Ømheten i disse vil gradvis gå over etter noen uker. Det er "riktig" at ymfeknutene hovner opp etter en infeksjon; det tyder på at immunforsvaret ditt fungerer. I lymfeknutene produseres forsvarsceller som hjelper å bekjempe infeksjonen. Dersom du føler deg utrygg, eller kulene plager deg, kan du til høsten be fastlegen din om en henvisning til urolog som kan gi deg et sikkert svar på hva som kan gjøres, etter å ha undersøkt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...