Gå til innhold

Terapi gjør meg usikker


Gjest gjørmeterapi

Anbefalte innlegg

Gjest gjørmeterapi

Synes egentlig aldri jeg har fått den hjelpen jeg trenger. Har gått i lang behandling uten egentlig å lære så mye annet at andre oppfatter meg som en som tenker feil og som ikke greier å gjøre noe med det. Har alltid etterlyst en terapi som kan gjøre at jeg mestrer livet bedre, men det virker som om man skal finne fram til alt selv. Tror jeg har mest tro på kognitiv og atferdsterapi. Det å rulle seg i gjørma terapi er absolutt ikke bra. Blir bare bitter og innesluttet. Noen som er fornøyd med behandlingen de får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lavenue

Jeg har også gått i terapi en lang stund ( et par år ).Og jeg skulle

selv ønske at jeg kunne lært å takle livet bedre. Men det er egentlig

om enn hvor kjedelig det høres ut som, bare du som til slutt kan

gjøre en forandring. Behandleren er bare en veileder på veien.

Allikevel, har jeg ikke selv fulgt denne teorien fullt ut enda. Jeg har vel

mistet motivasjonen til å gjøre noe med det...Men det kan ikke

behandleren gjøre noe med uansett. Så hvis en tenker over det, er vi

som regel overlatt til oss selv, og da er det vår oppgave å ikke bukke

under. Du må ha lykke til videre, og holde på den livsviktige motivasjonen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leveregel nr 1

Jeg hadde samtaler for noen år siden med en psykiater. Fokuset var hele tiden å finne løsninger og å øke mestring. Jeg fikk fine hjemmeoppgaver, og jeg ble så motivert at jeg gjorde mye også utover denne på egen hånd. Disse egne initiativene fikk jeg veldig mye ros for. Jeg følte meg godt ivaretatt. På den måte at jeg ble møtt med respekt, vennlighet, et positivt syn på meg, kartlegging av mine ressurser og utfordringer. Kanskje nettopp pga dette trengte jeg ikke så mange timene før jeg var fit for fight igjen. :-)

Pga hypomani/depresjon som brøt ut etter dette (bipolar) har jeg måttet i behandling igjen i år. Jeg vet hvordan terapi kan (bør!!) fungere. I det minste hvilken terapi som jeg føler er meget nyttig. Det som er dumt nå er at jeg føler ikke det er noen brukermedvirkning. Det er behandleren som skal legge løpet. Det er hans arbeidsmåte jeg må tilpasse meg til - ikke at vi begge møtes et sted eller har et felles mål. Det er visst vanskelig å forstå at jeg kunne ha det utbyttet som jeg sier jeg har hatt ut i fra den lille kvantiteten av timer, som han ytrer. (Terapi skal jo gå over år liksom, er det ikke fremgangen som teller?)

Skal jeg bare sitte der og prate og prate om det som faller meg inn? Han sitter og noterer, og det er det. Det var ikke slik terapi var da jeg gikk for noen år siden. Da brukte psykiateren teknikker - mer nysgjerrig, stilte spørsmål, var kognitivt orientert, hjemmeoppgaver, struktur, måldefinering etc. Hans iboende tro på at jeg kunne nå veldig langt smittet veldig over på meg. Og jeg må si at jeg fikk meg noen skikkelige tankeutfordringer - det var flott!

Nå er det nok "gjørmeterapi", grave der det ikke egentlig er mer å grave opp. Føler egentlig ikke at behandleren har noe særlig stor tro på meg. Ifølge han er det nemlig ikke tilrådelig å jobbe med ting på egen hånd.

Ellers er han vel ansett som person, etter hva jeg har forstått. Tror jeg godt kunne likt han om jeg hadde møtt han i mer uformelle situasjoner. Som terapeut vet jeg ikke helt. Har i alle fall ikke hatt noen fremgang hittil (enda jeg har gått det trippelte av timen jeg trengte for noen år siden)

Problemet er at det er himla vanskelig å finne noen. Det er pasienter i kø og egentlig skal man lovprise seg om man får napp et sted. Har vært på prøvetime hos 2 som hadde ledig. Men de er uaktuelle. Privatpraktiserende med kort ventetid (restetorg....) Ene hadde Eva Ramm som forbilde...... og andre mente vi skulle gå igjennom hukommelsesterapi.

Min tidligere behandler er akkurat avgått med pensjon dessverre. Så om jeg ikke finner noen ok terapeut nå, får jeg heller bare ta alt på egne skuldre. Synes det gir mye å være her. Og samtaler med fastlegen som ikke kan noe om psykiatri gir meg 1000 ganger mer enn disse jeg har vært hos til nå i 2. omgangen...

Beklager ordflommen...

"Har alltid etterlyst en terapi som kan gjøre at jeg mestrer livet bedre, men det virker som om man skal finne fram til alt selv"

- så enig så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig som Lavenue skriver at man må gjøre hovedjobben selv. Endel flåser over ulike selvhjelpsbøker. En får ofte høre om hvor tåpelig det er at en skal bli "lykkelig"" av å lese en bok og alle problemene skal bli borte. Det fungerer ikke slik. Når man leser en slik bok må en legge enorm jobb i det selv og ha en offensiv holdning å være aktiv hele tiden.Dette kan altså bety at det er noe en jobber med hver eneste dag . Det er ingen lettvint løsning. Jeg pleide å lete etter en terapeut som kunne redde meg , hjelpe meg å fikse livet mitt. Jeg fant aldri en slik terapeut naturlig nok.Og der hvor jeg står i dag så er det at jeg må gjøre 99% av jobben selv. Så kan en bok eller terapeut hjelpe litt til med å veilede å gi råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Jeg er enig som Lavenue skriver at man må gjøre hovedjobben selv. Endel flåser over ulike selvhjelpsbøker. En får ofte høre om hvor tåpelig det er at en skal bli "lykkelig"" av å lese en bok og alle problemene skal bli borte. Det fungerer ikke slik. Når man leser en slik bok må en legge enorm jobb i det selv og ha en offensiv holdning å være aktiv hele tiden.Dette kan altså bety at det er noe en jobber med hver eneste dag . Det er ingen lettvint løsning. Jeg pleide å lete etter en terapeut som kunne redde meg , hjelpe meg å fikse livet mitt. Jeg fant aldri en slik terapeut naturlig nok.Og der hvor jeg står i dag så er det at jeg må gjøre 99% av jobben selv. Så kan en bok eller terapeut hjelpe litt til med å veilede å gi råd.

Det er ikke alle selvhjelpsbøker passer for. Det kan stå en del der som krever at man må gå veien med noen. For mange som har dype og langvarige problemer så er det som å tro på julenissen det å ta fatt på en selvhjelpsbok. For det første så finnes det mye humbug på markedet, for det andre hvordan vite at akkurat denne boken er noe for vedk. For det tredje så er det mange som sliter med såpass kompliserte problemer at de trenger noen som går veien med en. Tror at det er avgjørende om terapeuten er dyktig og kan sine saker. Og jeg tror også at det er avgjørende at man blir henvist til riktig form for terapi. Feks kognitiv terapi passer ikke for alle. Ei heller atferdsterapi. Da kan en bok basert på visse prinsipper være direkte uheldig for vedk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle selvhjelpsbøker passer for. Det kan stå en del der som krever at man må gå veien med noen. For mange som har dype og langvarige problemer så er det som å tro på julenissen det å ta fatt på en selvhjelpsbok. For det første så finnes det mye humbug på markedet, for det andre hvordan vite at akkurat denne boken er noe for vedk. For det tredje så er det mange som sliter med såpass kompliserte problemer at de trenger noen som går veien med en. Tror at det er avgjørende om terapeuten er dyktig og kan sine saker. Og jeg tror også at det er avgjørende at man blir henvist til riktig form for terapi. Feks kognitiv terapi passer ikke for alle. Ei heller atferdsterapi. Da kan en bok basert på visse prinsipper være direkte uheldig for vedk.

Jeg har hatt ganske alvorlige og langvarige problemer. Og det er ikke som å tro på julenissen. Jeg er en bevist kjøper som ikke hopper hva som helst av humbug. Og vet hva slags "opplegg" jeg synes virker best og som passer for meg. Helt enig i at det ikke passer for alle. Men når det passer for noen og fungerer for de er vel et fint? . Den personen som står bak er også vel så viktig som hvilken metode de benytter seg av. Virker personen som skriver troverdig og inspirerende.Sånt er vel viktig i en terapi setting også. God kjemi med terapeuten og at du har håp og tro at denne personen kan hjelpe deg. Man kan diskutere hvorvidt det er bedre med en dårlig terapeut enn ingen terapeut. Jeg synes da heller ingen, men heller en god selvhjelpsbok etc kan fungere som veileder. Det er jo sånn i norsk psykiatri at en kan ikke akkurat shoppe rundt til man finner en psykolog man liker og kommer overens med. I tillegg så er medisinering en så stor del av behandlingen noe jeg absolutt ikke er klar for.

Kjøper jeg det?. Jeg er egentlig veldig kritisk og skeptisk til endel sånne ting og mener det er mye tull der ute da. Så jeg har et par favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjørmeterapi

Det er ikke alle selvhjelpsbøker passer for. Det kan stå en del der som krever at man må gå veien med noen. For mange som har dype og langvarige problemer så er det som å tro på julenissen det å ta fatt på en selvhjelpsbok. For det første så finnes det mye humbug på markedet, for det andre hvordan vite at akkurat denne boken er noe for vedk. For det tredje så er det mange som sliter med såpass kompliserte problemer at de trenger noen som går veien med en. Tror at det er avgjørende om terapeuten er dyktig og kan sine saker. Og jeg tror også at det er avgjørende at man blir henvist til riktig form for terapi. Feks kognitiv terapi passer ikke for alle. Ei heller atferdsterapi. Da kan en bok basert på visse prinsipper være direkte uheldig for vedk.

Jeg er tilhenger av sunn fornuft. Det som hjalp meg opp av den verste hengemyren var rett å slett å føle at noen bryr seg. At noen gidder å bruke litt av energien sin på å hjelpe meg. Da tenker jeg på nærmeste familie og evt. venner hvis man har gode da. Det er visse prinsipper som gjelder for alle mennesker. Og det er bl.a. å innse følgende: ikke bli liggende i sengen, prøv å kom deg opp, finn noe som er meningsfylt, vær sammen med andre, tren om du kan eller gå i det minste en tur med noen som bryr seg, prøv å leve sunt. Vi er mennesker alle sammen og jeg har tro på at noen grunnleggende prinsipper gjelder for alle som trenger å komme seg gjennom tunge stunder. Det å gå tilbake til barndommen og kjenne på grumset kan kanskje være en god ide hvis dette er med på å hemme en som mennesket. Men resultatet kan bli at man ikke orker sin egen familie til slutt for man ser for mye grums i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørmeterapi

Det er ikke alle selvhjelpsbøker passer for. Det kan stå en del der som krever at man må gå veien med noen. For mange som har dype og langvarige problemer så er det som å tro på julenissen det å ta fatt på en selvhjelpsbok. For det første så finnes det mye humbug på markedet, for det andre hvordan vite at akkurat denne boken er noe for vedk. For det tredje så er det mange som sliter med såpass kompliserte problemer at de trenger noen som går veien med en. Tror at det er avgjørende om terapeuten er dyktig og kan sine saker. Og jeg tror også at det er avgjørende at man blir henvist til riktig form for terapi. Feks kognitiv terapi passer ikke for alle. Ei heller atferdsterapi. Da kan en bok basert på visse prinsipper være direkte uheldig for vedk.

Jeg får tilsendt bladet sinn og samfunn og der er det en psykiater som tør å fortelle sannheten om psykiatrien. Den handler ikke om mennesker, men om penger. Slik er det vel med somatiske sykdommer også. Hvis psykiatrien hadde vært mer menneskelig. Hvis man hadde hatt tid til å gi litt mer menneskelighet enn det man har tid til i dag, ville nok mange ha blitt bedre. Noen ganger handler det bare om å komme inn i riktig sirkel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...