Gå til innhold

Hull i ørene


puttelulle

Anbefalte innlegg

Snuppa mi er 5,5 år, og ønsker seg hull i ørene. Jeg har sagt at ho skal få det, men at ho må vente til ho er 7, - minst!;-)

Jeg var nemlig selv svært plaget av infeksjoner og verk og dritt da jeg fikk hull (jeg var 10 år)

Men hvordan er det!? Er øredobbene (de som hullene blir laget med) bedre enn for 25 år sida!?

Jeg er egentlig helt i mot å ta hull i ørene på småbarn, jeg liker ikke å se babyer med hull i ørene, f.eks. Me skjønner jo at noe må jeg fire på...

Vi er også en familie med masse allergier for diverse ting, og det er den største grunnen til at jeg vil at ho skal vente noen år, - men....

Hva er deres erfaringer!? Hvor gamle var ungene da de fikk hull i ørene? Har det gått bra med hensyn til infeksjoner, verking osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nedenfor er en kopi av et innlegg jeg har skrevet her tidligere. Hvis du søker på "nikkelallergi" her på småbarnsforum, får du fram en god del tråder med mye informasjon og erfaringer, også om hvordan ting er nå i forhold til før.

Dette kommer også fra en av de trådene:

Datteren min fikk øreobber og hull i ørene til 11-årsdagen.

Argumentene mine var følgende:

Hun skulle være stor nok til å holde skitne hender unna, til å vurdere hvilke aktiviteter som krever at man fjerner øredobbene, kunne ta dem av og på selv og kunne foreta evt. rensing av hullene selv hvis det var nødvendig i starten.

Hun skulle også være stor nok til å forstå at dersom man til tross for alle forholdsregler vedr. hva slags øredobber man bruker og ikke bruker, likevel utvikler allergi, så er det ingenting å gjøre med det og ingen å skylde på.

Jeg hadde egentlig også et punkt om at hun skulle være stor nok til selv å ordne med timebestilling for å ta hull og gå dit alene, men det måtte jeg gi opp.

Den gørrkjedelige mora hennes har ingen andre hull i ørene enn de naturen har sørget for, og følgelig ingen erfaring.

Hun fikk litt utslett på det ene øret og kinnet i månedene etter at hullene var tatt, men det gikk heldigvis tilbake etter hvert. Allergi har vi fortsatt ikke i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi blir 7 år om en mnds tid og hun får ikke hull i ørene så lenge jeg har noe jeg skulle sagt. Utviklet nemlig selv nikkelallergi etter å ha tatt hull i ørene som 10-åring. Ved et tilfelle verket bakdelen på øredobben inn i øreflippen (jada, de var uekte) og jeg måtte på sykehuset og få den skåret ut.

Det førte også til en eller annen form for kryssallergi slik at om jeg har øredobber og drikker melk over lengre tid så får jeg utslett på den ene leggen. Det tok meg 25 år å se sammenhengen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania og andre sydlige land får de hull i ørene allerede på barselavdelingen.... Jeg har ikke så mange motforestillinger - tror de som utvikler nikkelallergi vil gjøre det uavhengig om de er 5 eller 7 år gamle. Vår datter fikk da hun hadde lyst - hadde da oppholdt oss mye i Spania, og hun syntes det var så fint.. Hun var da 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke hull i ørene før de er store nok til å rense og ta vare på dem selv. Jeg har sagt når de blir konfirmert, men det kan hende jeg må moderere meg.

Nå har kusina på 6 år fått hull i ørene, og de har begynt å mase litt igjen. Heldigvis vet de at jeg mener det når jeg sier noe, så de forstår at jeg ikke går med på det nå i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania og andre sydlige land får de hull i ørene allerede på barselavdelingen.... Jeg har ikke så mange motforestillinger - tror de som utvikler nikkelallergi vil gjøre det uavhengig om de er 5 eller 7 år gamle. Vår datter fikk da hun hadde lyst - hadde da oppholdt oss mye i Spania, og hun syntes det var så fint.. Hun var da 5 år

Hei!

Jeg venter ikke med å ta hull i ørene hennes fordi jeg tror at hun ikke får allergisk reaksjon om 2 år! Men fordi det kreves mye stell og pleie _hvis_ det skulle oppstå komplikasjoner. Da tror jeg det er lettere å hanskes med det når de er litt eldre.

Men jeg er ikke vrangere enn at jeg skjønner at hun har lyst på hull i ørene! Bestevennene har, og de er både eldre og yngre enn dattera mi....

Men jeg har ikke lyst til at hun skal se ut som en tenåring i en alder av 5...;-) Men det er jo mitt problem, egentlig, ikke hennes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mi blir 7 år om en mnds tid og hun får ikke hull i ørene så lenge jeg har noe jeg skulle sagt. Utviklet nemlig selv nikkelallergi etter å ha tatt hull i ørene som 10-åring. Ved et tilfelle verket bakdelen på øredobben inn i øreflippen (jada, de var uekte) og jeg måtte på sykehuset og få den skåret ut.

Det førte også til en eller annen form for kryssallergi slik at om jeg har øredobber og drikker melk over lengre tid så får jeg utslett på den ene leggen. Det tok meg 25 år å se sammenhengen der...

Unnskyld at jeg smiler her jeg sitter, men den kryssallergien skjønner jeg det tok litt tid å forstå! ;-)

Men det setter min allergi i et visst lys, også... Kanskje det er derfor jeg ikke tåler beltespenner!? Beltespenner i rent sølv eller gull blir litt upraktisk, men...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania og andre sydlige land får de hull i ørene allerede på barselavdelingen.... Jeg har ikke så mange motforestillinger - tror de som utvikler nikkelallergi vil gjøre det uavhengig om de er 5 eller 7 år gamle. Vår datter fikk da hun hadde lyst - hadde da oppholdt oss mye i Spania, og hun syntes det var så fint.. Hun var da 5 år

Fatter ikke at mødre vil påføre babyene sine smerte i form av å få hull i ørene. For det ER vondt. Vet om et par som har gjort det og ungene var grinete i et par uker etterpå. Ikke så rart kanskje, når ørenflippene var hovne og røde...Ikke er det særlig fint med hull i ørene på de heller når de er små, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg smiler her jeg sitter, men den kryssallergien skjønner jeg det tok litt tid å forstå! ;-)

Men det setter min allergi i et visst lys, også... Kanskje det er derfor jeg ikke tåler beltespenner!? Beltespenner i rent sølv eller gull blir litt upraktisk, men...;-)

Det tok lang tid før jeg skjønte sammenhengen ja. Det begynte egentlig med at jeg sluttet å drikke melk av en eller annen grunn + at jeg ikke hadde øredobber fordi hullene hadde grodd igjen og ble bra på foten.

Så begynte jeg å drikke melk, men foten var så og si bra, men så tok jeg hull i ørene på nytt, dvs. jeg tok opp igjen det som hadde grodd igjen og begynte med dobber igjen - og omtrent over natten fikk jeg utslett på beinet igjen, etter flere år uten! Har så prøvd meg litt frem og funnet ut at kombinasjonen melk + øredobber gir utslett, men kun dobber eller kun litt melk går bra. Pussig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efoll

8 åringen min vil ikke ha, hun. Men nå har faktisk de aller fleste jentene i klassen hennes hull i ørene. Hun vil allikevel ike ha. Jeg har faktisk spurt henne, hun kunne kanskje fått dersom hun ville. Men jeg tror ikke hun tør enda ;)

Hun hadde ikke fått før skolestart. Nå skal hun jo opp i tredje, og etterhvert går jo det greit å stelle etc da. Så da får hun hvis hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen min vil ikke ha, hun. Men nå har faktisk de aller fleste jentene i klassen hennes hull i ørene. Hun vil allikevel ike ha. Jeg har faktisk spurt henne, hun kunne kanskje fått dersom hun ville. Men jeg tror ikke hun tør enda ;)

Hun hadde ikke fått før skolestart. Nå skal hun jo opp i tredje, og etterhvert går jo det greit å stelle etc da. Så da får hun hvis hun vil.

Jeg hadde en samtale med jenta mi i kveld. Og da kom det fram at det var ikke egentlig hullene som var om å gjøre, men muligheten til å kunne pynte seg (det skjønte jeg jo, men fint at hun sa det sjøl). Jeg sa at det gikk fint an å pynte seg på ørene _uten_ å ta hull i dem! Det finnes jo øredobber med magneter, og med kun klips (såvidt det er...). Da var det greit, for hun måtte jo ha ørepynt til den nye prinsessekjolen! Og ørepynt til den finner vi i nærmeste lekebutikk!

Da var det greit at hun ikke fikk hull før hun ble 10!;-) Vi gjorde en avtale på det, som vi begge skrev under på (!?). Vet ikke om det var veldig pedagogisk, men det funka nå, og jeg er kvitt maset om "hull- i- ørene" en stund (tror jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg: Ingen av mine barn skulle få hull i ørene før de fylte 12 år. Ikke på vilkår!

Men - det hender det havner en kamel på mors matfat... Kamelen bærer navnet "farfar spanderer" og "bedende barneøyne". Datra var da 7 1/2 år gammel. Kamelen gled ned med rømme og grillkrydder (ikke så verst, egentlig...)

Nitidig rensing og pusling ble det i etterkant. Rensing tre ganger daglig på det meste. Og totalforbud mot å fingre borti og å ta ut dobbene.

Det tok nesten et halvt år før hun fikk skifte dobber - som var i kirurgisk stål.

Nå er jenta snart 8 år og styrer dette mye selv. Hun renser og ordner opp, under mitt "strenge" falkeblikk.

Dobbene jeg fikk, som 7-åring, var nok vesentlig dårligere enn dagens dobber, vil jeg anta. Og jeg brukte mye juggel og tull (husker en gang jeg på død og liv skulle ha en nøkkel (!) i en ståltråd (!) som øredobbel. Ikke å anbefale, for å si det slik.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en samtale med jenta mi i kveld. Og da kom det fram at det var ikke egentlig hullene som var om å gjøre, men muligheten til å kunne pynte seg (det skjønte jeg jo, men fint at hun sa det sjøl). Jeg sa at det gikk fint an å pynte seg på ørene _uten_ å ta hull i dem! Det finnes jo øredobber med magneter, og med kun klips (såvidt det er...). Da var det greit, for hun måtte jo ha ørepynt til den nye prinsessekjolen! Og ørepynt til den finner vi i nærmeste lekebutikk!

Da var det greit at hun ikke fikk hull før hun ble 10!;-) Vi gjorde en avtale på det, som vi begge skrev under på (!?). Vet ikke om det var veldig pedagogisk, men det funka nå, og jeg er kvitt maset om "hull- i- ørene" en stund (tror jeg..)

Jeg ville gått for klistremerke-varianten. Klips er jo grusomt vondt! Og magneter kan jeg ikke skjønne holder seg på plass i det hele tatt, om jeg forstår konseptet (magnet på hver side av øreflippen) riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bestemt meg: Ingen av mine barn skulle få hull i ørene før de fylte 12 år. Ikke på vilkår!

Men - det hender det havner en kamel på mors matfat... Kamelen bærer navnet "farfar spanderer" og "bedende barneøyne". Datra var da 7 1/2 år gammel. Kamelen gled ned med rømme og grillkrydder (ikke så verst, egentlig...)

Nitidig rensing og pusling ble det i etterkant. Rensing tre ganger daglig på det meste. Og totalforbud mot å fingre borti og å ta ut dobbene.

Det tok nesten et halvt år før hun fikk skifte dobber - som var i kirurgisk stål.

Nå er jenta snart 8 år og styrer dette mye selv. Hun renser og ordner opp, under mitt "strenge" falkeblikk.

Dobbene jeg fikk, som 7-åring, var nok vesentlig dårligere enn dagens dobber, vil jeg anta. Og jeg brukte mye juggel og tull (husker en gang jeg på død og liv skulle ha en nøkkel (!) i en ståltråd (!) som øredobbel. Ikke å anbefale, for å si det slik.).

''Og jeg brukte mye juggel og tull (husker en gang jeg på død og liv skulle ha en nøkkel (!) i en ståltråd (!) som øredobbel. Ikke å anbefale, for å si det slik.).''

Sikkerhetsnåler var populært en periode husker jeg... Jeg torte aldri, sikkert like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg ville gått for klistremerke-varianten. Klips er jo grusomt vondt! Og magneter kan jeg ikke skjønne holder seg på plass i det hele tatt, om jeg forstår konseptet (magnet på hver side av øreflippen) riktig.

Magnetene holder seg faktisk helt fint på plass - men det blir litt ømt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Mi jente på 8 år tok hol i øyrene i forrige veke. Ho minner meg på å rense øyrene kvar kveld, og det ser fint ut.Dei andre jentene mine var også i den alderen. Det har gått bra med gull og sølv. Men juggel tåler dei/vi ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente på 8 år tok hol i øyrene i forrige veke. Ho minner meg på å rense øyrene kvar kveld, og det ser fint ut.Dei andre jentene mine var også i den alderen. Det har gått bra med gull og sølv. Men juggel tåler dei/vi ikkje.

Det kan være nikkel i både sølv- og gull-øredobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Det kan være nikkel i både sølv- og gull-øredobber...

Kanskje det er derfor enkelte gull og sølv øredobber er bedre enn andre då. Eg reagerer på nikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

8 åringen min vil ikke ha, hun. Men nå har faktisk de aller fleste jentene i klassen hennes hull i ørene. Hun vil allikevel ike ha. Jeg har faktisk spurt henne, hun kunne kanskje fått dersom hun ville. Men jeg tror ikke hun tør enda ;)

Hun hadde ikke fått før skolestart. Nå skal hun jo opp i tredje, og etterhvert går jo det greit å stelle etc da. Så da får hun hvis hun vil.

MIn er 10,5 år og maser ikke så veldig mye om det. Av og til har hun nevnt det, men det er ikke noe stort ønske. Og så har hun laaaangt hår som stort sett dekker ørene også da. Og et par av vennninnene har hatt store problemer, det har nok dempet lysten litt. Dessuten liker hun å være litt "annerledes".

Hun får andre ting. Lekre mobilsmykker ( det er egentlig utrolig teit, men men), falske striper i håret og annet dill. Dessuten veit hun at jeg ikke har så lett for å gi meg på slikt, så hun bruker nok energien sin på å be om det som hun har mulgiheter for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine barn fikk hull i ørene når de var fem år gamle. Da hadde de mast siden de var rundt treårsalderen... Minstemor er nå tre år gammel og har begynt å mase hun også;-)

Den eldste har hatt atopisk eksem, så jeg var litt spent på henne. Hun får ikke lov å bruke uekte ørepynt i lengre perioder. Aller helst skal hun bruke ørepynt i 100% titan.

I diverse hudpleiesalonger selger de titanørepynt (husk at det må være 100% titan!) og disse skal visstnok være _helt_ trygge mht allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...