Gå til innhold

Tett nese på spedbarn


2469

Anbefalte innlegg

Lille jenta mi er nå 6 uker og har blitt potte tett i nesen. Det bare surkler, og hun blir skikkelig sint når hun spiser, for da får hun nesten ikke puste.

Jeg har forsøkt å suge snørra ut av nesa med sånn snørrsuger, det virker i et par minutter, så er det "fylt opp" igjen. Jeg har forsøkt morsmelk, saltvann og nesedråper for spedbarn, men det blir ikke noe bedre.

Hun får "panikk" om jeg legger henne flatt ned, for da får hun nok fornemmelsen av å ikke få puste, så jeg har bygget henne opp slik at når hun sover nå, så sover hun i "oppoverbakke". Men hun får ikke sove lenge om gangen fordi hun er så tett.

Noen som har noen andre gode råd på hva som kan hjelpe mot tette småneser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Ser at du har prøvd morsmelk. Det var det som hjalp på mine barn. Jeg la dem på yggen på stellebordet, bøyde meg over dem, og sprutet melka direkte fra brystet og inn i nesa deres.

Dette gjorde jeg også de gangene de fikk puss i øynene/øyebetennelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å ta henne med meg i dusjen jeg, hold henne inntil deg mens dusjen spruter så varmt vann som du klarer (trenger jo bare å sprute på gulvet eller i veggen). Dampen kan hjelpe veldig fint på å "løsne opp", hvertfall en stund. Prøv å få lagt henne så raskt som mulig etterpå da, før det tetter seg til igjen. Det er fælt for de små å være så tette, stakkars....

Håper det går snart over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å ta henne med meg i dusjen jeg, hold henne inntil deg mens dusjen spruter så varmt vann som du klarer (trenger jo bare å sprute på gulvet eller i veggen). Dampen kan hjelpe veldig fint på å "løsne opp", hvertfall en stund. Prøv å få lagt henne så raskt som mulig etterpå da, før det tetter seg til igjen. Det er fælt for de små å være så tette, stakkars....

Håper det går snart over!

Vi har stemdusj, så da trenger det ikke sprute på henne i det hele tatt. Takk for tipset, jeg skal teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen med mnsta da hun var 4 uker pga det samme, hun var veldig tett og hadde stygg hoste. Legen demonstrerte hvordan jeg skulle skylle nesen hennes ordentlig:

Kjøp saltvannsampuller og engangssprøyter på apoteket, og sprut saltvann inn i hvert nesebor vha sprøyten. Det skal sprøytes ganske mye saltvann; 0,5-1 ml pr nesebor.

Dersom det er behov for det følger du opp med nesedråper for spedbarn (Rhinox e..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Vi har brukt en sprøyte på 1 ml, fylt den opp med fysiologisk saltvann (9% salt som går fint å blande selv). Har varmet vannet til det er lunket.

Så har vi sprøytet en sprøyte i hvert nesebor - evt to ganger i hvert hvis det er mye. Dette førte som oftest til at mye snørr rant ut fordi hun nøs!

I tillegg så virker saltvann avslimende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...