Gå til innhold

Er det vanlig å ha tvangstanker?


Babette

Anbefalte innlegg

Kanskje er tvangstanker et for sterkt uttrykk, men jeg har ikke noe annet ord på det.

Jeg bruker klokkeradio som vekkerklokke, og når jeg har lagt meg, må jeg sjekke flere ganger at jeg ser prikken som viser at vekkingen er slått på. Og - nå kommer det komiske: Jeg må si høyt: Ja, ja, ja, ja, sikkert, sikkert, sikkert, sikkert.

Og så må jeg kjenne etter tre ganger at jeg har låst ytterdøra når jeg går noe sted, og selvsagt sjekke grundig at alle platene på komfyren er slått av, både før jeg legger meg og når jeg går ut.

Det var visst det jeg har, sånn i korte trekk.

Noen som vil fortelle om sine spesialiteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Babette

    11

  • cathlin

    7

  • Orio

    6

  • Sofline

    5

Mest aktive i denne tråden

Mista nikket

Kan ikke akkurat kalle det tvangstanker hvis det ikke er et mønster og det skjer med en masse andre ting, da kan det kanskje kalles tvangshandlinger. Eller som jeg har det, jeg må telle hvor mange tall det er i telefonnummer når noen slår et nummer på film. Jeg kaller det for en uvane:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært noen steder og skal hjem må jeg alltid sjekke at jeg har døråpneren med meg. Det er helt sykt for jeg bruker den når jeg skal hjemmenifra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker OG tvangshandlinger, ikke dårlig Babette!

Jeg må som regel sjekke to ganger at jeg har fått med meg alle varene fra handlebåndet på butikken. Ellers går det litt i telling, feks om jeg skal gå et stykke så er det ett-to, ett-to, ett-to..

Og klær som skal henges opp på tørkestativet skal ristes to ganger før de henges opp.

Kall meg gjerne toer'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liljana

Hos meg må fjernkontrollene ligge etter størrelse,og peke samme vei .:) Og hvis det er en brett på en duk eller et bilde som henger skjevt,må det rettes på straks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker OG tvangshandlinger, ikke dårlig Babette!

Jeg må som regel sjekke to ganger at jeg har fått med meg alle varene fra handlebåndet på butikken. Ellers går det litt i telling, feks om jeg skal gå et stykke så er det ett-to, ett-to, ett-to..

Og klær som skal henges opp på tørkestativet skal ristes to ganger før de henges opp.

Kall meg gjerne toer'n.

Jeg burde også ha sjekket to ganger at jeg har fått med alle varene fra butikken, det hender nemlig rett som det er at en liten ting blir liggende igjen.

Jeg kjenner en som alltid hoster i det han er i ferd med å komme inn døra. Lurer på om han er klar over det selv. Det kan jo være ment som forhåndsvarsel - her kommer jeg!

Ikke bare har jeg tvangstanker og tvangshandlinger - jeg kan også være uhyggelig distré. F. eks. tar jeg to typer kosttilskudd om morgenen, og jeg drikker masse vann. Mens jeg står der og drikker, er jeg av og til så begravd i mine egne tanker at jeg ikke aner om jeg har tatt tablettene eller ikke. Jeg må visst få meg sånn doseringseske som gamle bruker, med pillene plassert på hver sin dag. Nå kan du jo foreslå at problemet er at jeg begynner å bli gammel, men i så fall har jeg vært gammel bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå lo jeg høyt her! :-) Men jeg må selv innrømme jeg har noen tvangstanker.

Jeg MÅ sjekke når jeg skal ut MANGE ganger at jeg har slått av komfyren, lukket vinduer osv. Det samme når jeg skal noe sted og pakker. Da må jeg sjekke at jeg har husket å ta med meg det og det litt for mange ganger. Det siste har mildnet seg med årene, men det med komfyren synes jeg nesten bare bli verre.

Jeg har en venninne som må dele opp jordbærene før hun heller fløte på.

Jeg kommer sikkert på noe mer. Jeg syens jeg har så mange teite ting jeg MÅ gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde også ha sjekket to ganger at jeg har fått med alle varene fra butikken, det hender nemlig rett som det er at en liten ting blir liggende igjen.

Jeg kjenner en som alltid hoster i det han er i ferd med å komme inn døra. Lurer på om han er klar over det selv. Det kan jo være ment som forhåndsvarsel - her kommer jeg!

Ikke bare har jeg tvangstanker og tvangshandlinger - jeg kan også være uhyggelig distré. F. eks. tar jeg to typer kosttilskudd om morgenen, og jeg drikker masse vann. Mens jeg står der og drikker, er jeg av og til så begravd i mine egne tanker at jeg ikke aner om jeg har tatt tablettene eller ikke. Jeg må visst få meg sånn doseringseske som gamle bruker, med pillene plassert på hver sin dag. Nå kan du jo foreslå at problemet er at jeg begynner å bli gammel, men i så fall har jeg vært gammel bestandig.

Det med kosttilskudd har jeg også problemer med. Kall meg gjerne distre. Jeg tror jeg har arvet det etter bestemora mi. Hun legger for eksempel fra seg nøklene sine alle mulige steder og husker sjelden hvor. Folk tror sikkert hun begynner å bli gammel, men hun har alltid vært sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lo jeg høyt her! :-) Men jeg må selv innrømme jeg har noen tvangstanker.

Jeg MÅ sjekke når jeg skal ut MANGE ganger at jeg har slått av komfyren, lukket vinduer osv. Det samme når jeg skal noe sted og pakker. Da må jeg sjekke at jeg har husket å ta med meg det og det litt for mange ganger. Det siste har mildnet seg med årene, men det med komfyren synes jeg nesten bare bli verre.

Jeg har en venninne som må dele opp jordbærene før hun heller fløte på.

Jeg kommer sikkert på noe mer. Jeg syens jeg har så mange teite ting jeg MÅ gjøre.

Ja, jeg tror egentlig det er ganske mange som har det sånn. Når jeg er på ferie eller bor borte, er det meste av dette borte. Så det handler nok mye om ansvarsfølelse.

Men det er irriterende når jeg liksom Må sjekke en ekstra gang at døra er låst. Det gjelder f. eks. verandadøra, der jeg jo kan se på håndtaket at den er låst. Likevel må jeg kjenne etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er vanlig. Slapp av;-)

Min spesialitet er at når jeg har lagt meg kan jeg ikke ha noen føtter eller armer hengende utenfor sengekanten, fordi da kommer de til å bli "tatt" av skumle dyr under sengen. Krokodiller f,eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er vanlig. Slapp av;-)

Min spesialitet er at når jeg har lagt meg kan jeg ikke ha noen føtter eller armer hengende utenfor sengekanten, fordi da kommer de til å bli "tatt" av skumle dyr under sengen. Krokodiller f,eks.

Hehe. Man kan aldri vite! Mine tvangstanker er nok mest fokusert på rutiner for å sjekke at alt er på plass. Kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok både for lat og lite fantasifull til å ha tvangstanker/tvangshandlinger.

Kan jeg slenge over noen av mine? Jeg må også lese Dagbladet før VG. Eller det var for sterkt sagt. Jeg foretrekker å lese Dagbladet før VG, og starter som oftest med den mest lokale lokavisen. Det er jo egentlig veldig komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge over noen av mine? Jeg må også lese Dagbladet før VG. Eller det var for sterkt sagt. Jeg foretrekker å lese Dagbladet før VG, og starter som oftest med den mest lokale lokavisen. Det er jo egentlig veldig komisk.

Hmmm... Det er det jeg sier, det hjelper å være lat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er vanlig. Slapp av;-)

Min spesialitet er at når jeg har lagt meg kan jeg ikke ha noen føtter eller armer hengende utenfor sengekanten, fordi da kommer de til å bli "tatt" av skumle dyr under sengen. Krokodiller f,eks.

Tenk på alle froskene som kan komme hoppende opp selv om du har bena oppe i senga! Er nok best du pakker deg godt inn og setter på myggnett.

(Er det ufint å fleipe med sånt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Det er det jeg sier, det hjelper å være lat!

Men jeg er også lat! Og du er nå bra pliktoppfyllende du også, da.

Men: Jeg tror nok at hvis jeg virkelig skjerper meg, kan jeg klare å kvitte meg med alle tvangstankene. Noe sier meg at de ikke sitter så forferdelig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle froskene som kan komme hoppende opp selv om du har bena oppe i senga! Er nok best du pakker deg godt inn og setter på myggnett.

(Er det ufint å fleipe med sånt?)

Hehe.

Frosker er jeg da ikke redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Man kan aldri vite! Mine tvangstanker er nok mest fokusert på rutiner for å sjekke at alt er på plass. Kontroll.

Det du kan prøve er å se hva som skjer hvis du ikke sier ja ja ja sikkert sikkert osv. Hvis du tør:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...