Gå til innhold

Fri fra jobb for å gå til....


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Hvordan er reglene for dette:

Likestilles det å gå til psykolog med det å gå til lege, sånn at en får fri med lønn?

Hva med besøk på familievernkontor?

Og hva med tannlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg jobber får vi kort permisjon (2 timer) med lønn for legetimer, tannlege og annen medisinsk behandling derunder psykolog, kiropraktor etc.

Den tiden jeg gikk til psykolog fikk jeg en delvis sykemelding som gjaldt i tre måneder om gangen. Sykemeldingen gjaldt for å kunne gå til behandling uten at jeg skulle være nødt til å fortelle sjefen min hva det gjaldt. For meg funket det bra. Sjefen min ble nysgjerrig etterhvert og spurte hva dette var. Jeg fortalte, men de har egentlig ikke krav på å vite dette så lenge du har en gyldig sykemelding. Greit å være oppmerksom på bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Fri med lønn til slike ting er ikke bestemt ved lov, det er ordninger som bedriften kan ha. Nøyaktig hvordan reglene ved din arbeidsplass er kan lønningskontoret svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Her jeg jobber får vi kort permisjon (2 timer) med lønn for legetimer, tannlege og annen medisinsk behandling derunder psykolog, kiropraktor etc.

Den tiden jeg gikk til psykolog fikk jeg en delvis sykemelding som gjaldt i tre måneder om gangen. Sykemeldingen gjaldt for å kunne gå til behandling uten at jeg skulle være nødt til å fortelle sjefen min hva det gjaldt. For meg funket det bra. Sjefen min ble nysgjerrig etterhvert og spurte hva dette var. Jeg fortalte, men de har egentlig ikke krav på å vite dette så lenge du har en gyldig sykemelding. Greit å være oppmerksom på bare.

"Sjefen min ble nysgjerrig etterhvert og spurte hva dette var. Jeg fortalte, men de har egentlig ikke krav på å vite dette så lenge du har en gyldig sykemelding"

Jeg spør også - men det er mer fordi jeg bryr meg enn fordi jeg er nysgjerrig.

Og så synes jeg det er vanskelig å bidra om jeg ikke vet hva det gjelder (i store trekk) - og det føler jeg på en måte at jeg må, samtidig som jeg gjerne vil at de som jobber for meg

1 - skal føle at jeg bryr meg om dem

2 - skal oppleve at jeg tilrettelegger så godt jeg kan

3 - skal føle at de kan komme til meg om det er noe de trenger, og at jeg da faktisk prøver å hjelpe dem

Så; noen ganger kan det kanskje være greit å fortelle de store trekkene, om enn ikke alle detaljene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Du har ikke krav på fri med lønn for noen ting annet enn når du er syk, eller har syke barn - med andre ord ikke lege, tannlege eller noe. Men; de fleste arbeidsplasser gir det jo likevel da...

Så ja - jeg tror psykolog likestilles med lege sånn sett.

Når det er sagt, om du går til psykolog og dermed må ha fri to timer i uken - hadde jeg sett annerledes på det enn en sjelden legetime.... Det utgjør jo en dag eller to i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjefen min ble nysgjerrig etterhvert og spurte hva dette var. Jeg fortalte, men de har egentlig ikke krav på å vite dette så lenge du har en gyldig sykemelding"

Jeg spør også - men det er mer fordi jeg bryr meg enn fordi jeg er nysgjerrig.

Og så synes jeg det er vanskelig å bidra om jeg ikke vet hva det gjelder (i store trekk) - og det føler jeg på en måte at jeg må, samtidig som jeg gjerne vil at de som jobber for meg

1 - skal føle at jeg bryr meg om dem

2 - skal oppleve at jeg tilrettelegger så godt jeg kan

3 - skal føle at de kan komme til meg om det er noe de trenger, og at jeg da faktisk prøver å hjelpe dem

Så; noen ganger kan det kanskje være greit å fortelle de store trekkene, om enn ikke alle detaljene :)

Jeg tviler ikke på dine tanker rundt det å spørre hva sykemeldingen gjelder, men min erfaring ble derimot at jeg ble sett på som en svak person. Det at det gjaldt en psykisk lidelse gjorde det vel litt ekstra vanskelig å forholde seg til tror jeg. Det er ikke til å komme bort fra at det fremdeles er mange rare ideer rundt akkurat det. Min erfaring ble hvertfall ikke bra og skulle det skje igjen kommer jeg nok til å holde godt kjeft om at jeg går til psykolog pga. depresjon. Men det skal ikke skje igjen så det blir helt hypotetisk :o)

Keep up the good work. Sikker på at du er en god sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Jeg tviler ikke på dine tanker rundt det å spørre hva sykemeldingen gjelder, men min erfaring ble derimot at jeg ble sett på som en svak person. Det at det gjaldt en psykisk lidelse gjorde det vel litt ekstra vanskelig å forholde seg til tror jeg. Det er ikke til å komme bort fra at det fremdeles er mange rare ideer rundt akkurat det. Min erfaring ble hvertfall ikke bra og skulle det skje igjen kommer jeg nok til å holde godt kjeft om at jeg går til psykolog pga. depresjon. Men det skal ikke skje igjen så det blir helt hypotetisk :o)

Keep up the good work. Sikker på at du er en god sjef.

Bare så det er sagt da - jeg spør ikke hvorfor folk er sykemeldt f.eks, da spør jeg om det er noe alvorlig, og det er noe jeg kan gjøre - og om de tror det blir langvarig.

Men det er klart, jeg har barnehage - så jeg er avhengig av at det er noen på jobb hele tiden, og dermed må ha en god dialog med de som er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...