Gå til innhold

Kan det være starten på overgangsalderen?


Gjest Trollmor10

Anbefalte innlegg

Gjest Trollmor10

Hei. Kvinne på 42, har de siste 2-3 årene hatt mens-syklus på 23-24 dg, mot 28-30 tidligere. Har en datter på fire. Plaget av tretthet og lite energi, men det kan jo skyldes så mye. Har i tillegg, særlig det siste året, vært plaget av svetting om natten i perioder, begynt å få kviser i ansiktet igjen og er distre, rotete og glemmer en del ting lett. Har tatt omfattende blodprøver som er normale. Ble gravid med IVF m naturlig syklus for fem år siden og hadde en FSH på rundt 20 på dag 3, uten at jeg da visste at det var noe høyt. Mener å huske at østradiol var normal. Begynner nå å lure på om det er sannsynlig at overgangsalderen er i gang, om det evt. er spesielt tidlig, hva jeg kan vente meg fremover og om jeg bør ta noen tester og evt. vurdere hormonbehandling? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Hormonprøver som kan vise overgangsalder bør taes på dag 18-20 i syklus. Da vil prøvene ganske sikkert vise om hormonene dine har begynt å endres. Du bør også få undersøkt jernlager, stoffskifte og blodsukker. Det er mange mulige årsaker til plagene dine. Stress i hverdagen er også en mulighet. Ut fra prøvene får du diskutere med legen din om det kan være aktuelt med noe hormontilskudd, eventuelt p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...