Gå til innhold

Økologiske jordbær - aldri mer!


Lillemus

Anbefalte innlegg

Kjæresten kom hjem med halvannen kasse jordbær i går for sylting. De skulle visstnok vært plukket dagen før, men da jeg begynte å renske ble jeg i tvil - det var masse råtne og mugne bær når vi begynte å se grundig på bærene.

Og så sier han plutselig."De er økologiske." "Ja, det kan du fortelle meg, da skjønner jeg at de ser sånn ut!" utbrøt jeg. Av 9 kilo bær ble det kastet minst 1,5 kilo.... Litt vel stort svinn! Aldri mer økologiske jordbær for vår del. Da må de komme opp med en bedre vare enn dette i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte nylig ei kasse til sylting jeg også. Tror jeg kastet to eller toppen tre bær. Men disse var ikke økologiske... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig ei kasse til sylting jeg også. Tror jeg kastet to eller toppen tre bær. Men disse var ikke økologiske... :-)

Nemlig. I fjor kjøpte vi to kasser med nyyyyydelige bær! Tror ikke vi kastet ett bær heller, de var riktignok ikke økologiske, men vi har ikke blitt syke av den grunn. ;o) Blir ikke kjøpt annet enn fra den gården heretter tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Tviler på at det har noe med at de er økologiske å gjøre. Det har regnet for mye, da blir jordbærene dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det har noe med at de er økologiske å gjøre. Det har regnet for mye, da blir jordbærene dårlige.

Vi kjøpte et par kurver vanlige jordbær fra samme gård som i fjor i forrige uke og de var nydelige! Kastet ikke ett eneste bær. Så jo, jeg tror dette hadde med at de er økologiske å gjøre. Ser jo på annen frukt og grønt i butikken også, det økologiske ser sjeldent særlig innbydende ut. Veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte et par kurver vanlige jordbær fra samme gård som i fjor i forrige uke og de var nydelige! Kastet ikke ett eneste bær. Så jo, jeg tror dette hadde med at de er økologiske å gjøre. Ser jo på annen frukt og grønt i butikken også, det økologiske ser sjeldent særlig innbydende ut. Veldig synd.

Kan du ikke få deg eget jordbærland på "farmen"?

Toppen av sommerlykke er å rusle ut i nattkjolen før frokost, mens duggen ennå henger på bladene, og plukke egne jordbær som du sukrer og spiser på brødskiva med kaffe til.

Så slipper du også å engste deg for at plukkerne ikke vasker hendene etter dassbesøk i bushen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler på at det har med at de var økologiske å gjøre. "Alle" jordbæravlere har jo meldt om jordbær som råtner osv. i sommer.

Tenk også på at 3/4 av de ikke-økologiske norske jordbærene i Norge inneholder rester av sprøytemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte et par kurver vanlige jordbær fra samme gård som i fjor i forrige uke og de var nydelige! Kastet ikke ett eneste bær. Så jo, jeg tror dette hadde med at de er økologiske å gjøre. Ser jo på annen frukt og grønt i butikken også, det økologiske ser sjeldent særlig innbydende ut. Veldig synd.

Det kan ha noe med værforskjell å gjøre. Og hvordan kan en gård ha tillatelse til å dyrke både økologisk og ikke-økologisk? Det høres suspekt ut.

Grunnen til at økologiske grønnsaker ofte ikke ser så innbydende ut i butikken er at det er vanskeligere å få dem solgt, og de blir stående lenger. Ergo er de gjennomsnittlig eldre og ikke fullt så apetittelige. Jeg er så heldig å bo i et land hvor folk er ville etter økologisk mat, og som oftest kan man her ikke se forskjell på de økologiske og de ikke-økologiske grønnsakene og fruktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. I fjor kjøpte vi to kasser med nyyyyydelige bær! Tror ikke vi kastet ett bær heller, de var riktignok ikke økologiske, men vi har ikke blitt syke av den grunn. ;o) Blir ikke kjøpt annet enn fra den gården heretter tror jeg.

Jordbærsesongen var jo en helt annen i fjor enn i år. Jeg har kjøpt mange ikke-økologiske bær i år hvor jeg har måttet kaste halve kurven. Jeg har tenkt over det, og i perioder hvor det har regnet i mange dager har det vært langt flere halvråtne bær i kurvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har intet med økologisk eller ei å gjøre. Selv har jeg en butikk hvor jeg selger jordbær, samt at jeg har jordbær i hagen. Før syndefloden satte inn var jordbærene helt ok, men etter at regnet kom ble mye av bærene ødelagt. At man finner våte og råtne bær i butikkene er ikke rart! Produsentene prøver å begrense tapene ved å sende ut bær på markedet de normalt ikke ville solgt.

Bærene i min egen hage var perfekte de første ukene, men i de siste ukene har 60/70% gått tapt. Dette grunnet regnet. Alt jeg har i min hage er økologisk, men intet sprøytemiddel kan forhindre regnvær!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få deg eget jordbærland på "farmen"?

Toppen av sommerlykke er å rusle ut i nattkjolen før frokost, mens duggen ennå henger på bladene, og plukke egne jordbær som du sukrer og spiser på brødskiva med kaffe til.

Så slipper du også å engste deg for at plukkerne ikke vasker hendene etter dassbesøk i bushen.

Vi har litt jordbær på Farmen, men fuglene ser ut til å ha annektert åkeren som sin... Må vel få opp noe som holder dem unna til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med værforskjell å gjøre. Og hvordan kan en gård ha tillatelse til å dyrke både økologisk og ikke-økologisk? Det høres suspekt ut.

Grunnen til at økologiske grønnsaker ofte ikke ser så innbydende ut i butikken er at det er vanskeligere å få dem solgt, og de blir stående lenger. Ergo er de gjennomsnittlig eldre og ikke fullt så apetittelige. Jeg er så heldig å bo i et land hvor folk er ville etter økologisk mat, og som oftest kan man her ikke se forskjell på de økologiske og de ikke-økologiske grønnsakene og fruktene.

De økologiske og de ikke-økologiske kom ikke fra samme gård da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt jordbær på Farmen, men fuglene ser ut til å ha annektert åkeren som sin... Må vel få opp noe som holder dem unna til neste år.

Jeg har hørt at fugler, spesielt skjærer, er livredd for ormer/slanger. Så du kan jo kjøpe noen lekeslanger i morobutikk eller lekebutikk og dandere/henge opp. Så kan ungene skremme mamma med dem når de ikke er i bruk som fugleskremsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...