Gå til innhold

Hovne ankler og konstant tørste


Gjest bebb0

Anbefalte innlegg

Gjest bebb0

Hei! Jeg er konstant tørst selv om jeg drikker 2-3 liter vann for dagen, men har ikke mørk urin så det virker som jeg får i meg nok væske. Har de siste to årene opplevd å hovne opp i anklene ved korte flyturer eller ved å gå mye i løpet av en dag. Kan også oppleve hovenhet etter en stillesittende dag på jobb. Jeg avsluttet en 6 måneders kur Roaccutane for et drøyt år siden og ble som forventet veldig tørst så lenge det pågikk. Fikk også tørre lepper og øyne (vanlige bivirkninger), men dette forsvant like etter at jeg var ferdig. Kan denne kuren likevel være årsaken til at jeg fortsatt er så tørst? Burde jeg sjekke nyrene eller andre ting som kan ha fått skader? Har tatt en test på nett for å utelukke diabetes, men jeg var ikke på noen måte i faresonen for denne sykdommen. Er det likevel mulig å få diabetes? Jeg har et sunt og variert kosthold og trener styrke og kondisjon 4-5 ganger i uka. BMI er 20. På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes godt du kan ta kontakt med fastlegen din for en helsesjekk. vanligste årsaker til økt tørste er som du nevner, diabetes, og dette bør utelukkes med blodprøver. Forskyvninger i salt/mineral-balansen kan også gi tørste, og kroniske infeksjoner. Du bør få målt blodtrykket ditt, og få undersøkt sirkulasjonen i bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...