Gå til innhold

Jeg skal gifte meg - trenger råd


Gjest toshiba81

Anbefalte innlegg

Gjest toshiba81

Skal være et enkelt bryllup, og helst så billig som mulig.

Noen tips å komme med?

Har veldig lyst til å bli avbildet i brudekjole da, er det dyrt å leie?

Hva koster det å leie selskapslokale? Tenkte ha det hjemme da, men greit å vite hva det koster å leie.

Og om man gifter seg hos byfogd, kan man gå alene, eller må man ha med forlovere? Og må hvem som skal være forlovere være avklart når man bestiller time hos byfogden? Og er lørdag en vanlig dag å gifte seg hos byfogd, eller er de stengt da? Og har man rett på fri med lønn fra jobb om det er på en hverdag?

Som sagt mange spørsmål, så håper noen har tips for den store dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Skal ikke prøve å besvare alle spørsmålene dine, men kan prøve på et par:

Du spør hva det koster å leie selskapslokale, men det kommer jo helt an på hva du mener. Antakelig kan du få leid f.eks. et enkelt idrettslokale for noen hundrelapper. Da må du gjøre alt selv, inkludert dekking, pynting og rengjøring, og servise etc. er kanskje ikke til utleie. Sørger dere for enkel servering à la spekemat, eller kanskje får hjelp av noen til å lage en annen rett, trenger det ikke koste veldig mye. Drikke kan dere jo da kjøpe på butikken/polet (/danskebåten).

Skal du ha få servert flere retters middag med godt med vin til i et finere selskapslokale må du nok regne med minimum kr. 1000 pr. gjest.

Tror ikke man får giftet seg borgerlig (hos byfogd/notar) på lørdager. Tror ikke arbeidsgiver er forpliktet til å gi deg fri med lønn, men det kommer antakelig an på private avtaler. Tror ikke forlovere nødvendigvis må være tilstede, selv om det er vanlig. De må imidlertid ha underskrevet en erklæring, og hvem som skal være forlovere må uansett være bestemt på forhånd. Mulig andre har sikrere og mer oppdatert info her, men jeg mener å huske dette fra en venninne som giftet seg for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest toshiba81

Skal ikke prøve å besvare alle spørsmålene dine, men kan prøve på et par:

Du spør hva det koster å leie selskapslokale, men det kommer jo helt an på hva du mener. Antakelig kan du få leid f.eks. et enkelt idrettslokale for noen hundrelapper. Da må du gjøre alt selv, inkludert dekking, pynting og rengjøring, og servise etc. er kanskje ikke til utleie. Sørger dere for enkel servering à la spekemat, eller kanskje får hjelp av noen til å lage en annen rett, trenger det ikke koste veldig mye. Drikke kan dere jo da kjøpe på butikken/polet (/danskebåten).

Skal du ha få servert flere retters middag med godt med vin til i et finere selskapslokale må du nok regne med minimum kr. 1000 pr. gjest.

Tror ikke man får giftet seg borgerlig (hos byfogd/notar) på lørdager. Tror ikke arbeidsgiver er forpliktet til å gi deg fri med lønn, men det kommer antakelig an på private avtaler. Tror ikke forlovere nødvendigvis må være tilstede, selv om det er vanlig. De må imidlertid ha underskrevet en erklæring, og hvem som skal være forlovere må uansett være bestemt på forhånd. Mulig andre har sikrere og mer oppdatert info her, men jeg mener å huske dette fra en venninne som giftet seg for et par år siden.

Hva med brudepiker/svenner - er det vanlig å ha med de i tillegg til forlovere når en er hos byfogden for å skrive under? Og å pynte seg?

Eller kan man møte opp hos byfogden uten å ha noen forlovere, å få noen "vitner" der til å signere, slik at man kan gifte seg i all stillhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva med brudepiker/svenner - er det vanlig å ha med de i tillegg til forlovere når en er hos byfogden for å skrive under? Og å pynte seg?

Eller kan man møte opp hos byfogden uten å ha noen forlovere, å få noen "vitner" der til å signere, slik at man kan gifte seg i all stillhet?

Tror alt er vanlig - variasjonene er store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke rett på fri med lønn hvis du skal gifte deg i arbeidstiden, men det kan hende arbeidsgiveren din gir det det allikevel.

Har de sett "Hjelp vi gifter oss" som går på TV2 for tiden? Der er det kanskje en del gode tips til billige bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest toshiba81

Du har ikke rett på fri med lønn hvis du skal gifte deg i arbeidstiden, men det kan hende arbeidsgiveren din gir det det allikevel.

Har de sett "Hjelp vi gifter oss" som går på TV2 for tiden? Der er det kanskje en del gode tips til billige bryllup.

Må man ha klart hvem som skal være forlovere når man bestiller time hos byfogden? Og koster det penger å gifte seg hos byfogden?

Hva om man skal skifte etternavn, hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha klart hvem som skal være forlovere når man bestiller time hos byfogden? Og koster det penger å gifte seg hos byfogden?

Hva om man skal skifte etternavn, hvordan gjøres dette?

Du må først få papirene fra likningskontoret. Der skal dere som skal gifte dere skrive under på hvert deres papir. Nå husker jeg ikke om det med navneskifte kom på eget ark, men det var med. Forlovererklæring var også med. Det gir du til forloverne. Når du har sendt inn de ferdig utfylte papirene får du tilsendt prøvingsattest/melding om vielse. Etter det kan du ringe til prest, byfogd eller hva det måtte være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha klart hvem som skal være forlovere når man bestiller time hos byfogden? Og koster det penger å gifte seg hos byfogden?

Hva om man skal skifte etternavn, hvordan gjøres dette?

Skal du skifte etternavn kontakter du folkeregisteret. Det er gratis å gifte seg i kirken, så jeg regner også med det er det hos byfogden. Det andre vet jeg ikke svaret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest toshiba81

Du må først få papirene fra likningskontoret. Der skal dere som skal gifte dere skrive under på hvert deres papir. Nå husker jeg ikke om det med navneskifte kom på eget ark, men det var med. Forlovererklæring var også med. Det gir du til forloverne. Når du har sendt inn de ferdig utfylte papirene får du tilsendt prøvingsattest/melding om vielse. Etter det kan du ringe til prest, byfogd eller hva det måtte være :)

Er det noen side på nettet ang. dette? kanskje jeg kan laste ned dokumentene der?

Og så kontakte byfogd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinne 46

Er det noen side på nettet ang. dette? kanskje jeg kan laste ned dokumentene der?

Og så kontakte byfogd?

På regjeringen.no er det skjema du kan laste ned.

Skal gifte meg i begynnelsen på august, så i dag kjøpte eg inn mesteparten av det vi treng til den store dagen. Det er så gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...