Gå til innhold

Viljesterk 3-åring


Gjest Kvitsymra

Anbefalte innlegg

Gjest Kvitsymra

Hun er bli som solen i barnehagen, og en viljesterk -til tider sur med meg.

I går morges: sutring..."grinestemme"... ville ikke kle på seg... mamma kom for seint på jobb, fordi hun "streiket"

Hentet i barnehagen: sutret nesten umiddelbart da eg kom. (hadde ingen grunn for det.)

Da vi kom hjem, ville hun ikke bære inn tingene sine fordi det var mamma som hadde køpt dem.

Hjemme: strakk i smykket til storesøsteren mens det hang rundt halsen, så det "smalt" mot ansiktet hennes. (strikk inni smykket). Sa ikke unnskyld.

Konsekvens: fikk ikke se Barne-TV i går for alt dette.

Ved legging, slo hun om tl sutring umiddelbart vi kom på badet. Etter ei stund fikkk hun advarsel om at eg ikke vasket rumpa eller pusset tennene hennes hvis hun kom med sutrestemmen en gang til..... som selvsagt, kom.... og mamma holdt det hun lovet.... og ungen ble rivende sinna. Oi, oi, oi...

Det endte med at hun fikk vaske seg selv, og pusse tennene sine.. Og hun var så fornærmet, så..

Men i morges. Gikk alt på skinner. Hun tok beskjeder og ting gikk som smurt. Koste også mamma litt ekstra. Og eg kom tidsnok på jobben -uten å mase meg grønn før vi gikk.

*puh* Det er litt skit å være konsekvent og stå for det man sier. Men eg tror man får igjen for det i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig normalt ut. ;) Men er det ikke litt rart å straffe med at du ikke pusser tennene hennes? Hun er absolutt ikke stor nok til å gjøre det sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel normal 3-åringsoppførsel? Trassalderen slå inn for fullt da. Det eneste jeg reagerer på er at straffen var at du ikke vasket henne nedentil og pusset tennene hennes?? Hva for slags straff er det da?!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvitsymra

Høres veldig normalt ut. ;) Men er det ikke litt rart å straffe med at du ikke pusser tennene hennes? Hun er absolutt ikke stor nok til å gjøre det sjøl.

Jo, Det høres kanskje rart ut. Men eg tenker så som... at når ungen er på badet så kan hun få hjelp av en voksen -men synes ikke man får respekt av å stå på pinne for et barn som står og sutrer uten grunn, ikke viser litt takknemlighet og ikke gidder å engasjere seg med aktiviteten... Det markerte eg ved å gi henne et valg. Enten slutte å sutre, eller at eg ga opp å vaske/pusse tenne hennes..

Når den lille i tillegg har begynt å svare tilbake når hun ikke gidder å ta inn tingene sine... hva lærer barnet av at foreldrene er "tjenere" og plukker opp etter dem -det like etter at de ga beskjed om å ta tingene inn?

Legges disse to epsiodene sammen, så føler eg det sklir over til en holdning eg ikke liker.. Synes ikke voksne for hver en pris at vi skal stå på pinne for ungene. Hvorfor kan ikke en forelder si at.... dette er grensen min...

Vi er ikke tjenere. Barn kan faktisk en god del selv om de prøver. Vi kan forvente litt av dem -faktisk av en på 3,5 år. Ikke det at eg sier at ungen i fremtiden skal vaske og pusse seg selv, for det blir nok ikke gjort ordentlig rent i lengen. Men vi trenger ikke sy puter under armene deres, vi kan markere hvor langt en voksen er villig til å strekke seg..

I dag tidlig snakket hun og eg om gårsdagens episode. Og eg spurte henne om mamma til kvelden skulle vaske og pusse. Og da nikket hun godt ivrig på hodet. -Det ville hun. Det er myyye hyggeligere med kveldsstelle da, og vi kan kose oss sammen i stedet.

Er min mening, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel normal 3-åringsoppførsel? Trassalderen slå inn for fullt da. Det eneste jeg reagerer på er at straffen var at du ikke vasket henne nedentil og pusset tennene hennes?? Hva for slags straff er det da?!!??

Sånn jeg forsto det, var poenget at hun måtte gjøre det selv istedenfor. Altså, ikke fikk den "luksusen" eller "goden" det er å få hjelp til sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel normal 3-åringsoppførsel? Trassalderen slå inn for fullt da. Det eneste jeg reagerer på er at straffen var at du ikke vasket henne nedentil og pusset tennene hennes?? Hva for slags straff er det da?!!??

Jeg tolket det på samme måte som Ulrikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke hun høres spesielt viljesterk ut jeg, tolker det negativt slik du beskriver det. Høres derimot relativt "føyelig" ut, etter de små episodene i dette innlegget å dømme. Vil du se trass skulle du kommet hit. Her er det "nei" til det meste, hele dagen, og alt er galt fra pålegg på brødskiva til hvilken vei vi kjører med bilen. ;-)

Hadde vi truet med å ikke hjelpe med tannpussen ville gutten blitt overlykkelig, men uansett gir derimot dette feil signaler synes jeg - de små kan ikke pusse tenner selv. Der har de ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var bare blåbær i forhold til hvordan min treåring holder på. Han er en prøvelse for tida. Det hadde ikke blitt mye tv-titting her i gården hvis jeg skulle vært like streng som deg.

Jaja, det går seg nok til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forsto det, var poenget at hun måtte gjøre det selv istedenfor. Altså, ikke fikk den "luksusen" eller "goden" det er å få hjelp til sånt.

Jojo, men hvis 3-åringen da faktisk er i stand til å gjøre dette selv, og at hjelp fra mamma er "luksus" - så er det vel en liten bjørnetjeneste at mamma gjør dette til vanlig da... Og er hun ikke i stand til å utføre dette selv, så er det en merkelig straff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arktis

Jojo, men hvis 3-åringen da faktisk er i stand til å gjøre dette selv, og at hjelp fra mamma er "luksus" - så er det vel en liten bjørnetjeneste at mamma gjør dette til vanlig da... Og er hun ikke i stand til å utføre dette selv, så er det en merkelig straff...

D var da voldsomt til mye kritikk da. Hvis straffa funket er vel d hovedsaken,mora kjenner jo ungen sin og vet hva som kan fungere. Syns hun var kreativ jeg, dessuten virket det gjennomtenkt og godt begrunnet,og ungen tok poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Det høres kanskje rart ut. Men eg tenker så som... at når ungen er på badet så kan hun få hjelp av en voksen -men synes ikke man får respekt av å stå på pinne for et barn som står og sutrer uten grunn, ikke viser litt takknemlighet og ikke gidder å engasjere seg med aktiviteten... Det markerte eg ved å gi henne et valg. Enten slutte å sutre, eller at eg ga opp å vaske/pusse tenne hennes..

Når den lille i tillegg har begynt å svare tilbake når hun ikke gidder å ta inn tingene sine... hva lærer barnet av at foreldrene er "tjenere" og plukker opp etter dem -det like etter at de ga beskjed om å ta tingene inn?

Legges disse to epsiodene sammen, så føler eg det sklir over til en holdning eg ikke liker.. Synes ikke voksne for hver en pris at vi skal stå på pinne for ungene. Hvorfor kan ikke en forelder si at.... dette er grensen min...

Vi er ikke tjenere. Barn kan faktisk en god del selv om de prøver. Vi kan forvente litt av dem -faktisk av en på 3,5 år. Ikke det at eg sier at ungen i fremtiden skal vaske og pusse seg selv, for det blir nok ikke gjort ordentlig rent i lengen. Men vi trenger ikke sy puter under armene deres, vi kan markere hvor langt en voksen er villig til å strekke seg..

I dag tidlig snakket hun og eg om gårsdagens episode. Og eg spurte henne om mamma til kvelden skulle vaske og pusse. Og da nikket hun godt ivrig på hodet. -Det ville hun. Det er myyye hyggeligere med kveldsstelle da, og vi kan kose oss sammen i stedet.

Er min mening, da...

Jeg har selv gjort det samme som deg med tannpussen, eller nesten da, for jeg truet med å legge henne uten tannpuss. Jeg hadde aldri truet med det om jeg ikke visste at det virket :) Og virket gjorde det! Nå er hun 4,5 år og er ferdig med trassen, men det ser ut til at lillesøster er på vei inn der. Hun laget skikkelig karamba i morges da jeg delte skiva hennes uten å spørre først. Hun lager mye show for lite for tiden. Håper jeg overlever denne gangen også :o) Jeg er i allefall langt mer tålmodig nå enn jeg var da den første trasset som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...