Gå til innhold

Åh, som det gynger!


Cavatina

Anbefalte innlegg

Har vært på båttur idag og vel tilbake på landjorda nå føles det som om alt beveger seg. Særlig gulvet gynger og gynger... Jeg har ikke drukket alkohol. Hva er det som gjør at jeg får denne gyngefølelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen får svare deg på hvorfor det er sånn, men det er ihvertfall helt normalt å ha det sånn etter en båttur så du er ikke syk eller rar av den grunn. :-) Tror det har noe med at ballanseorganet i øret blir litt forvirret over å ha blitt vugget på i så mange timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Dette er en følelse som mange har merket. Den er ikke unormal eller tegn på at du har drukket eller er syk. Jeg vet ikke sikkert hva årsaken er. Den kan være at bevegelsene i båten har satt væsken i balanseorganet i en bevegelse som fortsetter etter at man kommer på land, men det skulle nok gi seg nokså fort. Jeg tror heller de sentrene i hjernen som styrer bevegelsene våre har vente seg til bevegelsene fra båten og lært seg å kompensere for disse, og trenger litt tid på å omstille seg når bevegelsene tar slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få den samme effekten av å spille dataspill.Etter noen timer med et helikopter-spill føltes det som at jeg beveget meg selv om jeg hadde slått av spillet,og selv om jeg hadde sittet stille mens jeg spilte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 20 år senere...
Christine 39

Er ikke det fantastisk at ting virker? Reis i båt, kos deg og vær glad for at det gynger litt når du er på land igjen. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine 39 skrev (1 time siden):

Er ikke det fantastisk at ting virker? Reis i båt, kos deg og vær glad for at det gynger litt når du er på land igjen. 🙂 

Tråden er 20 år gammel, så effekten har nok gitt seg nå.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Cavatina skrev (På 26.5.2001 den 21.29):

Har vært på båttur idag og vel tilbake på landjorda nå føles det som om alt beveger seg. Særlig gulvet gynger og gynger... Jeg har ikke drukket alkohol. Hva er det som gjør at jeg får denne gyngefølelsen?

Det er helt normalt. Går raskt over. 

Anonymkode: 9a36f...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker

Minner litt om hvordan jeg opplever det når jeg skal sove etter å ha svømt. Kjennes ut som jeg flyter på vann i det jeg lukker øynene mine for nattens blund, og det er ganske behagelig! 

Anonymkode: 095fd...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...