Gå til innhold

Viljesterk 4-åring (vedr. trassalder)


Gjest vilja vanilla

Anbefalte innlegg

Gjest vilja vanilla

Leste tråden om viljesterk 3-åring nedenfor og synes egentlig jeg kjenner igjen mye av det trådstarter skriver, men da om vår 4 1/2 åring. Hvordan er deres 4-åringer - er det vanlig å "trasse" og teste grenser i denne alderen? Vi merket ikke så mye til det for et år siden, synes egentlig det er litt tiltagende. Hvordan endrer oppførselen/trassen seg med alderen. Er det noen "harmoniske" perioder i sikte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke huske at sønnen min var i noe trassalder, men han fikk sammenbrudd om f eks en kjeks han fikk ble knust før han hadde hatt den i munnen. Den var ødelagt og ikke verdt mer ;) Da var han rundt 2 år.

Jentene mine har vært veldig vanskelig rundt 2,5 års alderen. Det har vært store humørsvigninger og anfall for små bagateller. F eks om jeg satte ketchup på feil pølsebit eller om jeg delte poteten uten å spørre.

Nr 3 i flokken her er 4,5 år, og hun gjorde seg ferdig med trassen sin før hun var 3 år. Da hadde hun et godt utviklet språk slik at hun både forsto mer og gjorde seg forstått. Vi inngikk mange avtaler når vi hadde en god stemning. Hun sa at hun kan, og jeg sa at jeg trodde på henne, men at hun måtte vise meg. Jeg synes hun er en veldig kjekk og harmonisk jente nå, men hun er veldig sta på enkelte områder. Det med klær er jo fremdeles et styr her. Hun skal gå i skjørt eller kjole uansett vær.

Den minste på 2 år er akkurat kommet i den vanskelige alderen. Jeg føler virkelig med henne, for hun forstår jo ikke hvorfor vi setter begrensninger for hennes utfoldelser. Jeg synes det er dumt hun kom i trass så tidlig, for det er ikke så lett å forklare ting til henne som har så lite språk.

Det er mange som sier at den neste vanskelige alderen er rundt 5-6 år, tiden like før og etter skolestart. Jeg kan godt huske at de to eldste her var litt vrange på den tiden, litt nesevis kanskje. Når jeg var skikkelig sint bare lo de til meg. Heldigvis føltes det bare forbigående i forhold til den første trassen.

Hvis din jente slår seg vrang i bestemte situasjoner ville jeg avtalt med henne når dere koser dere. Si at du har stor tro på at hun kan gjøre ting riktig, og gi masse skryt for den minste ting som går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...