Gå til innhold

Rusproblemer/nerver - hva bør jeg gjøre?


Gjest Fairy

Anbefalte innlegg

Gjest Fairy

Har ikke sovet på 4 el 5 døgn nå, og sov lite ukene før også. Har brukt kokain og amfetamin disse dagene i tillegg til mye hasjrøyking (men mindre røyking de siste par dagene). Nå er jeg sliten. Kroppen begynner å streike {er så svimmel at det skal ingenting til før jeg svimer av eller snubler eller noe sånt} så ligger stort sett på senga og slapper av nå. Har begynt å se og høre ting som ikke er virkelige, og alt mulig (dørkarmer, vegger, tak, møbler o.l.) beveger seg uten stopp. Veggene gynger og vogger mens dørkarmene snor seg rundt seg selv. Hører mye rart også, f.eks mennesker som omringer leiligheten (begynner å bli ganske paranoid) men det er jo aldri noen mennesker der. Skjelver og smårister litt i kroppen, det er der hele tida, men iblant føler jeg meg skikkelig sjuk, febervarm, vanvittig svetting, jeg hører pulsen min utrolig godt og kjenner smerter fra hjerteområde (usikker på om det faktisk er hjertet eller om det bare er noe kramper eller noe sånt i området rundt hjertet).

Jeg kjenner at jeg må kutte ut rusen ganske kjapt for å slippe å bli skikkelig psykotisk. Det er det jeg ønsker mest, men jeg har også misbrukt store mengder piller (benzo) som jeg har blitt avhengig av for å klare dagen og for å få meg litt hvile og søvn. Men nå er jeg tom for piller. Har ikke hatt en eneste i dag eller i går. Det betyr at når amfetaminrusen går ut av kroppen så får jeg så vanvittig angst/uro/skjelvinger pga de fordømte pillene som jeg trenger for å roe ned/få sove. Har prøvd å kutte ut å ta mer amfetamin, men pga angsten som kommer når rusen forsvinner og jeg ikke har pillene å roe meg på, så ender jeg opp med å fortsette med amfetaminen. Sist jeg prøvde å slutte hjemme alene så ble jeg så engstelig til slutt at jeg klikka og ting føyk veggimellom. Hva skal jeg gjøre? Bør jeg oppsøke en lege for å hjelp til avrusing/å få sove, eller er kanskje ikke situasjonen så alvorlig egentlig? Er det greit å fortsette med amfetaminen inntil videre mens jeg finner en løsnnig på problemet med ro og søvn (trenger søvn!). Eller er rusbruken/formen jeg er i nå farlig slik at jeg bør ta tak i dette med en gang? Er dette farlig for meg fysisk? Er kanskje banale spørsmål, men jeg begynner å få såpass problemer med å skille mellom virkelighet og fantasi nå at for alt jeg vet så kan disse kroppslige plagene bare være oppspinn fra min egen hjerne. Men det kan jo også hende at det faktisk er virkelig, og det skremmer meg litt. Husker jeg lå sammenkrøpet på golvet i går pga det var en slags klo som klemte til rundt hjertet mitt og skviste til. Vondt og tok lang tid før det slapp taket. Trøstet meg med at det sikkert bare er inbildning/hjerneoppspinn, men har egentlig ikke peiling. Hva tror du? Hva er mest sannsynlig? Er det greit å fortsette som dette litt til, 1-2-3 dager til med rusen og uten søvnen, eller er det dumt å vente med å be om hjelp?

Har forresten diagnosen bipolar 1 men bruker ingen medisiner lenger fordi forrige legen min ville "se hva som skjedde" når Litium og Seroquel ble fjernet. Tror kanskje han ville bekrefte/avkrefte diagnosens riktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære, kjære deg, hva er det du gjør med deg selv og den stakkars kroppen din? Jeg dømmer deg ikke, men tenker at du må ha det fryktelig vondt nå. Du må få kommet deg på avrusiing så fort som mulig. Bli der til du er nykter og frisk, og slutt med stoffer !! Om du er bipolar1, så er det langt bedre med medisiner enn amfetamin,hasj og piller.Jeg ser at du trenger hjelp aldeles umiddelbart.Abstinensen kan bli langt verre i natt og i morgen.

Uff, stakkars deg. Jeg får så vondt av deg.Du er et menneske som alle oss andre. Det er ikke verdig å leve et slikt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakte legevakt for å be om akutt innleggelse på psykiatrisk avdeling?

Hvor er fastlegen din? Hva slags oppfølging har du egentlig fått under dette eksperimentet? Det høres livsfarlig ut, særlig nå om sommeren med ferieavvikling og sånn som lett gjør det vanskelig å få hjelp hvis noe går galt. Har du trappet forsiktig ned, og blitt fulgt nøye opp underveis? Det er rart at legen ikke har fanget opp at det ikke har fungert før du ble så dårlig som du er nå. Du har brukt for mye benzo, sier du. Gjorde du det også da du fortsatt tok litium? Eller har det økt etter at du sluttet? Det burde jo også være et varsel om at noe ikke var som det skulle.

Du må kutte ut all narkotika, du har jo allerede fått psykotiske symptomer. Å "behandle" deg selv med amfetamin er ingen løsning, det vil heller gjøre psykosen verre.

Hvis du velger å ikke kontakte legevakt (enten selv eller ved hjelp av andre) må du ringe fastlegen med en gang mandag morgen. Du kan ikke holde på sånn som dette.

Kanskje du også bør vurdere å bytte fastlege, den behandlingen du har fått virker direkte uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twin1

Lenge siden medisinene dine ble fjernet? Du bruker kanskje "andre stoffer" istedet for litium og seroquel nå da? Er dette bedre? Tror du må snakke med legen som tok fra deg disse medisinene, når han gjorde dette bør han jo også følge deg opp ganske tett? Idiotisk lege, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er farlig å fortsette dette en eneste dag til.

Søk hjelp til avrusing umiddelbart. Prøv også å skaffe deg en psykiater som kan gi deg god behandling for bipolar I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for svar. Tok selv kontakt med fastlegen mandagen etter jeg skrev det første innlegget, og ble lagt inn på psykiatrisk avdeling for noen dager. Der ble det bestemt at jeg skulle begynne med Seroquel igjen, noe jeg syntes var bra. Får ikke lithium pga at det visstnok kunne bli vanskelig å få stabile verdier i blodet pga rusmisbruket. Det er søkt om plass på Tyrili, så nå går jeg bare og venter. Er iallefall veldig motivert for å kutte ut rus for hodet mitt tåler det svært dårlig. Det som begynte som selvmedisinering i de mest depressive periodene har etterhvert utviklet seg til daglig bruk, og etter flere forsøk på avrusing hjemme alene så er jeg usigelig lettet over at jeg endelig klarte å svelge skammen og be om hjelp.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...