Gå til innhold

Lett depresjon, hva gjør man?


Gjest lysst

Anbefalte innlegg

Gjest lysst

Jeg er ei jente som har innfunnet meg med at jeg lider av lett depresjon, hvertfall etter hva jeg har kunnet diagnostisere på egen hånd. Hatt det slik siden jeg var tenåring, og har nå bikket over på 30-tallet.

Ser ingen fast sammenheng med noe, men jeg merker bølgedalene i humøret relativt ofte, i perioder går det opp og ned hele dagen.

Iblant er det som om hele kroppen "stivner", jeg blir liksom seig... Får en ekkel følelse og har ikke lyst til noe annet enn å legge meg i senga. Jeg har familie, så jeg gir aldri etter for dette. Og ting går som regel greit når jeg først er i gang.. men initiativet mitt er ofte ganske labert.

Kan bli engasjert og glad både på egne og andres vegne, men så har jeg disse bølgedalene der jeg detter ned igjen. Har skjønt det slik at medisinering kanskje ikke er det beste mot lett depresjon? Men det er jo litt kjedelig å ha det slik, hva kan hjelpe? Jeg prøver å jogge litt og ha rutiner på ting og tang, men.. kan man bli helt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 50-åring med depresjon

Min erfaring er at depresjonene varierer etter hva jeg spiser. Det er mat jeg ikke tåler så godt og når jeg spiser mye av det reagerer både kropp og sinn.

Bioressonansterapi kan gi deg svaret på hva du bør unngå av matvarer.

Hvis du ikke har tro på slikt er mosjon også veldig nyttig og ikke minst nok søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kognito

Fysisk aktivitet, som du allerede bedriver, er bra.

Det er også bra å jobbe med tankemønster. Bli bevisst på hva du tenker av negative tanker, og finne alternative måter å tenke på. Kanskje KID (kurs i depresjonsmestring) kunne være noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lysst

Fysisk aktivitet, som du allerede bedriver, er bra.

Det er også bra å jobbe med tankemønster. Bli bevisst på hva du tenker av negative tanker, og finne alternative måter å tenke på. Kanskje KID (kurs i depresjonsmestring) kunne være noe for deg.

Takk for svar. Jeg har ikke konkrete negative tanker egentlig, får mer en følelse av håpløshet, og kjenner meg totalt kraftløs i kroppen. Det kan være at vi skal på en liten dagstur, jeg blir helt slapp av alle forberedelsene (ikke mye) og føler kroppen visner og mister totalt lysten til å pakke noen sekk. Dette kan vare 10-15 min, tipper jeg. Så er jeg meg selv igjen en stund før jeg kan få en ny runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vært plaget med dette i såpass mange år synes jeg du skal ta det opp med fastlegen.

Ellers er mosjon og aktivitet, og det å holde på rutiner ofte "god medisin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg ville snakket med fastlegen om jeg var deg. Du skal ikke ha det slik. Jeg hadde det slik i mange år før jeg fikk antidepressiva (som hjalp). Jeg er ingen lege, men jeg råder deg til å si det du har skrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...