Gå til innhold

Hva når ungene ikke greier seg på skolen?


Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Anbefalte innlegg

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Hei.

Jeg har en unge på ti år som rett og slett ikke klarer seg så bra på skolen. Han kan spille playstation i timesvis hvis han får lov, så evnen til konsentrasjon er det ingenting i veien med. Han er aktiv i massevis, spiser sunt, sover godt, har mange venner og alt vel på alle kanter, men han får det ikke til på skolen.

Han var sen med å lære og lese, men nå leser han veldig fint. Endelig fikk vi tak i bøker han likte og da ble det fart på sakene. Så han har med andre ord ikke dysleksi. Han får stort sett til ting når han setter seg ned, men det tar gjerne fem - seks ganger så lang tid som for alle andre. Nå sitter han og gråter sine modige tårer over lille gangetabellen fordi jeg har falt ned på et nivå hvor jeg sa fra at dersom ikke gangetabellen sitter til skolestart, så åker playstation i skapet og blir der i hele femte klasse... Jeg la på at dersom den sitter så skal han få en fin belønning da, men jeg har mine tvil om han greier det. Nå har han sittet to timer og stirret på fire-gangen, og det sitter ikke et tall igjen i hodet... Dette er jo helt håpløst, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Han er ikke det spøtt interessert i å lære seg det som skjer på skolen - er det noen som kan hjelpe meg?

Å be læreren gjøre stoffet mer interessant, er ikke et tema. Hun gjør så godt hun kan, men hun greier ikke å motivere ham hun heller. Og jeg kan gjerne lage praktiske eksempler i ny og ne, men jeg greier faktisk ikke å skape glødende interesse rundt hver eneste ting somskjer påskolen - døgnet har bare 24 timer for meg også.

Jeg er fortvilet og ungen griner - hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare noen tanker

Hmm, høres ikke så festlig ut. Jeg har egentlig ingen gode råd å komme med, bortsett fra at jeg tror dataspill, playstation etc., etc. ikke akkurat fremmer konsentrasjon og kreativitet. Stikk motsatt; jo mer man spiller, jo mer ukonsentrert blir man. Hadde kanskje begrenset bruken kraftig, f.eks at han kan få spille 1-2 timer i løpet av helgen og det er det. Eller 20 min etter at leksene er gjort og de sitter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsynelatende ser han ikke hensikt i hvorfor han skal lære... Ingen lett situasjon, det der.

Men eg tenker meg at siden han leser godt, og kan konsentrere seg, så kan han om han vil.

Du får bruke dataspill som belønning hvis leksene gjøres unna knirkefritt (uten syting, men med innsats) innenfor et gitt tidsrom. En avkrysningsplakat, eller noe.

Ikke mer mas enn det.

Han får nok med seg det meste i timene, så kanskje han modnes etterhvert?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppmuntring fra en voksen dame - ikke heng dere opp i gangetabellen:-) Som du selv sier, så klarer gutten å lære når han vil... Jeg hadde store problemer med den lille gangetabellen når jeg gikk på skolen, pugget masse, mamma hjalp meg, læreren hjalp meg - utallige timer gikk med å få den til å sitte, både mamma og jeg var heeelt oppgitte og jeg gråt mine modigste tårer. Vel - den sitter ikke den dag i dag. Jeg kan ikke 6-7-8-gangen! Men dæven døtte, jeg har klart meg bra likevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Hmm, høres ikke så festlig ut. Jeg har egentlig ingen gode råd å komme med, bortsett fra at jeg tror dataspill, playstation etc., etc. ikke akkurat fremmer konsentrasjon og kreativitet. Stikk motsatt; jo mer man spiller, jo mer ukonsentrert blir man. Hadde kanskje begrenset bruken kraftig, f.eks at han kan få spille 1-2 timer i løpet av helgen og det er det. Eller 20 min etter at leksene er gjort og de sitter f.eks.

Joda, er enig med deg i det. Derfor får han aldri spille så mye han vil. Han får ikke spille i dethele tatt når været er fint, han får aldri spille før leksene er gjort og han får aldri spille mer enn en time på ukedager - de dagene han får spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Tilsynelatende ser han ikke hensikt i hvorfor han skal lære... Ingen lett situasjon, det der.

Men eg tenker meg at siden han leser godt, og kan konsentrere seg, så kan han om han vil.

Du får bruke dataspill som belønning hvis leksene gjøres unna knirkefritt (uten syting, men med innsats) innenfor et gitt tidsrom. En avkrysningsplakat, eller noe.

Ikke mer mas enn det.

Han får nok med seg det meste i timene, så kanskje han modnes etterhvert?

mvh

Jeg har forsøkt å la han få tiden på seg. Og det har jo gjort susen med lesingen. Men jeg blir så fortvilet, han skulle kunnet gangingen for et år siden. Det går ut over selvtilliten hans også at han er den eneste i klassen som ikke kan. Jeg har grenser på spill, men jeg kan ikke nekte det hundre prosent når det er hans største interesse i hele livet heller. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forsøkt å la han få tiden på seg. Og det har jo gjort susen med lesingen. Men jeg blir så fortvilet, han skulle kunnet gangingen for et år siden. Det går ut over selvtilliten hans også at han er den eneste i klassen som ikke kan. Jeg har grenser på spill, men jeg kan ikke nekte det hundre prosent når det er hans største interesse i hele livet heller. :-(

Hva med å finne noen dataspill som går på matte? Poden min har elsket et av Labbe Langøre-spillene som går på bl.a. gange. Husker ikke hva det heter, men barnet er Løven Leo som skal finne veien gjennom en borg for å redde Labbe Langøre (tror jeg) og på veien må han løse masse forskjellige oppgaver, både gramatikalske, matematiske og andre.

Det finnes mange andre dataspill om matte også, sikkert noe på nettet og. Mener poden har spilt der også. Hør med læreren om h*n vet noe om gode nettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det nytter å sitte og stirre på tallene, det må nok læres inn på en annen måte-

Har du funnet ut hva som er hans sterkeste innlæringsmåte? Lærer han fortest ved å høre på noen fortelle, lese sjøl, se på bilder, gjøre noe med hendene, konstruere noe? Hvis du finner ut dette tror jeg du har nøkkelen til innlæringsproblemene hans.

Hos oss hjelper det f.eks å spille Yatzy! der er det mye gratis gangetrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Tror ikke det nytter å sitte og stirre på tallene, det må nok læres inn på en annen måte-

Har du funnet ut hva som er hans sterkeste innlæringsmåte? Lærer han fortest ved å høre på noen fortelle, lese sjøl, se på bilder, gjøre noe med hendene, konstruere noe? Hvis du finner ut dette tror jeg du har nøkkelen til innlæringsproblemene hans.

Hos oss hjelper det f.eks å spille Yatzy! der er det mye gratis gangetrening

Hm... Jeg har forsøkt å se hvordan hanlærer best, men det eneste svaret jeg finner er at han ihvertfall ikke lærer noe før han er motivert selv. Prøver jeg å dra ham i gang på et eller annet tema, så går han helt i vranglås. Men så kommer det en dag da han selv erklar, og da går det som en lek. Problemet her er at skolen ikke er enig i at det er greit å lære seg pensum når ungen er klar - der skal man jo lære de forskjellige pensumene innenfor de fastsatte rammene.

Men yatzy var smart. Det kan det hende jeg kan få ham med på.

Ellers har jeg sittet nå og laget lapper av hele lille gangetabellen, så skal han trekke fem lapper hver dag og lære seg, også gjemmer vi de lappene han kan i belønningsboksen, pluss at vi trekker fra den boksen hver dag for å sjekke at han ikke glemmer det han har lært seg. Jeg tenkte det kunne være smart å komme bort fra de lange rekkene med tall som han sitter og stirrer på... Og hvis alle lappene kommer oppi den før skolestart, så blir det belønning.

Sukk, jeg bare håper virkelig at det virker denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Jeg har forsøkt å se hvordan hanlærer best, men det eneste svaret jeg finner er at han ihvertfall ikke lærer noe før han er motivert selv. Prøver jeg å dra ham i gang på et eller annet tema, så går han helt i vranglås. Men så kommer det en dag da han selv erklar, og da går det som en lek. Problemet her er at skolen ikke er enig i at det er greit å lære seg pensum når ungen er klar - der skal man jo lære de forskjellige pensumene innenfor de fastsatte rammene.

Men yatzy var smart. Det kan det hende jeg kan få ham med på.

Ellers har jeg sittet nå og laget lapper av hele lille gangetabellen, så skal han trekke fem lapper hver dag og lære seg, også gjemmer vi de lappene han kan i belønningsboksen, pluss at vi trekker fra den boksen hver dag for å sjekke at han ikke glemmer det han har lært seg. Jeg tenkte det kunne være smart å komme bort fra de lange rekkene med tall som han sitter og stirrer på... Og hvis alle lappene kommer oppi den før skolestart, så blir det belønning.

Sukk, jeg bare håper virkelig at det virker denne gangen.

Jeg synes det med lappene var kjempelurt.

Vi har forøvrig tatt sommerferie fra lekser, men har enkle regnestykker i hverdagen.

Feks. så har vi kjøpt seng. 2 senger trenger 4 bein, hvor mange blir det til sammen. Men den eldste vår er veldig interessert i matte. Han skal begynne i 4. klasse, og regner stykker som bestemor og tante har problemer med.

Problemet for oss er skriving og lesing, så jeg har lest endel for dem i sommer, i håp om at interessen kommer.

Vi tror det er viktig å innarbeide gode rutiner for lekselesing, men det er vanskelig å få til blant alle aktivitetene og slitne foreldre. Det hadde vært morsomt å høre hvilke rutiner andre foreldre har på dette. (Følger ivrig med på de svarene du får)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å la han få tiden på seg. Og det har jo gjort susen med lesingen. Men jeg blir så fortvilet, han skulle kunnet gangingen for et år siden. Det går ut over selvtilliten hans også at han er den eneste i klassen som ikke kan. Jeg har grenser på spill, men jeg kan ikke nekte det hundre prosent når det er hans største interesse i hele livet heller. :-(

Bor du i Stavanger? Eg er mattelærer og kan kanskje hjelpe.

Hvis ikke råder eg deg til å kontakte skolen og regelrett kreve støtteundervisning i dette emnet for han en periode. Se da også til at denne støttelæreren har mål for periodem, slik at det ikke er tilfeldig hva som skjer fra time til time. Spør også denne støttelæreren kan bruke deler av timen til å se ganging/deling ved å tegne. Lage mengde vha legoklosser er også bra.

Ellers så har eg en del linker:

www.matematikk.org

www.matematikksenteret.no

Lykke til !

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Bor du i Stavanger? Eg er mattelærer og kan kanskje hjelpe.

Hvis ikke råder eg deg til å kontakte skolen og regelrett kreve støtteundervisning i dette emnet for han en periode. Se da også til at denne støttelæreren har mål for periodem, slik at det ikke er tilfeldig hva som skjer fra time til time. Spør også denne støttelæreren kan bruke deler av timen til å se ganging/deling ved å tegne. Lage mengde vha legoklosser er også bra.

Ellers så har eg en del linker:

www.matematikk.org

www.matematikksenteret.no

Lykke til !

mvh

Hei, takk for svar.

Vi bor dessverre evig langt fra Stavanger. Men jeg skriver ut svaret ditt og tar det med til skolen. Problemet der er at han ikka bråker. Han er snill og rolig i timene og krever ingenting hvis han får sitte i fred... Også får han jo sitte der da, og lærer jo ingenting. Kanskje støtteundervisning er lurt for å få ham i gang igjen. Skal sjekke ut linkene dine også. Det som er det triste er at han var en av de beste i klassen i matte før, da var det lesing som var et problem. Nå leser han helt greit, men matten er helt borte. Han kan vite svaret på feks 7x3 når han nettopp har lest, og to timer etter er det borte igjen. Også når vi repeterer og repeterer... Hadde det ikke vært for at jeg ser at han greier veldig fint alt han virkerlig har interesse av, så hadde jeg vært virkelig redd det var noe galt med hele ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært utredet på PPT? Det kan være en fordel for å få riktig tilrettelegging på skolen. PPT er også en god støtte å ha i ryggen.

Jeg er selv god i mattematikk og liker spesielt oppgaver som tar lang tid og er kompliserte. Men når det gjelder å huske tall så fungerer ikke hodet mitt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matematikkspill til pc/playstation?

Klassen min var vel rundt 13 år gamle da matematikklæreren som tok oss over da vi startet på ungdomsskolen oppdaget at 80% ikke kunne gangetabellen. Da ble det satt i gang store gangeprøver hver eneste time og man slapp ikke før man fikk alle rett. Slavedriver ! Men det fungerte, hehe.

På barneskolen husker jeg lærerinnen min igjen og igjen og igjen messet åttegange-sju-er-femtiseks .. hihi .. igjen og igjen. Det sitter også.

Har han fått med seg grunnlaget BAK gangetabellen? At 8x7 faktisk er åtte ganger sju brikker f.eks?

En kombinasjon av pugging, regning, visuelle og auditive fremstillinger? Forsøk å få det inkludert i lek/morro/spill/hverdagslige aktiviteter. Knytt det eventuelt opp mot noe han kan fra før/behersker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å la han få tiden på seg. Og det har jo gjort susen med lesingen. Men jeg blir så fortvilet, han skulle kunnet gangingen for et år siden. Det går ut over selvtilliten hans også at han er den eneste i klassen som ikke kan. Jeg har grenser på spill, men jeg kan ikke nekte det hundre prosent når det er hans største interesse i hele livet heller. :-(

Vi har en smart gutt, men det var ikke før nå (ETTER 5. klasse) at tabellen er på plass. De jobber masse med denne i løpet av 5. klasse. Ingen grunn for panikk enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna karenina

Hm... Jeg har forsøkt å se hvordan hanlærer best, men det eneste svaret jeg finner er at han ihvertfall ikke lærer noe før han er motivert selv. Prøver jeg å dra ham i gang på et eller annet tema, så går han helt i vranglås. Men så kommer det en dag da han selv erklar, og da går det som en lek. Problemet her er at skolen ikke er enig i at det er greit å lære seg pensum når ungen er klar - der skal man jo lære de forskjellige pensumene innenfor de fastsatte rammene.

Men yatzy var smart. Det kan det hende jeg kan få ham med på.

Ellers har jeg sittet nå og laget lapper av hele lille gangetabellen, så skal han trekke fem lapper hver dag og lære seg, også gjemmer vi de lappene han kan i belønningsboksen, pluss at vi trekker fra den boksen hver dag for å sjekke at han ikke glemmer det han har lært seg. Jeg tenkte det kunne være smart å komme bort fra de lange rekkene med tall som han sitter og stirrer på... Og hvis alle lappene kommer oppi den før skolestart, så blir det belønning.

Sukk, jeg bare håper virkelig at det virker denne gangen.

Det finnes gangespill på program som en eller annen lærer på skolen sikkert kan formidle til deg. Så kan han sitte på dataen og jobbe med det. Mange synes det er ganske inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Matematikkspill til pc/playstation?

Klassen min var vel rundt 13 år gamle da matematikklæreren som tok oss over da vi startet på ungdomsskolen oppdaget at 80% ikke kunne gangetabellen. Da ble det satt i gang store gangeprøver hver eneste time og man slapp ikke før man fikk alle rett. Slavedriver ! Men det fungerte, hehe.

På barneskolen husker jeg lærerinnen min igjen og igjen og igjen messet åttegange-sju-er-femtiseks .. hihi .. igjen og igjen. Det sitter også.

Har han fått med seg grunnlaget BAK gangetabellen? At 8x7 faktisk er åtte ganger sju brikker f.eks?

En kombinasjon av pugging, regning, visuelle og auditive fremstillinger? Forsøk å få det inkludert i lek/morro/spill/hverdagslige aktiviteter. Knytt det eventuelt opp mot noe han kan fra før/behersker.

Hei, takk for svar.

Jo, hva som ligger bak gangetabellen skjønner han godt. Det er derfor han får alt rett når han virkelig får sitte så lenge han vil, for da sitter han der og legger sammen tallene istedenfor å gange dem. Hvilket kunne vært greit, hvis han fikk opp tempoet veldig, men det funker ikke nå, det går altfor sakte.

Nå har vi laget et system med lapper isteden her. Jeg har laget en boks med de lappene han kan, og hver dag trekker vi fem lapper. Så lærer han seg de fem i løpet av dagen, og sitter de til kvelds så legger vi dem oppi kunnskapsboksen. Så repeterer vi de som ligger i boksen fra før, også har det plutselig blitt litt lettere. I dag satt faktisk femten gangestykker fast i hodet. Kan hende det er lettere for ham når han kommer løs fra "seks-gangen" men heller får ett og ett stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nei, i dag vil jeg være anonym :-(

Bor du i Stavanger? Eg er mattelærer og kan kanskje hjelpe.

Hvis ikke råder eg deg til å kontakte skolen og regelrett kreve støtteundervisning i dette emnet for han en periode. Se da også til at denne støttelæreren har mål for periodem, slik at det ikke er tilfeldig hva som skjer fra time til time. Spør også denne støttelæreren kan bruke deler av timen til å se ganging/deling ved å tegne. Lage mengde vha legoklosser er også bra.

Ellers så har eg en del linker:

www.matematikk.org

www.matematikksenteret.no

Lykke til !

mvh

Hei igjen.

Jeg tok en titt på de sidene - matematikk.org var helt genial!!! Takk skal du ha :-)

Nå har jeg laget et lite spill her hjemme med lapper som vi trekker fra hver morgen, også lærer han seg de stykkene som står på dem i løpet av dagen. Ser ut som det fungerer bedre, nå sitter ihvertfall de femten stykkene som han har trukket hittil. Men du store min tid, for et styr det har vært. Jeg er så glad for at det endelig går litt riktig vei. Nå kommer svarene ganske kjapt også, også på de lappene som han "er ferdig med" når vi repeterer dem på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Jo, hva som ligger bak gangetabellen skjønner han godt. Det er derfor han får alt rett når han virkelig får sitte så lenge han vil, for da sitter han der og legger sammen tallene istedenfor å gange dem. Hvilket kunne vært greit, hvis han fikk opp tempoet veldig, men det funker ikke nå, det går altfor sakte.

Nå har vi laget et system med lapper isteden her. Jeg har laget en boks med de lappene han kan, og hver dag trekker vi fem lapper. Så lærer han seg de fem i løpet av dagen, og sitter de til kvelds så legger vi dem oppi kunnskapsboksen. Så repeterer vi de som ligger i boksen fra før, også har det plutselig blitt litt lettere. I dag satt faktisk femten gangestykker fast i hodet. Kan hende det er lettere for ham når han kommer løs fra "seks-gangen" men heller får ett og ett stykke.

Jeg betalte min 200 kr for å lære seg gangetabellen :o) Da satt den i løpet av noen dager. Testen ble tatt på skolen og jeg betalte etter avtale med minstemann og læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...