Gå til innhold

Moderat røyking; Gunstig for helsa..?


Gjest stadacone

Anbefalte innlegg

Gjest stadacone

Nå har jeg i visse perioder røkt veldig moderat, eller ganske lite kan man si. Det dreier seg om ca to 20pk sigaretter i uken.

For en 3-4 år siden bestemte jeg meg for å slutte helt, men her i vår startet jeg litt igjen, og har røkt slik til nå. Nå lurer jeg på å slutte igjen.

MEN- jeg har hatt høyt blodtrykk noen år, og går på medisiner for dette. Måler blodtrykket selv med jevne mellomrom, og det jeg fant ut er at det har falt markant etter at jeg startet røyke igjen. Hviletrykket lå før på rundt 95 (og det har vært vurdert å styrke medisinene), men etter at jeg startet den moderate røykingen, har det falt ned til rundt 80.

Har hørt endel eldre erfarne personer, har sagt de mener moderat røyking er mer gunstig for helsa - enn ingen røyking. Blant annet Helge Ingstad (som ble 100 år)

Er det andre som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest deterformye

To 20-pkn i uka????

Det er jo over 5 om dagen!

Kan neppe regnes som moderat...

Sikker på at du ikke bare prøver å finne gode grunner til å fortsette forgiftningen av deg selv...?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stadacone

To 20-pkn i uka????

Det er jo over 5 om dagen!

Kan neppe regnes som moderat...

Sikker på at du ikke bare prøver å finne gode grunner til å fortsette forgiftningen av deg selv...?

:-)

5 sigaretter dagen, er det mer enn moderat..? Hva er det man regner som moderat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To 20-pkn i uka????

Det er jo over 5 om dagen!

Kan neppe regnes som moderat...

Sikker på at du ikke bare prøver å finne gode grunner til å fortsette forgiftningen av deg selv...?

:-)

Kanskje på tide å starte på skolebenken igjen?

Uka har 7 dager, og dvs at en 20-pakning i uka er under 3 sigaretter om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å starte på skolebenken igjen?

Uka har 7 dager, og dvs at en 20-pakning i uka er under 3 sigaretter om dagen..

Trådstarter røyker to 20 pakninger i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter røyker to 20 pakninger i uka!

Ikke helt korrekt det heller.. Han/hun skriver ca 2 pakker i uka. Det kan være litt mer eller litt mindre.

Så det så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

2 pakker i uka er ikke moderat.

Videre så kan sikkert røyking ha enkelte positive effekter på helsa, men totalt sett er det bedre for helsa å ikke røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har røyking flere postitive effekter, både for den fysiske og den psykiske helsen (høyt blodtrykk(?), angst, depresjoner, stress...MEN, den skadevirkningene ved røyking er så overveiende mye større og verre, at jeg nok heller ville ha gått på blodtrykkssenkende medisin, enn å røyke for å senke BT.

Dette virket mer som en unnskylding for å kunne fortsette å røyke synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stadacone

Selvfølgelig har røyking flere postitive effekter, både for den fysiske og den psykiske helsen (høyt blodtrykk(?), angst, depresjoner, stress...MEN, den skadevirkningene ved røyking er så overveiende mye større og verre, at jeg nok heller ville ha gått på blodtrykkssenkende medisin, enn å røyke for å senke BT.

Dette virket mer som en unnskylding for å kunne fortsette å røyke synes jeg...

Det er mange som sier at de tror dette "er mer en unnskyldning". Men jeg lurte oppriktig på dette, var ikke ute etter en unnskyldning.

Nå har også flere sagt at 2 20pk pr uke er langt fra "moderat røyking". Men ingen svarer på mitt spørsmål; hva ER å regne som moderat røyking da..?

Er vant med at de fleste røykere jeg kjenner bruker minst en pk sigaretter pr dag, eller 2-3 badler i uka. Da blir 5 røyk pr dag relativt lite vil jeg tro.. Så igjen, hva er moderat røyking, en røyk til dagen .. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

I mine øyne er 5 røyk om dagen moderat, men faren er at du øker antall sigaretter etterhvert....

Og kanskje finnes det andre metoder til å få ned blodtrykket enn tabletter eller røyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sier at de tror dette "er mer en unnskyldning". Men jeg lurte oppriktig på dette, var ikke ute etter en unnskyldning.

Nå har også flere sagt at 2 20pk pr uke er langt fra "moderat røyking". Men ingen svarer på mitt spørsmål; hva ER å regne som moderat røyking da..?

Er vant med at de fleste røykere jeg kjenner bruker minst en pk sigaretter pr dag, eller 2-3 badler i uka. Da blir 5 røyk pr dag relativt lite vil jeg tro.. Så igjen, hva er moderat røyking, en røyk til dagen .. eller?

Du spurte ikke i innlegget hva som var moderat røyking, du spurte om det var gunstig for helsa å røyke. Jeg svarte på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stadacone

Du spurte ikke i innlegget hva som var moderat røyking, du spurte om det var gunstig for helsa å røyke. Jeg svarte på det...

Ok, men spurte ikke spesielt deg, men de som kan svare. Flere her har sagt at 5 pr dag er mer enn moderat røyking. Da kan de vel også svare på hva som ER moderat røyking etter demmes mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sier at de tror dette "er mer en unnskyldning". Men jeg lurte oppriktig på dette, var ikke ute etter en unnskyldning.

Nå har også flere sagt at 2 20pk pr uke er langt fra "moderat røyking". Men ingen svarer på mitt spørsmål; hva ER å regne som moderat røyking da..?

Er vant med at de fleste røykere jeg kjenner bruker minst en pk sigaretter pr dag, eller 2-3 badler i uka. Da blir 5 røyk pr dag relativt lite vil jeg tro.. Så igjen, hva er moderat røyking, en røyk til dagen .. eller?

To 20-pakninger i uka er ikke mye og må kunne regnes å være "moderat røyking".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiker til kista di

NEI! Røyk er ikke under noen omstendigheter gusntig for helsa di. Du må kutte ut helt. Du har allerede en risikofaktor for hjerte-karsykdom - og røyking i tillegg tredobler risikoen. Du kommer til å få din første episode med brystsmerter pga angina - hjerneslag - hjerteinfarkt el.l. i løpet av få år. For å ikke snakke om at du etter 20-30 års røyking får KOLS, en uhelbredelig, dødelig og meget ubehagelig måte å svinne hen på.

Jeg har jobbet med hjertepasienter i 20 år - jeg setter kryss i taket hver gang jeg har en infarktpasient som IKKE røyker/aldri har røyket. Det er veldig få kryss i taket.

Selv festrøykere som ikke røyker daglig har denne flerdoblede risikoen.

STUMP RØYKEN hvis du vil ta vare på helsa di. Det er for seint å angre når kaldsvetten, brystsmertene og dødsangsten river i brystkassa di og du venter på ambulansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stadacone

NEI! Røyk er ikke under noen omstendigheter gusntig for helsa di. Du må kutte ut helt. Du har allerede en risikofaktor for hjerte-karsykdom - og røyking i tillegg tredobler risikoen. Du kommer til å få din første episode med brystsmerter pga angina - hjerneslag - hjerteinfarkt el.l. i løpet av få år. For å ikke snakke om at du etter 20-30 års røyking får KOLS, en uhelbredelig, dødelig og meget ubehagelig måte å svinne hen på.

Jeg har jobbet med hjertepasienter i 20 år - jeg setter kryss i taket hver gang jeg har en infarktpasient som IKKE røyker/aldri har røyket. Det er veldig få kryss i taket.

Selv festrøykere som ikke røyker daglig har denne flerdoblede risikoen.

STUMP RØYKEN hvis du vil ta vare på helsa di. Det er for seint å angre når kaldsvetten, brystsmertene og dødsangsten river i brystkassa di og du venter på ambulansen...

Takk, har bestemt meg for å kutte helt ut.

Men den passive røykinga på arbeidsplassen kommer jeg ikke unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiker til kista di

Takk, har bestemt meg for å kutte helt ut.

Men den passive røykinga på arbeidsplassen kommer jeg ikke unna..

Du får starte en liten kampanje - kanskje henvende deg til arbeidsgiver og få kicka igang et røykesluttkurs. Uansett - ønsker deg all mulig lykke til som røykfri. Jeg har vært røykfri selv i 12 år nå - helt supert er det. Jeg pleier å nevne det når pasientene mine sier det er umulig å slutte:-) Jeg sluttet fordi det ble oppdaget at jeg hadde høyt blodtrykk, akkurat som deg. Det var puffet i ryggen for meg.

Lykke til - det er verdt det. 5 år røykfri og du nærmer deg en ikke-røyker i risiko - også kan du reise på 14 dager til syden hvert år for alle pengene du sparer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, har bestemt meg for å kutte helt ut.

Men den passive røykinga på arbeidsplassen kommer jeg ikke unna..

Røyking på arbeidsplassen er da ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stadacone

Du får starte en liten kampanje - kanskje henvende deg til arbeidsgiver og få kicka igang et røykesluttkurs. Uansett - ønsker deg all mulig lykke til som røykfri. Jeg har vært røykfri selv i 12 år nå - helt supert er det. Jeg pleier å nevne det når pasientene mine sier det er umulig å slutte:-) Jeg sluttet fordi det ble oppdaget at jeg hadde høyt blodtrykk, akkurat som deg. Det var puffet i ryggen for meg.

Lykke til - det er verdt det. 5 år røykfri og du nærmer deg en ikke-røyker i risiko - også kan du reise på 14 dager til syden hvert år for alle pengene du sparer;-)

Nytter nok ikke det, arbeidsgiver tillater røyking så lenge det ikke skjer synlig når de har omvisning osv.

Det er i industrien (hydro aluminium), og der råder røykemafian. Kampanjer er dødfødt, det er å be om å bli lynsjet omtrent.

De aller fleste røyker og der da.

Blir litt nervøs, spørs om det var lurt av meg å nevne navnet på bedriften..jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...