Gå til innhold

noen blitt satt igang ifm fødsel?


Gjest vil ikke bli satt igang!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble satt i gang da jeg fødte første gang. Fikk først "gel" inn i skjeden, en gang om formiddagen og en gang om ettermiddagen. Ikke vondt, bare litt ubehagelig å bli undersøkt på alle bauger og kanter....

Det skjedde imidlertid ingenting, så dagen etter fikk jeg stikkpille i skjeden. Dette var heller ikke vondt. Riene startet, men det ble ikke nok fremgang for at fødselen kunne starte.

Så - fikk jeg drypp, og da ble det fart på riene, og gutten kom til slutt ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk drypp i 3 av 4 fødsler for å få litt mer futt over riene. Jeg er en pingle når det kommer til stikk, så det var ubehagelig i det øyeblikket de satt det, men ellers ingen ubehag. Det gikk kjapt etter dryppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk drypp 13. dager på overtid. Var da full av "vondter", med underskudd på søvn og generelt sliten. Sykehuset så ingen grunn til å drøye. Det var helt JÆVLIG! En halv time etter at dryppet var satt tror jeg ikke jeg kunne svart på hva jeg het om noen hadde spurt. Riene kom kastet på meg konstant. En halv time etterpå fikk jeg epidural som sendte meg til himmelen. Det tok hele 14 timer fra dryppet ble satt til babyen ble født. men pga epiduralen var det helt greit. Dette var mitt første barn. Nr. 2 kom 14. dager over termin - uten i gangsetting eller smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang fikk jeg drypp etter at vannet gikk. Du går fra å ha det bra til å ha det jævlig på svært kort tid. Kroppen får ikke forberede seg, og det er vanskelig å jobbe "med" smertene. Men vanligvis får det fort da...Full åpning på under tre timer. Jeg hadde ingen tryketrang, så de timene var verst.Fødselen varte i 5t og 20 min totalt. Epidural var aldri noe alternativ, fikk pethidin som ikke fungerte.

MEd siste barn tok de vatnet fordi jeg hadde 5 cm åpning ( og lang vei til sykehuset). Begynte å få litt etter noen timer, spiste middag kl 16, fant ut at det var ille og ba om lystgass 17.15 og barnet ble født kl 18.40

Jeg ser egentlig på begge fdslene som gode opplevelser, takket være jordmødre som kan jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble igangsatt tredje gangen jeg skulle føde. De tok vannet ved å stikke hull på "vannposen". Dette merket jeg ikke i det hele tatt, annet enn at det varme vannet plutselig sildret ut av meg. Rett etterpå kom riene igang og babyen ble født. Absolutt ikke ubehagelig, bare veldig spennende :)

Hos noen kan det kanskje være slik at kroppen ikke er helt klar for å føde ennå og da kan fødelen stoppe opp underveis. Dette er sikkert slitsomt både fysisk og psykisk. Av den grunn er de nok forsiktige med å sette igang uten spesielle grunner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble igangsatt tredje gangen jeg skulle føde. De tok vannet ved å stikke hull på "vannposen". Dette merket jeg ikke i det hele tatt, annet enn at det varme vannet plutselig sildret ut av meg. Rett etterpå kom riene igang og babyen ble født. Absolutt ikke ubehagelig, bare veldig spennende :)

Hos noen kan det kanskje være slik at kroppen ikke er helt klar for å føde ennå og da kan fødelen stoppe opp underveis. Dette er sikkert slitsomt både fysisk og psykisk. Av den grunn er de nok forsiktige med å sette igang uten spesielle grunner for det.

En sånn fødsel vil jeg ha! Ikke ubehagelig, bare spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge fødsler ble satt i gang med drypp.

Første ble satt i gang 3 uker før termin pga lite fostervann. Hadde 2-3 cm åpning, men kroppen var jo egentlig ikke klar for å føde, så det ble ganske tøft. I tillegg til at jordmor nektet meg epidural fordi hun ville ha ungen ut før vakten hennes var over. Slike jordmødre burde ikke hatt lov å sette sine bein i en fødeavdeling - og eneste grunn til at jeg nevner dette er for å understreke at du ikke skal finne deg i hva som helst fra en "autoritet", slik jeg gjorde..!

Andre fødsel var kommet i gang av seg selv, vannet var gått, hadde en del rier, men det stoppet opp. Fikk litt drypp for å sette det hele i gang igjen, og ungen var ute etter 55 min. - Drømmefødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang fikk jeg drypp etter at vannet gikk. Du går fra å ha det bra til å ha det jævlig på svært kort tid. Kroppen får ikke forberede seg, og det er vanskelig å jobbe "med" smertene. Men vanligvis får det fort da...Full åpning på under tre timer. Jeg hadde ingen tryketrang, så de timene var verst.Fødselen varte i 5t og 20 min totalt. Epidural var aldri noe alternativ, fikk pethidin som ikke fungerte.

MEd siste barn tok de vatnet fordi jeg hadde 5 cm åpning ( og lang vei til sykehuset). Begynte å få litt etter noen timer, spiste middag kl 16, fant ut at det var ille og ba om lystgass 17.15 og barnet ble født kl 18.40

Jeg ser egentlig på begge fdslene som gode opplevelser, takket være jordmødre som kan jobben sin.

Epidural var ikke noe alternativ sier du, var dette ditt eget valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk drypp 13. dager på overtid. Var da full av "vondter", med underskudd på søvn og generelt sliten. Sykehuset så ingen grunn til å drøye. Det var helt JÆVLIG! En halv time etter at dryppet var satt tror jeg ikke jeg kunne svart på hva jeg het om noen hadde spurt. Riene kom kastet på meg konstant. En halv time etterpå fikk jeg epidural som sendte meg til himmelen. Det tok hele 14 timer fra dryppet ble satt til babyen ble født. men pga epiduralen var det helt greit. Dette var mitt første barn. Nr. 2 kom 14. dager over termin - uten i gangsetting eller smertestillende.

"Det var helt JÆVLIG!"

unnskyld meg, men er dette virkeig noe å si til en høygravid? Ærlig talt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn fødsel vil jeg ha! Ikke ubehagelig, bare spennende!

Jeg har vært så heldig å ha raske fødsler, så jeg rakk ikke å bli sliten. Fødslene mine var veldig intense på slutten fordi åpningtida gikk så himla fort. Riene blir da ofte sterkere. Allikevel tror jeg smerte føles verre dersom man er sliten. Tror jeg har vært heldig med fødslene mine og satser på at du er like heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epidural var ikke noe alternativ sier du, var dette ditt eget valg?

Delvis var det det.

Dessuten var det under utdrivingen jeg følte størst behov for "noe". og siden jeg i uganspunktet ikke hadde trykketrang, vill epidural bare utsatt og forlenget fødselen. Epidural ble likevel vurdert pga av kompilkasjoner og evt keisersnitt.

Jeg synes tross alt fødselsen var en fantastisk opplevelse, og er glad for at jeg klarte å få ut barnet uten noe inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først fikk eg en form for stikkpille i skjeden. Vi var 2 gravide på samme rom. Hun fikk rier og fødselene hennes kom godt i gang - og kom over på enerom.

Stikkpillen hadde dårlig respons på meg, så eg fikk drypp.

Den første tiden (eg hadde ikke begrep om tid) var det såkalte maserier...riene var vonde de, men de hadde ingen effekt på åpningsprosessen. Gradvis ble de bare vondere og vondere. Når jordmoren var sikker på at det var "ekte" rier, fikk eg epidural. Men.... epiduralen dempet riene så kraftig at doseringen på dryppet måtte skrues opp.

Barnefaren kunne i ettertid fortelle at jordmoren skrudde dosen å dryppe kraftig opp etterhvert. Fra eg fikk drypp, var vel ungen ute etter 1,5 time, eller noe.

Ei lita, gammel jordmor kom innom underveis og klatret oppå magen min, og brukte sin kroppsvekt til å presse babyen lenger ned. Høres sikkert fælt ut, men det var deilig. Tror nok det kortet ned fødetiden.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det var helt JÆVLIG!"

unnskyld meg, men er dette virkeig noe å si til en høygravid? Ærlig talt..!

Mij - ser ingen grunn til å late som dette var plankekjøring. De fleste av oss som følger med på nett har lest så mange fødselshistorier at vi vet at det går fra flotte fødsler (min andre - uten i gangsetting og smertestillende) og til min første som var pyton. Jeg hadde aldri trodd det gikk an å ha slike smerter, og foteller heller sannheten. Det tror jeg de fleste høygravide tåler faktisk - når man spør om hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mij - ser ingen grunn til å late som dette var plankekjøring. De fleste av oss som følger med på nett har lest så mange fødselshistorier at vi vet at det går fra flotte fødsler (min andre - uten i gangsetting og smertestillende) og til min første som var pyton. Jeg hadde aldri trodd det gikk an å ha slike smerter, og foteller heller sannheten. Det tror jeg de fleste høygravide tåler faktisk - når man spør om hvordan det er.

Jeg synes det er rått og kynisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kkkkkk

"Det var helt JÆVLIG!"

unnskyld meg, men er dette virkeig noe å si til en høygravid? Ærlig talt..!

Da eg var gravid ønsket jeg at folk skulle være 100%ærlige!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først fikk eg en form for stikkpille i skjeden. Vi var 2 gravide på samme rom. Hun fikk rier og fødselene hennes kom godt i gang - og kom over på enerom.

Stikkpillen hadde dårlig respons på meg, så eg fikk drypp.

Den første tiden (eg hadde ikke begrep om tid) var det såkalte maserier...riene var vonde de, men de hadde ingen effekt på åpningsprosessen. Gradvis ble de bare vondere og vondere. Når jordmoren var sikker på at det var "ekte" rier, fikk eg epidural. Men.... epiduralen dempet riene så kraftig at doseringen på dryppet måtte skrues opp.

Barnefaren kunne i ettertid fortelle at jordmoren skrudde dosen å dryppe kraftig opp etterhvert. Fra eg fikk drypp, var vel ungen ute etter 1,5 time, eller noe.

Ei lita, gammel jordmor kom innom underveis og klatret oppå magen min, og brukte sin kroppsvekt til å presse babyen lenger ned. Høres sikkert fælt ut, men det var deilig. Tror nok det kortet ned fødetiden.

Lykke til !

''Ei lita, gammel jordmor kom innom underveis og klatret oppå magen min, og brukte sin kroppsvekt til å presse babyen lenger ned. Høres sikkert fælt ut, men det var deilig.''

Hørtes så søtt ut med ei lita gammel jordmor :-) Under min første fødsel kom også overjordmora inn på slutten og la seg oppå magen min mens gynekologen og den andre jordmora holdt på med vakuumet. kan ikke huske at jeg tenkte tanken om at det var deilig akkurat da....

Men noe som var helt fantastisk var at alt vondt var over i _samme_ sekund som barnet var ute! Det var jeg overrasket over. Trodde at det skulle forsvinne litt etter litt, men det var som å dra ut en stikkontakt!

Jeg husker også at de skrudde dryppet kraftig opp - fra begynnelsen klarte jeg å følge med på det, men etterhvert (som du sa at du ikke hadde begrep om tid) gav jeg blaffen i klokka.

Eneste jeg husker er at de satte dryppet klokka 12 om formiddagen, og så ble gutten født 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ei lita, gammel jordmor kom innom underveis og klatret oppå magen min, og brukte sin kroppsvekt til å presse babyen lenger ned. Høres sikkert fælt ut, men det var deilig.''

Hørtes så søtt ut med ei lita gammel jordmor :-) Under min første fødsel kom også overjordmora inn på slutten og la seg oppå magen min mens gynekologen og den andre jordmora holdt på med vakuumet. kan ikke huske at jeg tenkte tanken om at det var deilig akkurat da....

Men noe som var helt fantastisk var at alt vondt var over i _samme_ sekund som barnet var ute! Det var jeg overrasket over. Trodde at det skulle forsvinne litt etter litt, men det var som å dra ut en stikkontakt!

Jeg husker også at de skrudde dryppet kraftig opp - fra begynnelsen klarte jeg å følge med på det, men etterhvert (som du sa at du ikke hadde begrep om tid) gav jeg blaffen i klokka.

Eneste jeg husker er at de satte dryppet klokka 12 om formiddagen, og så ble gutten født 1915.

Eg regner med at dette var fødsel nr 1? Det tok sinnsykt lang tid for meg, husker eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg regner med at dette var fødsel nr 1? Det tok sinnsykt lang tid for meg, husker eg.

Ja, det var med førstemann. Ble satt i gang (med gel to ganger) på dag 16 etter termin, så med stikkpille på dag 17. Så klokka 12 på dag 18 satte de drypp, og ut kom gutten etter 7 timer (inkludert 1,5 time med pressrier, tang og 2 x vakuum)!

Jeg var utrolig sliten, men klarte å fokusere på øyeblikket, og ikke tenke på hvor lang tid det hadde gått - og noe av det første jeg tenkte da han var ute, var at dette var jammen tungt, men jeg vil gjerne gjøre det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg var gravid ønsket jeg at folk skulle være 100%ærlige!!!!

Det finnes mange måter å si ting på, og det er forskjell på å være ærlig og å være ubetenksom. Jeg mener man uansett skal være forsiktig med hva man sier til en gravid, fødselsangst er svært utbredt, og kan lett oppstå selv om man ikke har det på forhånd. Jeg har vært der to ganger, så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...