Gå til innhold

Å legge om livsstilen


Chezka

Anbefalte innlegg

Hei prøvere! Jeg og mannen min har altså nå bestemt oss for å prøve å lage en liten engel, og har nettopp sluttet med prevensjon. Jeg har såvidt begynt på folinsyre, og regner vel med at det kommer til å ta litt tid før alt klaffer (om vi er så heldige da, jeg er jo ikke helt ung lengre). Jeg venter menstruasjon nå i disse dager, og så "kaster vi oss uti det" :-)

Jeg vil gjerne leve så sundt som mulig selvfølgelig, røyker ikke og null alkohol fra vi bestemte oss for "prosjekt baby". Min last er kaffe - masse svart kaffe..... Jeg har gjennom alle år bøttet ned litervis fra morgen til kveld, og skjønner jo at dette ikke er så lurt. Jeg forsøker nå å redusere kraftig på inntaket, men gammel vane er vond å vende skjønner jeg. Er ikke det at jeg absolutt MÅ ha kaffe, men jeg glemmer rett og slett at jeg ikke bør drikke så mye.

Er det andre ting/matvarer man bør holde seg unna mens man prøver/er gravid? Rått kjøtt/fisk har jeg fått med meg, men andre ting?

Tar dere vitamintilskudd utover folinsyre, eller holder det med vanlig sundt og variert kosthold?

Jeg ser at apoteket har gravidepakker med vitaminer, og tenker at jeg kanskje kan bruke disse hvis jeg blir gravid. Eller er dette kanskje helt unødvendig?

Vil gjerne høre hvordan dere andre prøvere lever i denne spennende tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kan ta tid

Her kan du lese de gjeldende retningslinjene når det gjelder gravide og mat:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

her står også retningslinjene når det gjelder koffein. Jeg liker godt Rooibush-te, den er uten koffein, og jeg drakk mye av den, i stedet for vanlig traktekaffe på jobb osv. Og så unnet jeg meg en god kopp kaffe fra Kaffebrenneriet eller etter god middag osv. Et par kopper kaffe er ikke negativt, så lenge ikke det blir _mye_ kaffe, cola og svart te. Venn deg også til å ta et glass vann i stedet for en kopp kaffe på jobb, hvis det egentlig bare er turen til kaffetrakteren og en prat med kollegaer du er ute etter.. Det er bare vaner som må snus.

Du kan godt ta tran eller møllers dobbel / omega3. Det finnes egne møllers dobbel med folat, så slipper du så mange ulike bokser.. Tran etc bør man ta hele svagerskapet og mens man ammer.

Vær obs på medisiner, også reseptfrie. Les bruksanvisninger, eller sjekk legemiddelhåndbok på nettet / snakk med legen før du tar legemidler.

Ellers ville jeg ikke begynt å leve helt som gravid før du faktisk er gravid, prøvetiden kan bli lang, og svangerskapet og ammeperiode er også lang. Så er det en periode dere skal kose dere med det dere virkelig liker, så er det nå. Gå på kino, restaurant og alt man ikke får gjort som spedbarnsforeldre eller høygravid. I hvertfall perioden mellom mens og eggløsning kan du ta et glass vin eller to med god samvittighet.

Hans sperm lages kontinuerlig, så det er fint at han også holder seg sunn uten rusmidler eller fyllekuler.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese de gjeldende retningslinjene når det gjelder gravide og mat:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

her står også retningslinjene når det gjelder koffein. Jeg liker godt Rooibush-te, den er uten koffein, og jeg drakk mye av den, i stedet for vanlig traktekaffe på jobb osv. Og så unnet jeg meg en god kopp kaffe fra Kaffebrenneriet eller etter god middag osv. Et par kopper kaffe er ikke negativt, så lenge ikke det blir _mye_ kaffe, cola og svart te. Venn deg også til å ta et glass vann i stedet for en kopp kaffe på jobb, hvis det egentlig bare er turen til kaffetrakteren og en prat med kollegaer du er ute etter.. Det er bare vaner som må snus.

Du kan godt ta tran eller møllers dobbel / omega3. Det finnes egne møllers dobbel med folat, så slipper du så mange ulike bokser.. Tran etc bør man ta hele svagerskapet og mens man ammer.

Vær obs på medisiner, også reseptfrie. Les bruksanvisninger, eller sjekk legemiddelhåndbok på nettet / snakk med legen før du tar legemidler.

Ellers ville jeg ikke begynt å leve helt som gravid før du faktisk er gravid, prøvetiden kan bli lang, og svangerskapet og ammeperiode er også lang. Så er det en periode dere skal kose dere med det dere virkelig liker, så er det nå. Gå på kino, restaurant og alt man ikke får gjort som spedbarnsforeldre eller høygravid. I hvertfall perioden mellom mens og eggløsning kan du ta et glass vin eller to med god samvittighet.

Hans sperm lages kontinuerlig, så det er fint at han også holder seg sunn uten rusmidler eller fyllekuler.. :-)

Tusen takk - her var det mye nyttig lesing :-)

Tran har jeg ikke tenkt på, men det er jo egentlig innlysende. *løper å kjøper*

Det du sier om vaner ang kaffedrikking er så riktig! Der bare MÅ jeg skjerpe meg.

Ellers tenker jeg litt som deg at man ikke skal blir altfor opphengt i dette før man faktisk har blitt gravid, men kan ikke stikke under en stol at det surrer mye rundt i hodet om dagen. Forhåpentligvis er dette bare nå like etter at vi har bestemt oss for å prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - her var det mye nyttig lesing :-)

Tran har jeg ikke tenkt på, men det er jo egentlig innlysende. *løper å kjøper*

Det du sier om vaner ang kaffedrikking er så riktig! Der bare MÅ jeg skjerpe meg.

Ellers tenker jeg litt som deg at man ikke skal blir altfor opphengt i dette før man faktisk har blitt gravid, men kan ikke stikke under en stol at det surrer mye rundt i hodet om dagen. Forhåpentligvis er dette bare nå like etter at vi har bestemt oss for å prøve :-)

''Forhåpentligvis er dette bare nå like etter at vi har bestemt oss for å prøve''

Etter å ha lest her inne, virker det som om prøvere bare blir mer og mer opphengt i det jo lenger tid det går uten at det klaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forhåpentligvis er dette bare nå like etter at vi har bestemt oss for å prøve''

Etter å ha lest her inne, virker det som om prøvere bare blir mer og mer opphengt i det jo lenger tid det går uten at det klaffer.

Uff, ja, det er sikkert noe i det du sier. Men er ikke så enkelt å ikke bli opphengt heller, tror jeg. Foreløpig tenker jeg sånn at hvis jeg ikke blir gravid så er det greit, men vi vil gjerne forsøke, ellers kommer vi bare til å angre når det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å kjøpe gravid-vitaminpiller. De inneholder stort sett det samme som vanlige vitaminpiller, men med mer folinsyre. Det er en del penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...