Gå til innhold

Store mens.-blødninger


Gjest annetromsø

Anbefalte innlegg

Gjest annetromsø

Fikk påvist muskelknute i livmoren okt. -06. Gynekologen foretok ultralyd og mente muskelknuten går gjennom livmoren og inn i slimhinnen. Slitt m/anemi, laveste påviste Hb på 7-tallet og ferritin 1. Er født 270356, og gynekologen mente jeg vil nå overgangsalderen om 1 til 2 år. Fikk resept på Cyklokapron, som jeg har brukt til og fra siden okt. -06. I mars -06 påbegynt Levaxin-behandling for hypothyreose. Fastlegen mener hypothyreosen er hovedårsaken til anemi og sterke menstruasjonsblødninger, noe jeg bare delvis kan si meg enig i, selv om jeg forstår at det fortsatt vil ta tid før jeg har "landet" på riktig Levaxin-dosering. Muskelknuten i livmoren kjennes smertefull ut, spesielt når jeg går turer og ved menstruasjon. I disse dager har jeg nå hatt 14 dager "ferie" med sterke mens.-blødninger, som enda ikke har opphørt. Et par ganger om dagen kommer det ut femkronestore halvkoagulerte slimklumpter, og jeg føler meg nå svimmel tross mine daglige 2 Durofuron-tabletter. Jeg har 2 spørsmål: 1. Er det trygt å fortsette med Cykklokapron (500 mg, 2 tabletter inntil 3 ganger daglig) i flere dager hver måned? 2. Finnes det noen mulighet for at jeg kan bruke P-piller for å slippe å ha menstruasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror også at muskelknuten er årsak til de rikelige blødninger mer enn det lave stoffskiftet. Jeg tror imidlertid ikke (er ganske sikker på) at den ikke er årsak til smerter når du går tur. På dine spørsmål om behandling, så er det ikke noe i veien for å bruke Cyklokapron fortsatt med dosering opp til 2-3 tabl 3-4 ganger daglig. Noen får litt ubehag i magen, men det ville du vel ha oppdaget om du var utsatt for det. Hvis du er frisk, ikke røyker, ikke overvektig (og helst har brukt det tidligere) så er det ikke noe i veien for å bruke p-pille og hoppe fra brett til brett uten pause. En annen mulighet er hormonspiral som også kan virke ved muskelknuter. Hvis knuten som du beskriver går inn i livmorhulen og hvis den er under 5 cm, kan det muligens fjernes ved hysteroskopi hvor man går opp gjennom livmorhalsen med en instrument og skreller den ut,. Er det vurdert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...