Gå til innhold

Har fjernet en stor muskelknute fra livmoren, har problemer med å bli gravid


Gjest MWB

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en kvinne på 34 år som har problemer med å bli gravid. For 6 år siden fikk jeg fjernet en muskelknute på størrelse med en appelsin fra livmoren min. Da hadde jeg blødd mer eller mindre sammenhengende i nesten 2 år. Var jeg heldig hadde jeg en uke pr syklus uten blødninger. Til tider var blødningene så store at det hørtes ut som at jeg tisset når jeg skulle skifte ob. Jeg hadde ingen smerter, utenom en gang rett før jeg ble operert. Da klarte jeg nesten ikke stå oppreist. Helt forferdelig. Da jeg endelig ble henvist til en spesialist gikk det bare 2 uker før jeg ble operert. Etter det var det som at jeg fikk et nytt liv. Jeg fikk normale blødninger igjen, og etter noen kurer med jerntabletter og et sunt kosthold, var jernlageret mitt også i balanse igjen. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 18 år, og jeg har aldri hatt noen form for kjønnsykdommer eller andre underlivsplager. Nå er jeg gift, og vi ønsker oss barn. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg er 34 år og ikke 24 år, og at alderen spiller en stor rolle, men likevel lurer jeg på om denne muskelknuten kan påvirke mine muligheter til å bli gravid. Kan også nevne at jeg sluttet med pillen for 7 måneder siden, og de 4 første månedene kom menstruasjonen helt regelmessig. Så forsvant den plutselig, hoppet over en måned før den kom tilbake. Nå er den forsvunnet igjen. Jeg er en uke på overtid, har hatt ekstremt såre brystvorter siden eggløsningen ( har vanligvis ikke symptomer i det hele tatt), men jeg tror ikke jeg er gravid. Jeg har tatt to tester og de gir ikke utslag. Jeg var også innom gynekologen min da jeg mistet menstruasjonen første gang, og han ba meg ta kontakt igjen dersom den ikke kom i rute innen høsten. Siden jeg er såpass gammel sa han at vi ikke burde vente et år før vi undersøker nærmere hva som er problemet. Da må vi inn til full utredning, noe som bla. innebærer lapraskopi. Dette ble kanskje mange spørsmål på en gang, men jeg setter stor pris på svar . Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan i all fall være to muligheter for at du ikke blir gravid. Det er ikke uvanlig at muskelknuter kommer tilbake, men den behøver ikke å sitte på en slik plass at den gir rikelige blødninger. Etter operasjon for muskelknute oppstår lett sammenvoksninger i bukhulen så egget ikke oppfanges av egglederen til befruktning. Det kan man vurdere ved en røntgenundersøkelse. Ved ny ultralyd vil man kunne se om det er kommet ny muskelknute. Det er ikke absolutt nødvendig med laparoskopi. Hvis det er sammenvoksninger vil man sannsynligvis tilby deg prøverørsbehandling, men først må din manns sæd undersøkes. Hvis menstruasjonen har hoppet over en måned kan du kanskje ha hatt en meget tidlig abort ? Lykke til med forsøket å bli gravid. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...