Gå til innhold

Uff, må mase om tips igjen jeg..men desperat nå!


sommerkreps

Anbefalte innlegg

Ang sovinga til sønnen min..skrev innelegg her for et par uker siden også. Han har alltid våkna tidlig, men i vår har han stort sett sovet til kl.6 hvertfall, som regel 6.15. Men i sommer begynte han å våkne halv fem-fem nesten hver dag. Fikk tips her om å vekke han når han sover på dagtid slik at den søvnen blir kutta ned. Har gjort dette ca 1,5 uke nå, og så raskt forbedring. I 5 dager ca forrige uke så sov han til kvart på 7!:) Ble kjempeglad og tenkte: Endelig noe som fungerer!

Men NEIDA! Fra og med lørdag så har det vært på'n igjen fra halv fem, og på det beste halv seks (men da har han ofte våkna tidligere og jeg har latt han skrike en stund slik at han sovner, også våkner han igjen litt etterå). Hva kan jeg gjøre? Må jeg kutte søvnen enda mer ned eller kutte den helt? Stakkar, han er jo kjempetrøtt nå som jeg vekker han etter en time til og med..og sover som en stein da - vanskelig å vekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ps. han blir 2 år i oktober.. Fikk forresten mld av sambo nå om at han hadde visst våkna halv fem da han var liten og..at det var arvelig mente svigermor..? ingenting å gjøre noe med da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Høres jo unektelig ut som han totalt får nok søvn, med andre ord må du enten kutte ut dagluren eller legge ham senere på kvelden, om du ikke ønsker å begynne dagen så tidlig.

Mine kuttet ut dagluren da de var noe over to år, men variasjonene her er store. Mange ønsker at barnet sover på dagen så lenge som mulig, for å korte ned den våkne tiden i barnehagen og for at barnet skal få "bestemme selv".

Vi merket raskt at våre sov lengre på morgenen, og sovnet lettere på kvelden, etter å ha kuttet ut dagluren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring fra mine egne to barn, med dem var det slik:

Den eldste sluttet selv å sove på dagtid ved 2,5-års alder. Hadde lite problemer med sovning om kvelden eller ekstremt tidlig våkning, det justerte seg mer eller mindre selv.

Den yngste måtte vi vekke fra dagsovingen for å få lagt ham om kvelden. Først etter 45 min soving., etterhvert etter 30 min. Tipper han var knapt 2 år da. Ved 2,5 års alder sov han ikke om dagen i det hele tatt.

Begge barna har lagt seg i 19:30-20:00-tiden og stått opp i 7-tiden.

Jeg ville kuttet dagsovingen til 30 min (evt. lagt ham senere?). Jeg vet at minsten hos meg gjerne hadde sovet i både 2 og 3 timer på dagen i den alderen, men da hadde han holdt deg gående til 22-23-tiden om kvelden... Han var trøtt og dritsur i nesten en time når han ble vekket :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo unektelig ut som han totalt får nok søvn, med andre ord må du enten kutte ut dagluren eller legge ham senere på kvelden, om du ikke ønsker å begynne dagen så tidlig.

Mine kuttet ut dagluren da de var noe over to år, men variasjonene her er store. Mange ønsker at barnet sover på dagen så lenge som mulig, for å korte ned den våkne tiden i barnehagen og for at barnet skal få "bestemme selv".

Vi merket raskt at våre sov lengre på morgenen, og sovnet lettere på kvelden, etter å ha kuttet ut dagluren.

takk for svar..spørs nok om vi må det..men skjønner bare ikke helt hvordan..han er jo såå trøtt når han skal sove på dagtid..Han sover jo bare 9 timer om natta da..synes det er lite jeg..hmm..og legger vi han seinere en kveld så våkner han like tidlig..*frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring fra mine egne to barn, med dem var det slik:

Den eldste sluttet selv å sove på dagtid ved 2,5-års alder. Hadde lite problemer med sovning om kvelden eller ekstremt tidlig våkning, det justerte seg mer eller mindre selv.

Den yngste måtte vi vekke fra dagsovingen for å få lagt ham om kvelden. Først etter 45 min soving., etterhvert etter 30 min. Tipper han var knapt 2 år da. Ved 2,5 års alder sov han ikke om dagen i det hele tatt.

Begge barna har lagt seg i 19:30-20:00-tiden og stått opp i 7-tiden.

Jeg ville kuttet dagsovingen til 30 min (evt. lagt ham senere?). Jeg vet at minsten hos meg gjerne hadde sovet i både 2 og 3 timer på dagen i den alderen, men da hadde han holdt deg gående til 22-23-tiden om kvelden... Han var trøtt og dritsur i nesten en time når han ble vekket :o)

takk for svar! Han legger seg kl.1930 og da sovner han med en gang uten protest..våkner altså 5.30 ofte, ellers seinest halv seks. Så får jo kun 9 timer om natta ofte..legger vi han seinere våkner han like tidlig..Ja, er dritsur en time etter vi vekker på dagtid han her og;) hehe.. Får vel trappe ned enda mer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

takk for svar..spørs nok om vi må det..men skjønner bare ikke helt hvordan..han er jo såå trøtt når han skal sove på dagtid..Han sover jo bare 9 timer om natta da..synes det er lite jeg..hmm..og legger vi han seinere en kveld så våkner han like tidlig..*frustrert*

Enig, 9 timer er ikke mye, mine sov omtrent 11 timer pr. natt på den tiden, og tror det er vanlig. Men har hørt om andre som sover like lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Han legger seg kl.1930 og da sovner han med en gang uten protest..våkner altså 5.30 ofte, ellers seinest halv seks. Så får jo kun 9 timer om natta ofte..legger vi han seinere våkner han like tidlig..Ja, er dritsur en time etter vi vekker på dagtid han her og;) hehe.. Får vel trappe ned enda mer da..

Minsten min hadde motsatt problem, sovnet ikke om kvelden hvis han sov for mye. Men det kan godt tenkes at løsningen er den samme, dvs. kutte ned på dagsovingen. Han er jo i riktig alder. Tror at totalt ca. 11 timer søvn i døgnet skal være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...