Gå til innhold

Vektpolitiet går kanskje litt vel langt?


fei1365380229

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    28

  • tzatziki1365380058

    25

  • laban

    14

  • fei1365380229

    11

Mest aktive i denne tråden

Tja... Fyren er jo helsefarlig feit da. Hvorfor skal det være det offentliges ansvar å stå for slankeoperasjoner og slankeklinikker når folk blir 50 kilo for mye? Men det skal ikke være lov å si fra litt tidligere for å forebygge helseksade rog offentlige utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest friske foreldre

I dag stilles det krav til at mor skal ha god nok helse til å være en fungerende mor, (selvsagt under svangerskap og fødsel, men også etterpå) før man kan motta hjelp til assistert befruktning.

Jeg synes ikke det er rart om de samme kravene (til å kunne fungere som foreldre til små barn) også gjelder mannen.

Om kravene er riktige, er en annen sak. Hvis den ene av foreldrene er friske, bør det kunne veie opp for den andre forelderens sviktende helse. Har selv vokst opp med syk far, og så lenge mor var frisk fungerte det fint for oss barna.

Og jeg antar at det vbar helse til den mannen som var problemet, ikke vekten i seg selv. Hadde han vært en veldig muskuløs mann og det var årsaken til den høye BMIen, hadde de nok ikke sagt nei. Det var kanskje en helhetsurdering av paret, at risikoen for at de ville bli alvorlig syke var for stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trim er ok

Synes det er fint at vekt politiet passer på. Hvorfor skal det være egne regler for mødrene, og ingen for fedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

I dag stilles det krav til at mor skal ha god nok helse til å være en fungerende mor, (selvsagt under svangerskap og fødsel, men også etterpå) før man kan motta hjelp til assistert befruktning.

Jeg synes ikke det er rart om de samme kravene (til å kunne fungere som foreldre til små barn) også gjelder mannen.

Om kravene er riktige, er en annen sak. Hvis den ene av foreldrene er friske, bør det kunne veie opp for den andre forelderens sviktende helse. Har selv vokst opp med syk far, og så lenge mor var frisk fungerte det fint for oss barna.

Og jeg antar at det vbar helse til den mannen som var problemet, ikke vekten i seg selv. Hadde han vært en veldig muskuløs mann og det var årsaken til den høye BMIen, hadde de nok ikke sagt nei. Det var kanskje en helhetsurdering av paret, at risikoen for at de ville bli alvorlig syke var for stor?

Men i denne artikkelen så står det at det er krav til kvinnens vekt, men ikke mannens.

En kvinne kan ha BMI på 35 (+ - et par kilo), mens for mannen var det ingen krav. Og da synes jeg det er rart de nekter mannen her, for hans BMI er 30,1. Langt under grensa for en kvinne for å få hjelp til befruktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg ser at dere skriver at fyren er helsefarlig feit osv...

Bare et lite tankekors - BMI er ikke et godt mål for alle. Mannen min er høy og tung og litt for tykk. Og han har en BMI på 32. Men han har mye muskler og er i veldig god form, så det ville være helt absurd at han skulle bli stoppet fra noe pga vekten.

Han går i fjellet i mange timer med ungen i bæremeis, han trener masse styrke osv. Han har litt mage, og kunne sikkert tatt av seg 10 kg, men det er ikke noe som man ville tenke på når man så ham. Han er bare en litt stor bamsete mann.

Jeg hadde blitt i harnisk dersom BMI skulle brukes mot ham på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest friske foreldre

Jeg ser at dere skriver at fyren er helsefarlig feit osv...

Bare et lite tankekors - BMI er ikke et godt mål for alle. Mannen min er høy og tung og litt for tykk. Og han har en BMI på 32. Men han har mye muskler og er i veldig god form, så det ville være helt absurd at han skulle bli stoppet fra noe pga vekten.

Han går i fjellet i mange timer med ungen i bæremeis, han trener masse styrke osv. Han har litt mage, og kunne sikkert tatt av seg 10 kg, men det er ikke noe som man ville tenke på når man så ham. Han er bare en litt stor bamsete mann.

Jeg hadde blitt i harnisk dersom BMI skulle brukes mot ham på noen måte.

Men tror du ikke at de har tatt en helhetsvurdering, uten å henge seg opp i nøyaktige BMI-verdier og krav, og sett at han burde redusere vekten for å unngå å bli alvorlig syk?

Hadde han vært muskuløs og det var årsaken til den høye BMI-en, ville de sikkert ikke sagt noe. Særlig fordi det faktisk ikke finnes konkrete krav til menns helse og vekt.

Jeg synes det er fint de sier i fra, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest friske foreldre

Men i denne artikkelen så står det at det er krav til kvinnens vekt, men ikke mannens.

En kvinne kan ha BMI på 35 (+ - et par kilo), mens for mannen var det ingen krav. Og da synes jeg det er rart de nekter mannen her, for hans BMI er 30,1. Langt under grensa for en kvinne for å få hjelp til befruktning.

Nettopp! Fordi det ikke er konkrete krav til menns helse og vekt, så er det vel heller en helhetsvurdering av helsen hans som er saken. Hvis han puster som en hval og ser ut til å falle om av hjerteinfarkt når som helst, er det greit å gi han et puff for å endre livsstilen sin og redusere vekt / blodtrykk osv.

Jeg synes det er fint de sier i fra, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Fyren er jo helsefarlig feit da. Hvorfor skal det være det offentliges ansvar å stå for slankeoperasjoner og slankeklinikker når folk blir 50 kilo for mye? Men det skal ikke være lov å si fra litt tidligere for å forebygge helseksade rog offentlige utgifter?

Han har jo ikke 50 kilo for mye da! Det står at han veier 85 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Synes det er fint at vekt politiet passer på. Hvorfor skal det være egne regler for mødrene, og ingen for fedrene.

Men reglene for mødrene er BMI på 35 pluss/minus et par kilo står det. Mannen her har BMI på 30,1. Hvorfor skal det være mye strengere krav for mannen da?

Så klart, nå står det ikke noe om helsa hans her, godt mulig han har dårlig helse, men det står jo ingen ting om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest friske foreldre

Han har jo ikke 50 kilo for mye da! Det står at han veier 85 kilo.

Hun skrev jo ikke det heller, men tvert i mot, at man kunne få beskjed _før_ man veide 50 kilo for mye.

Han kunne gå ned 20-30 kilo og fortsatt være innefor normalvekt-grensen, og for en mann som er såpass lav, er dette _mye_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo ikke 50 kilo for mye da! Det står at han veier 85 kilo.

Nei, det er jo det jeg sier - hvorfor er det så forbudt å si fra når han har 15 kilo for mye? Det er jo alt for mye allerede. Hvorfor må det vente til han veier 120 kil og kommer skrikende og forlanger at det offentlige skal ta ansvar og dekke utgiftene for hans egen selvforskylte overvekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev jo ikke det heller, men tvert i mot, at man kunne få beskjed _før_ man veide 50 kilo for mye.

Han kunne gå ned 20-30 kilo og fortsatt være innefor normalvekt-grensen, og for en mann som er såpass lav, er dette _mye_.

''Han kunne gå ned 20-30 kilo og fortsatt være innefor normalvekt-grensen, og for en mann som er såpass lav, er dette _mye_.''

Nåja, å være mann og 169 cm høy og veie 55 kilo er vel i tynneste laget? :o) Men jeg synes ikke dette er noe å skrike opp om jeg - han burde heller ta det til etterretning og gjøre noe med helsa si. For jo mindre man er jo tyngre er kiloene, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er jo det jeg sier - hvorfor er det så forbudt å si fra når han har 15 kilo for mye? Det er jo alt for mye allerede. Hvorfor må det vente til han veier 120 kil og kommer skrikende og forlanger at det offentlige skal ta ansvar og dekke utgiftene for hans egen selvforskylte overvekt da?

OK. Misforstod innlegget ditt.

Vet forøvrig ikke helt hva jeg mener om den saken. Mannen min har en del kilo for mye, han bør gå ned minst 10 kilo, kanskje 15. Men det er da hans sak om han vil gjøre det, ikke andres sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo det jeg sier - hvorfor er det så forbudt å si fra når han har 15 kilo for mye? Det er jo alt for mye allerede. Hvorfor må det vente til han veier 120 kil og kommer skrikende og forlanger at det offentlige skal ta ansvar og dekke utgiftene for hans egen selvforskylte overvekt da?

OK. Misforstod innlegget ditt.

Vet forøvrig ikke helt hva jeg mener om den saken. Mannen min har en del kilo for mye, han bør gå ned minst 10 kilo, kanskje 15. Men det er da hans sak om han vil gjøre det, ikke andres sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev jo ikke det heller, men tvert i mot, at man kunne få beskjed _før_ man veide 50 kilo for mye.

Han kunne gå ned 20-30 kilo og fortsatt være innefor normalvekt-grensen, og for en mann som er såpass lav, er dette _mye_.

Skulle han gått ned 20-30 kilo, ville han sett skranten ut, tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Tja... Fyren er jo helsefarlig feit da. Hvorfor skal det være det offentliges ansvar å stå for slankeoperasjoner og slankeklinikker når folk blir 50 kilo for mye? Men det skal ikke være lov å si fra litt tidligere for å forebygge helseksade rog offentlige utgifter?

"Fyren er jo helsefarlig feit "

Hvordan vet du det? Jeg trodde de fleste hadde fått med seg at BMI aldri skal brukes som et mål på enkeltindivider.

For alt du vet har han masse muskler.

Husker for noen år siden en avisartikkel om en vektløfter/bodubiulder som omtrent ikke hadde fett på kroppen, trente masse og spiste sunt. Men pga for høy BMI fikk han ikke forsikring. Latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Misforstod innlegget ditt.

Vet forøvrig ikke helt hva jeg mener om den saken. Mannen min har en del kilo for mye, han bør gå ned minst 10 kilo, kanskje 15. Men det er da hans sak om han vil gjøre det, ikke andres sak?

Jo, men jeg synes det er riktig at man gir denne mannen en liten pekefinger ettersom det offentlige tross alt spytter inn en del penger på å hjelpe ham å bli pappa. Da burde han ta vare på helsa si også, for barnets skyld!

Og det _er_ forskjell på en mann på 185 cm / 107 kilo (regnet bare så mange kilo mer enn høyden -100 cm nå) og en på 168 cm / 85 kilo! Eksen min var 186/108 på det største og for rund egentlig, men en på 168/85 sannsynligvis er enda mer temmelig trillrund. Jo lavere man er, jo færre kilo tåler man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fyren er jo helsefarlig feit "

Hvordan vet du det? Jeg trodde de fleste hadde fått med seg at BMI aldri skal brukes som et mål på enkeltindivider.

For alt du vet har han masse muskler.

Husker for noen år siden en avisartikkel om en vektløfter/bodubiulder som omtrent ikke hadde fett på kroppen, trente masse og spiste sunt. Men pga for høy BMI fikk han ikke forsikring. Latterlig.

Jeg regner med at de som ga avslaget har sett fyren og sett at det ikke er bare muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Synes det er fint at vekt politiet passer på. Hvorfor skal det være egne regler for mødrene, og ingen for fedrene.

"Hvorfor skal det være egne regler for mødrene, og ingen for fedrene."

Det er vel logisk? Det er kvinnen som skal bære fram barnet og overvekt kan skape komplikasjoner. Om faren er overvektig har ingenting å si i så måte.

Det er greit med likestilling, men det er nå uansett kvinner som føder barn. Ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...