Gå til innhold

_Bedre_ halvdel?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Hvorfor kaller man ofte sin partner for sin _bedre_ halvdel? Sier man da at man mener at partneren er mye bedre enn en selv? Altså - jeg mener ikke at jeg er bedre enn min partner, men jeg synes vi er jevngode og av en eller annen grunn liker jeg ikke betegnelsen "min bedre halvdel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    11

  • Babette

    11

  • morsan

    10

  • Mirabell

    3

Mest aktive i denne tråden

Nei, så mye rart dere henger der opp i.

Det betyr vel ikke annet enn at det er den personen du bryr deg mest om, når det gjelder en partner, altså bortsett fra dine barn. Verre er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så mye rart dere henger der opp i.

Det betyr vel ikke annet enn at det er den personen du bryr deg mest om, når det gjelder en partner, altså bortsett fra dine barn. Verre er det vel ikke.

*Hehe* Joda, han er jo den jeg bryr meg aller mest om, bortsett fra ungene, og jeg unner ham det beste av alt, men alikevel liker jeg ikke uttrykket. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et ganske gammelt uttrykk (jeg har i hvertfall oftest hørt det fra folk som er eldre enn meg, og jeg nærmer meg 40). Jeg ser det som et uttrykk for at man som ektepar er en enhet, og at ektefellen er den beste halvdelen; altså at man er litt ærbødig overfor ektefellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Mirabell - det er sjelden å høre dette uttrykket fra yngre folk. Brukes mest av eldre om ektefellen.

Og ja - selvsagt mener man at ektefellen er bedre enn en selv. Ligger ikke det i kjærlighetens vesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Mirabell - det er sjelden å høre dette uttrykket fra yngre folk. Brukes mest av eldre om ektefellen.

Og ja - selvsagt mener man at ektefellen er bedre enn en selv. Ligger ikke det i kjærlighetens vesen?

''Og ja - selvsagt mener man at ektefellen er bedre enn en selv. Ligger ikke det i kjærlighetens vesen?''

Men det er jo ikke sant på alle områder. På noen områder er han bedre enn meg, på andre områder er jeg bedre enn ham, på andre igjen er vi begge ganske gode og på atter andre er vi begge elendige. Tror vi utfyller hverandre godt jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og ja - selvsagt mener man at ektefellen er bedre enn en selv. Ligger ikke det i kjærlighetens vesen?''

Men det er jo ikke sant på alle områder. På noen områder er han bedre enn meg, på andre områder er jeg bedre enn ham, på andre igjen er vi begge ganske gode og på atter andre er vi begge elendige. Tror vi utfyller hverandre godt jeg. :o)

Ikke heng deg opp i det a' *o*

Det er jo bare en ærbødighets-floskel som vi gjerne kommer med. Poenget er jo å smigre/vise litt tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg opp i det a' *o*

Det er jo bare en ærbødighets-floskel som vi gjerne kommer med. Poenget er jo å smigre/vise litt tilhørighet.

Åkei da. Så får jeg vel prøve å vise min kjære enda litt mer respekt og ærbødighet da, men da er jeg redd han blir totalt uspiselig.. ;o)

Neida - han er verdens beste - om noen ikke skulle fått med seg det nå? ;oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mer politisk korrekt enn å omtale han som stinky, fjotten, etc ;o)

Næh, er nok fra gammelt av. Aner ikke hvorfor uttrykket har oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også uttrykket er litt snålt, så jeg bruker det ikke. Ikke er han bedre enn meg, og dessuten er jeg jo hel, så begge mine halvdeler er mine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ja - selvsagt mener man at ektefellen er bedre enn en selv. Ligger ikke det i kjærlighetens vesen?''

Men det er jo ikke sant på alle områder. På noen områder er han bedre enn meg, på andre områder er jeg bedre enn ham, på andre igjen er vi begge ganske gode og på atter andre er vi begge elendige. Tror vi utfyller hverandre godt jeg. :o)

Og jeg tror du har en altfor konkret vurdering av hva som ligger i å være bedre. Det handler jo ikke om hvem som er flinkest til å bære ut søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei da. Så får jeg vel prøve å vise min kjære enda litt mer respekt og ærbødighet da, men da er jeg redd han blir totalt uspiselig.. ;o)

Neida - han er verdens beste - om noen ikke skulle fått med seg det nå? ;oD

Jeg tror ikke jeg kunne ha levd med en mann som blir kvalm av noe av det deiligste som finnes. Nå er jeg diskret og snakker i gåter, men du skjønner det nok. Ikke sånn å forstå at man ikke kan leve uten akkurat det, men det at han synes det er kvalmende hadde diskvalifisert ham for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder B.M.

Åkei da. Så får jeg vel prøve å vise min kjære enda litt mer respekt og ærbødighet da, men da er jeg redd han blir totalt uspiselig.. ;o)

Neida - han er verdens beste - om noen ikke skulle fått med seg det nå? ;oD

Nei, jeg er nok bedre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg kunne ha levd med en mann som blir kvalm av noe av det deiligste som finnes. Nå er jeg diskret og snakker i gåter, men du skjønner det nok. Ikke sånn å forstå at man ikke kan leve uten akkurat det, men det at han synes det er kvalmende hadde diskvalifisert ham for meg.

Jeg skjønner hva du mener, men han har utrolig mange andre gode sider som veier opp for akkurat det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok Mirabell har den mest korrekte forklaringen, men jeg kan bare ikke dy meg for å oppfatte og kanskje også bruke begrepet som litt små-ironisk, f eks dersom jeg sukker til en venninne over at min bedre halvdel har glemt å gjøre noe....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok Mirabell har den mest korrekte forklaringen, men jeg kan bare ikke dy meg for å oppfatte og kanskje også bruke begrepet som litt små-ironisk, f eks dersom jeg sukker til en venninne over at min bedre halvdel har glemt å gjøre noe....;-)

Enig, det kan brukes litt halvspydig ogs :o) Akkurat som noen menn som refererer til kona som "sjefen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det kan brukes litt halvspydig ogs :o) Akkurat som noen menn som refererer til kona som "sjefen"...

*ho ho* ja det er jammen sant!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kunne ha levd med en mann som blir kvalm av noe av det deiligste som finnes. Nå er jeg diskret og snakker i gåter, men du skjønner det nok. Ikke sånn å forstå at man ikke kan leve uten akkurat det, men det at han synes det er kvalmende hadde diskvalifisert ham for meg.

Jeg antar du referer til sex og ikke til mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men han har utrolig mange andre gode sider som veier opp for akkurat det. :o)

Jeg liker for øvrig heller ikke uttrykket bedre halvdel. Som om man er to halve mennesker som ikke kan fungere uten hverandre. Sammenvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...