Gå til innhold

normal høydeutvikling


Gjest en mommy

Anbefalte innlegg

Gjest en mommy

Har datter 9.5 år, hun er 127 cm høy. Hva er normal høyde i denne alder, og kan man gjøre noe for å fremme veksten. Har hørt om hormonbeh., og at dette må gjøres før epifyseskivene lukker seg, slik de gjør i puberteten. Evnt. bivirkninger av hormonbeh. Hun har blitt beh. for astma fra hun var liten, med ventolin/bricanyl og pulmicort, kan dette ha hemmet veksten? og vil dette jevne seg ut når hun evnt. slutter å bruke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest aimmama

høh? er ikke det en normal høyde da? Syns da så tydelig å huske fra da jeg selv var 9 år og gikk i 3. klasse (nå ville det vært 4.klasse) at vi ble målt hos helsesøster og at jeg var 127 cm høy.

Er idag rett under 160 og det er helt vanlig. har flere venninner som er ca. like høy eller lavere.

Legen kan se hvor høy man blir når man er ferdig utvokst ved å ta røntgenbilde, blir man over 150 som jente får man ikke veksthormoner.

Har en kusine som fikk det... hun ble like høy som meg ved hjelp av veksthormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Mi datter begynte med hormonbehandling fordi ho kom så tidleg i puberteten. Ho fekk mensen 9 år 2mnd. gammal. Røntgen av skjelettalderen viste at ho kom til å stoppe på ca 152 cm.

Hormonsprøytene hadde ingen effekt fordi behandlinga starta for seint. Behandlinga begynte etter ho fekk mensen. Eg hadde masa både hos lege og på sjukehus, men alt gjekk så treigt. Barnelegen beklaga i ettertid. Ho stoppa på 148 cm.

Ho hadde ingen bivirkninger av behandlinga.

Jenta mi på 8 år er ca. 118 cm, og er minst i klassa. Men ho er småjente og vil vekse lenge ennå.

Eg har tatt røntgen av to av gutane også. Det har vore godt for dei å vite at dei kjem innafor normalen. Dei slepp å bekymre seg i ei usikker pubertetstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mor sm grubler mye over dette

Siden hun har astma er kanskje noe av medisinen kortison? Kortison hemmer veksten, men visstnok kun når man går på den. Hormonbehandling er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Normal lengde varierer mellom 125 og150 cm.

Det er riktig at lengdeveksten kan påvirkes av hormoner, men det forutsetter slik du beskriver at epifyseskivene ikke er lukket. For en vurdering av mulighetne hos ditt barn må det undersøkes av barnelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...