Gå til innhold

4 åring med dårlig språk


Gjest mamman til oskar

Anbefalte innlegg

Gjest mamman til oskar

Gutten min på fire år har alltid strevd med å uttale bokstavene bakerst i munnen (g,k). Eg blir ed, kose blir tose osv. De siste mnd har han i tillegg begynt å si l i steden for d ( lu istedet for du og leg istedet for deg) Det siste kunne han si utmerket før. Så jeg føler egentlig at språket blir verre. Han "slurver" liksom når han snakker, som om han slapper veldig av i munnen.

Andre som har opplevd liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mine to eldste var seine med å kunne si G og K. Yngstemann (3 år nå) kan de lydene, med slurver med andre ting (f.eks. nø for snø, napp for knapp, jyd for lyd....).

Husker en kveld med eldstemann - han var veld 4-5 år. Jeg satte meg ned med ham, og sa at han måtte la tunga være slapp og dette bak i munnen (han lå nede, på ryggen i senga). Og etterhvert fikk jeg ham til å så KA- KA og GA-GA... Og jubelen stod i taket da han klarte å si KAKAO-KAKE !!!!

Etter den kvelden hadde han forstått hvordan lydene skulle lages, og han måtte likosm lære alle ordene "på nytt" - men det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hørselen hans? Mange barn med nedsatt hørsel får veldig urent språk. Det kan være f.eks væske i mellomøret, enkelt å gjøre noe med.

For øvrig så er det veldig mange barn som snakker urent i den alderen, hvis det ikke er noen spesiell årsak så pleier det å gå seg til. Min eldste fikk litt logopedhjelp for å få på plass R-lyden. Man anså det ikke for nødvendig å gjøre noe før et godt stykke ut i 1. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mine to eldste var seine med å kunne si G og K. Yngstemann (3 år nå) kan de lydene, med slurver med andre ting (f.eks. nø for snø, napp for knapp, jyd for lyd....).

Husker en kveld med eldstemann - han var veld 4-5 år. Jeg satte meg ned med ham, og sa at han måtte la tunga være slapp og dette bak i munnen (han lå nede, på ryggen i senga). Og etterhvert fikk jeg ham til å så KA- KA og GA-GA... Og jubelen stod i taket da han klarte å si KAKAO-KAKE !!!!

Etter den kvelden hadde han forstått hvordan lydene skulle lages, og han måtte likosm lære alle ordene "på nytt" - men det gikk bra!

Var det du eller gutten som juble da han kunne si kakaokake?

Jeg slet med å si r-lyden da jeg var lita. Var dritlei alle som maste og maste. Da jeg endelig klarte det var det ikke å kunne si lyden som var befriende, men rett og slett at da måtte det bli slutt på alt maset!

Var hos logoped også, uten at dette hjalp så mye. Ble jo bare enda mere mas av det. Klarte ikke si r-lyden før jeg var en 8 år. Men ble aldri mobba av den grunn (ikke av andre grunner heller heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du eller gutten som juble da han kunne si kakaokake?

Jeg slet med å si r-lyden da jeg var lita. Var dritlei alle som maste og maste. Da jeg endelig klarte det var det ikke å kunne si lyden som var befriende, men rett og slett at da måtte det bli slutt på alt maset!

Var hos logoped også, uten at dette hjalp så mye. Ble jo bare enda mere mas av det. Klarte ikke si r-lyden før jeg var en 8 år. Men ble aldri mobba av den grunn (ikke av andre grunner heller heldigvis).

Vi jublet nok begge to :-) Han syntes det var kjempemoro da han skjønte _hvordan_ han skulle lage lyden, og da han først skjønte det, gikk det jo kjempefint! Og KAKAO-KAKE var jo et morsomt ord å kunne si!

La merke til minstejenta mi i dag. Det virker som om hun ikke klare to harde konsonanter i begynnelsen av ordene - f.ek.s bade for spade, do for sko osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jublet nok begge to :-) Han syntes det var kjempemoro da han skjønte _hvordan_ han skulle lage lyden, og da han først skjønte det, gikk det jo kjempefint! Og KAKAO-KAKE var jo et morsomt ord å kunne si!

La merke til minstejenta mi i dag. Det virker som om hun ikke klare to harde konsonanter i begynnelsen av ordene - f.ek.s bade for spade, do for sko osv....

Da er det sikkert ikke blitt mast slik på han som det ble på meg, men selvfølgelig har jo slik også med personlighet å gjøre. Han var vel ikke så "gammel"heller? Det er også en forskjell. Regner med at du ikke stresser med lillesøster heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg godt igjen. Min gutt er snart 6 år og nå begynner han endelig å få g'ene og k'ene på plass. Det kom seg etter at han ble operert for mandler og polypper. Det virker som om det ble lettere å uttale lydene etter operasjonen. Men fortsatt snakker han mye av gammel vane, og det er vanskelig å få lydene helt på plass.

Han begynte å gå til logoped i 4-års alderen, uten at de greide å få han til å uttale g og k-lyden. Men språket ellers ble bedre.

Kanskje du burde sjekke om han har store mandler/polypper?

Andre plager han hadde før operasjonen var at han snorket som et uvær og at han hadde problemer med å spise. Spyttet ofte ut maten igjen, fordi han ikke greide å svelge den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...