Gå til innhold

Flåttbitt


Gjest Katjas

Anbefalte innlegg

Hei Miklos. Jeg har gått hjemme snart i 7mnd nå. Det begynte med at jeg følte meg dårlig for 1 år siden og jeg gikk til legen etter noen måneder. Det viste seg at det var påvist borrelia. Jeg følte jeg svimlet og hadde lite krefter til overs. Det ble en kur på antebiotika og følte meg til tider litt bedre. Så 2 mnd etter kuren begynte det hele igjen, og det viste seg at jeg fremdeles hadde borrelia og hadde nå også fått kyssesyken. Det ble en dårlig kombinasjon og jeg var ikke i form. Jeg har vært hjemme siden Februar nå, og nevrologen har påvist betennelse i sentralnervesystemet etter en ryggmargsprøve. Jeg har tatt MR og får snart resultatet. Det jeg lurer på er.Jeg føler meg svimmel når jeg anstrenger meg/stresser litt og blir trett og uvell.Føler at det flimrer litt på øyene. Har vært på jobb for å hjelpe til litt men det blir ikke mange timene før jeg føler uvell.Jeg blir sint og spør meg selv?Er det sykisk?. Jeg føler ikke det!! Kan kroppen og den lille betennelsen gjøre dette? MVH Terje Lindekleiv Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Som du selv sier, er det en dårlig kombinasjon med kyssesyke og Borrelia. Begge er infeksjoner med til dels lange ettervirkninger. Når det gjelder kyssesyke så er det ikke så veldig mye man kan gjøre. Hva ettervirkningene skyldes er ikke helt klarlagt, men det finnes ingen spesifikk behandling for det. Hvile og unngå fysisk og psykisk anstrengelse. Når det gjelder Borrelia så er saken helt anerledes. Antibiotikabehandling er effektiv. Spørsmålet er om du har fått en tilstrekkelig lang og effektiv behandling. Hvis behandlingen igangsettes ganske tidlig i forløpet holoder det med en ukes eller to med pennicillinpreparat. Men hvis det er først et stykke ut i forløpet da må behandlingen vare vesentlig lenger. Jeg bare tenker høyt, det bør du nesten snakke med din lege om. Hvorvidt det er en psykisk komponent med i spillet kan jeg ikke si noe om. Men det ville ikke være overraskende om du er engstelig og lei deg at ikke det blir bra. Jeg tror at det er riktig at du ffår fulgt opp av nevrologen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin Suveren

f spm til og svar fra dr. Degre om flåttbitt 29.8. Sønn av bekjent - ME i to år. Mor er forsker (på fisk), har brukt sine biblioteksøkemuligheter og lab.tilgang og i påvist infeksjon av babesia. Bekreftet av veterinærhøysk. Sønnen har nå fått behandling mot babesia i 6 uker. Han er merkbart piggere, foreldra merka framgangen før gutten. Placebo, eller - kanskje de har funnet ut noe som ME-pasienter kan ha glede av? Hører med til historien at de personer familien har vært i kontakt med i helsevesenet har avfeid at babesia kan smitte til mennesker - i alle fall i Norge. Resept fikk de takket være mas... Et kvasirsøk gir jo nok av tilslag som viser at dette ER kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin Suveren

f spm til og svar fra dr. Degre om flåttbitt 29.8. Sønn av bekjent - ME i to år. Mor er forsker (på fisk), har brukt sine biblioteksøkemuligheter og lab.tilgang og i påvist infeksjon av babesia. Bekreftet av veterinærhøysk. Sønnen har nå fått behandling mot babesia i 6 uker. Han er merkbart piggere, foreldra merka framgangen før gutten. Placebo, eller - kanskje de har funnet ut noe som ME-pasienter kan ha glede av? Hører med til historien at de personer familien har vært i kontakt med i helsevesenet har avfeid at babesia kan smitte til mennesker - i alle fall i Norge. Resept fikk de takket være mas... Et kvasirsøk gir jo nok av tilslag som viser at dette ER kjent.

Og det jeg glemte, ME startet tilsynelatende etter angrep av kyssesyke.

Kan det være noen skumle synergier ute å går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...