Gå til innhold

Søppelsortering i ditt borettslag eller sameie?


Gjest vil gjerne være miljøbevisst

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne være miljøbevisst

Lurer på hvordan andre borettslag / sameier gjør dette. I vår kommune tømmer de sorteringsavfallet (papir og plast) kun hver 3.uke. Sameiet har ingen spesielle avfallscontainere for dette, og vi får ikke lov å sette det i kjelleren. Med andre ord, vi er nødt til å oppbevare sekkene med papir og sekkene med plastavfall, i vår egen leilighet. Kun hver 3.uke kan vi sette sekkene utenfor huset der kommunen kommer og henter dem.

Resultatet er:

1) Sekkene tar etterhvert stor plass og hvor i leiligheten skal vi egentlig ha dem?

2) Det stinker av plastsøppelet (for selv om vi skal skylle det, så vil det alltids sitte igjen mikroskopiske matrester, med mindre vi skal vaske det i oppvaskmaskinen først...)

3) Sekkene med aviser/papir blir så tunge at de er vanskelige å bære ned. Når det er i tyngste laget for meg, hvor mye tyngre blir de vel ikke for eldre mennesker i blokken, som kanskje til og med abonnerer på Aftenposten både morgen og kveldsutgaven....

Derfor lurer jeg altså på hvordan andre borettslag har ordnet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke _alle_ hus i Norge søppelkasser ute? I Trondheim har alle 3 kasser, en for papp og papir, en for plast og en for restavfall. Jeg bor i et stort borettslag og vi har flere av hvert på flere plasser i borettslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil gjerne være miljøbevisst

Har ikke _alle_ hus i Norge søppelkasser ute? I Trondheim har alle 3 kasser, en for papp og papir, en for plast og en for restavfall. Jeg bor i et stort borettslag og vi har flere av hvert på flere plasser i borettslaget.

Jeg glemte å skrive at vi har et nokså lite borettslag: Kun 5 blokker med 8 leiligheter i hver, altså 40 husstander. Og styret er ganske gjerrige. Pluss at "ingen" sikkert vil ha søppelcontainere rett utenfor "sin" blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke _alle_ hus i Norge søppelkasser ute? I Trondheim har alle 3 kasser, en for papp og papir, en for plast og en for restavfall. Jeg bor i et stort borettslag og vi har flere av hvert på flere plasser i borettslaget.

Vi har ikke kasser for plast, og det samles inn kun hver tredje uke. Det er godt å ha et vaskerom å stue vekk plasten på, for det blir gjerne et par sekker i løpet av den tida.. Det andre har vi dunker eller skap utendørs for (papir = felles, glass/metall/mat/restavfall hver for oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare sortering av papp/papir og restavfall der jeg bor. (Oslo). Resultatet er at jeg gir beng i å sortere plast og mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...