Gå til innhold

Lesenivå 2klasse!


Gjest 2.kl.

Anbefalte innlegg

Hvordan ligger deres barn an når det gjelder lesing og regning?

Snuppa vår har ikke vært videre interessert i den slags før hun begynte på skolen.Men innen 1.klasse kunne hun lese.Nå går hun i 2.klasse. Hun staver en og en bokstav før hun klarer hele ordet. Dette gjelder når hun leser de små boksavene.Det går bedre når hun skal lese blokkbokstaver.

Synes det er så mange barn rundt oss på samme alder som leser mye bedre enn henne. Jeg vet det er store variasjoner blandt barn,men hadde vært kjekt å vite sånn ca hvor hun ligger når det gjelder lesingen.

Hun klarer greit pluss og minus regnestykker,men blander av og til sammen pluss/minus.

Noen som vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 2.klassing leser nå tilnærmet flytende. Men min eldste var nok mer på nivå med din datter i 2. klasse, han måtte stave seg gjennom mange ord og lese setningene flere ganger før han fikk det til flytende. Unger lærer i ulikt tempo. Det er viktig med den daglige lesetreningen da, en liten stund hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente i 2.klasse. I samme klasse går også niesen min. Igår gjorde de lekser sammen og hadde fått to vidt forskjellige leselekser pga at de ligger på helt ulike nivå lesemessig sett. Datteren min knakk lesekoden tre år gammel og leser derfor flytende nå. Niesen min knakk lesekoden iløpet av skoleåret ifjor og leser på samme måten som din datter.

På vår skole begynner de leseopplæringen i 1.klasse, men på en naboskole begynte de først nå i 2.klasse.

Min erfaring er at spriket i 2.klasse er svært stort hva leseferdigheter angår. Så lenge datteren din har knekt lesekoden, så er det det som er viktigst! Jeg tror ikke det er alle i min datters klasse som har knekt lesekoden ennå, men de er allikevel innenfor normalen. Du har ingen grunn til bekymring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min andreklassing er nok på samme nivå som din mht lesing. Det går langsomt og han må stave. Men han er ikke særlig interessert i lesing, heller, og gjør det bare motvillig.

Matte, derimot, går veldig greit. Han jobber raskt og med glede, og har god tallforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min andreklassing er en "racer" på matte, men det er visst hele klassen hans så de pepper/inspirerer sikkert hverandre sånn sett. Lesingen løsnet ikke før mot slutten av forrige skoleår, men selv om han fremdeles ikke er noen voldsom lesehest så er han i alle fall flink til å si bokstavlydene og trekke disse sammen i stedet for å uttale hver enkelt bokstav (b=be, r=err osv gjør han altså ikke). Læreren har stresset dette veldig under hele lesetreningsperioden, jeg vet ikke hvordan dette er på deres skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stedatter ligger omtrent på samme nivå som datteren din. Hun må ikke nødvendigvis lese en og en bokstav, men hun sier allikevel bokstavene på en måte, siden hun sier ordet veeeeeldig sakte når hun leser det (hvis det var mulig å forstå).

Hun er tregere enn begge storebrødrene sine - de leste mye bedre på samme tidspunkt.

Også "gidder" hun ikke når ting tar tid. Det er nok der litt av problemet ligger. Broren som er året eldre LIKER å lese - og leser for å lese, liksom. Jentungen HATER å lese, for det tar så lang tid...

Ser at vi bør gjøre noe med holdningen der, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa leste litt hakkete i første klasse i fjor, men i løpet av sommeren i år har det løsnet veldig! Hun har lest mye på egenhånd i sommer, lest på sengen omtrent hver kveld sammen med broren bl.a. Og jeg fikk nesten bakoversveis da hun leste høyt i et familieselskap for noen uker siden - hun leste jo flytende!

Men som noen av de andre sier - det er svært store sprik på leseferdighetene de første skoleårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi høres ca lik ut som din. Hun var heller ikke opptatt av bokstaver før skolestart, så jeg er i grunnen glad at det er gått så godt som det har gjort med henne :0) Nå er det bare øvelse som skal til før det går fortere og fortere med lesingen.

Tall hadde hun heller ikke snøring på før skole start. Hadde store problemer med å huske tall symboler i det hele tatt. Men nå sitter de, og det virker på meg som matten går ganske greit. Jeg er ikke lenger så bekymret for henne, og tror hun er helt innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...