Gå til innhold

Søvnrytme på 12-15 timer i døgnet!


Gjest Ole Lasse

Anbefalte innlegg

Gjest Ole Lasse

Hei, jeg vet ikke helt om du er rette personen og spørre, men jeg syntes "allmennlege" passet best av alle som stod på ekspert listen! Jeg har et relativt (alt er jo relativt) stort problem med søvn, jeg vet ikke om det har så mye med søvnrytme og gjøre med et stort problem er det uansett, mange rundt meg av familie og venner mener på at det jeg har er en sykdom men min egen fastlege tror ikke helt på meg at jeg sover 12-15 timer i døgnet! Jeg har prøvd det meste av vekkerklokker ol. uten hell, det eneste som hjelper er at min mor vekker meg for hånd, hvis ikke sover jeg minst 12-15 timer i strekk. Jeg går stort sett små trøtt og sliten rundt resten av dagen / kvelden, noe som er vanskelig. Dette søvnproblemet er utrolig vanskelig for meg som 22 åring, noe som gjør at jeg må bo hjemme uten mulighet til og videreutdanne meg eller studere på høyskole / universitet eller reise unna for og jobbe! Jeg har også fått meg en kjæreste og det hadde passet best og bo i egen leilighet, men blir vanskelig og holde en leilighet uten og kunne betale for den fordi jeg ikke kan stå opp for og komme meg på jobb! Jeg håper du har noen tips til hva som kan bli gjort, jeg vil ikke sitte hjemme hos mamma og spille på datamaskinen til jeg er 50 og leve på trygd, jeg vil jo egentlig bli en «vanlig» person eller med en vanlig søvnrytme og komme meg på jobb etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres ut som et såpass stort problem at jeg synes det skal utredes på en søvnklinikk. Slike finnes på endel større sykehus, og på noen privatklinikker. kanskje har du ikke fullgod søvnkvalitet. Hos noen skyldes det snorking, eller pustepauser; søvnapne nattlig. Øre-nese-hals leger kan også starte utredning av dette. prøv å hør med noen som har sett/hørt deg sove om de har noen opplysninger om hvordan du sover. Dersom fastlegen din ikke vil hjelpe deg videre, synes jeg du skal vurdere å bytte fastlege. Noen ganger kan depresjon gi økt søvnbehov. Prøv å vær ærlig med deg selv om dette kan være årsak. Depresjon gir nedsatt initiativlyst, konsentrasjon, mindre sosial lyst og søvnvansker. Man kan også få tanker om "at man ikke orker mer". Fastlegen din vil kunne stille deg spørsmål ut fra er skjema for å finne ut om du kan ha en type depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et såpass stort problem at jeg synes det skal utredes på en søvnklinikk. Slike finnes på endel større sykehus, og på noen privatklinikker. kanskje har du ikke fullgod søvnkvalitet. Hos noen skyldes det snorking, eller pustepauser; søvnapne nattlig. Øre-nese-hals leger kan også starte utredning av dette. prøv å hør med noen som har sett/hørt deg sove om de har noen opplysninger om hvordan du sover. Dersom fastlegen din ikke vil hjelpe deg videre, synes jeg du skal vurdere å bytte fastlege. Noen ganger kan depresjon gi økt søvnbehov. Prøv å vær ærlig med deg selv om dette kan være årsak. Depresjon gir nedsatt initiativlyst, konsentrasjon, mindre sosial lyst og søvnvansker. Man kan også få tanker om "at man ikke orker mer". Fastlegen din vil kunne stille deg spørsmål ut fra er skjema for å finne ut om du kan ha en type depresjon.

Heia, takk for svar! Jeg kan forsåvidt bekrefte at jeg sliter med depresjon og sosial angst, noe jeg har gjort ganske lenge! Jeg har ikke hørt fra noen at jeg snorker eller har puste pauser når jeg sover, selv når jeg har spurt! Jeg skal undersøke nærmere om det finnes en slik søvnklinikk i nærheten hvor jeg bor, kan bli vanskelig og reise for langt, men jeg gjør ganske mye for og bli kvitt problemet da!

Og igjen, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...