Gå til innhold

Dunjakke til 2300,-?!?!


puttelulle

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Så mange bukser har de aldri hatt. Det hadde jeg ikke hatt råd til, og jeg ser heller ikke behovet. Unger får gjerne sitt favorittplagg, så jeg tipper att det er mange bukser rundt om som nesten aldri er i bruk. Siden de ikke har så mange bukser, trenger jeg heller ikke tenke på prisen da det blir omtrent det samme som 10 bukser på en kjedebutikk.

Du har rett i at de fleste buksene bare ligger der og tar plass. Det er litt dumt, for mange av dem er skikkelig fine. Håper ikke lillesøster blir like kresen.

Sønnen min på 9,5 sliter enormt på klærne sine, så til han må jeg ofte kjøpe nye bukser. Da er det greit å kjøpe bukser på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 295
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    27

  • morsan

    22

  • AneM1365380603

    19

  • Sofline

    17

Mest aktive i denne tråden

Du har rett i at de fleste buksene bare ligger der og tar plass. Det er litt dumt, for mange av dem er skikkelig fine. Håper ikke lillesøster blir like kresen.

Sønnen min på 9,5 sliter enormt på klærne sine, så til han må jeg ofte kjøpe nye bukser. Da er det greit å kjøpe bukser på salg.

Forstår veldig godt att har man barn som sliter klær lett, er det en dårlig investering å kjøpe så dyre klær. Men som sagt her går buksene i arv ( såfremt den ikke er typisk jente eller gutt).

Men vi arver jo også klær, og jeg må inrømme att noe av det vi får virker som dårlig kvalitet. Det blir fort vasket istykker, og holder ikke fasong. Sjeldent jeg opplever det med dyre klær, men det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener att veldig mange barn har i dag både 8 og 10 bukser i skapet. Mine har ca 3 hver, og prismessig tror jeg vi er i det samme. ( men nå vet jeg jo ikke hva en bukse koster på kjedebutikker da)

Ok! Da forstår eg deg bedre, og er faktisk helt enig med deg i dine prioriteringer (det kommer jo an på kor gamle barna er).

Dunjakke til 2300.- til en 1 åring har ikkje mye for seg, om en ikkje "vasser" i penger da.

Sønnen min (på 16 år) har og ca. 3 bukser i skapet.

Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.

Vet ikkje om det var dyrt eller billig eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Da forstår eg deg bedre, og er faktisk helt enig med deg i dine prioriteringer (det kommer jo an på kor gamle barna er).

Dunjakke til 2300.- til en 1 åring har ikkje mye for seg, om en ikkje "vasser" i penger da.

Sønnen min (på 16 år) har og ca. 3 bukser i skapet.

Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.

Vet ikkje om det var dyrt eller billig eg.

Barna mine er 7 og 10 år. Og ja selv synes jeg det er fornuftig, men tanke att att jeg slipper ett skap fult med klær som ikke blir brukt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener att veldig mange barn har i dag både 8 og 10 bukser i skapet. Mine har ca 3 hver, og prismessig tror jeg vi er i det samme. ( men nå vet jeg jo ikke hva en bukse koster på kjedebutikker da)

Må du ikke vaske utrolig ofte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er unødvendig med så dyre klær til unger som vokser ut av det i løpet av noen får måneder.

Jeg legger heller litt penger i gode sko, votter/hansker og vinterdresser enn i dunjakker som bare brukes i bilen til og fra barnehagen. Men det er aldri snakk om over 1.000,- for et enkelt-plagg. (kjøper jeg reima-dress, så er det på salg ellers er det uaktuellt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Horribelt! Jeg kommer mest sannsynlig til å handle barneklærne der jeg handler mine egne klær, i billigbutikker. Hadde økonomien vært romsligere og jeg skulle brukt mer penger på barneklær ville det først og fremst vært av etiske grunner, men det koster uansett ikke 2300 kr å sy en dunjakke, etisk eller uetisk.

Min erfaring sier meg at kvaliteten på dyre klær ikke ser særlig mye bedre. Å betale så mye ekstra for det er ikke verdt pengene. Men som en annen sier i denne tråden så har vi vel alle våre områder hvor vi sløser. Jeg bruker ekstra penger på kjøpe økologisk og variert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Da forstår eg deg bedre, og er faktisk helt enig med deg i dine prioriteringer (det kommer jo an på kor gamle barna er).

Dunjakke til 2300.- til en 1 åring har ikkje mye for seg, om en ikkje "vasser" i penger da.

Sønnen min (på 16 år) har og ca. 3 bukser i skapet.

Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.

Vet ikkje om det var dyrt eller billig eg.

''Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.

Vet ikkje om det var dyrt eller billig eg.''

Det kommer veldig an på hva som kostet hva. Hvis du virkelig var spandabel med skoene (et sted hvor pris og kvalitet ofte henger sammen) og jakka, vil jeg ikke si det var så voldsomt dyrt, men dere har visst ikke kjøpt det billigste som er å få tak i. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, vet det høres rart ut, men de skifter bukse annehver dag, og jeg har unger som ikke tiltrekker seg flekker. Måtte faktisk gå å telle nå, og sønnen har faktisk 5 bukser. Men de har jo også ett par flece bukser og joggebukser.

''Men de har jo også ett par flece bukser og joggebukser.''

Det teller også med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.

Vet ikkje om det var dyrt eller billig eg.''

Det kommer veldig an på hva som kostet hva. Hvis du virkelig var spandabel med skoene (et sted hvor pris og kvalitet ofte henger sammen) og jakka, vil jeg ikke si det var så voldsomt dyrt, men dere har visst ikke kjøpt det billigste som er å få tak i. :-)

Skoa kosta ca. 1000.-, jakka ca. 1000.- (Jack&Jones), buksa ca.500.-, 3 t-skjorter 500.-, hettegenser ca. 300.- (Blend), resten (undertøy/strømper/hettegenser) blei kjøpt på "billigbutikk" H&M og kosta ca. 700.-

Så nå vet du det. Høres det greit ut eller ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoa kosta ca. 1000.-, jakka ca. 1000.- (Jack&Jones), buksa ca.500.-, 3 t-skjorter 500.-, hettegenser ca. 300.- (Blend), resten (undertøy/strømper/hettegenser) blei kjøpt på "billigbutikk" H&M og kosta ca. 700.-

Så nå vet du det. Høres det greit ut eller ? :-)

Det høres greit ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres greit ut. :-)

Eg og syns det, du kjøper ikkje ny ytterjakke eller sko så ofte til en som nesten er ferdig utvokst, derfor la eg i litt ekstra der.

Å kjøpe undertøy (boxere) til 300.- pr. stykk har eg rett og slett ikkje råd til, han har et sinnsjukt høgt forbruk og må snart ha 30stk. liggende.

Men kvalitet lønner seg som oftest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme i reportasjen var en uttalelse om at "men så holder den et par år, da"...

Grunnen til at det er morsomt (for meg) er følgende:

1) Unger vokser ut av klærne fort. Få klær varer mer enn ett år, til nød to, før ungen er vokst ut av dem.

2) Selv H&M jakker varer i "to år"... Lillepoden bruker storepodens avlagte jakker og bukser - og ennå ser de ikke slitne ut...

I min omgangskrets kjenner jeg ingen som handler så dyre klær til vanlig til ungene sine. Sikkert noen som handler et plagg eller to i løpet av årenes løp, men ikke noe vanlig, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må rødmende innrømme att her i huset har barna dyre klær.. De går i Diesel, Gant, Jean paul, Bergans, Peak osv..

Joda de har nok jakker som bikker 2000.- men de jakkene holder godt altså. Jeans til 7-800 har de også begge to (kanskje dyrere også). Har alltid handlet klær p merkebutikk og kommer til å fortsette med det. Bedre med 3 dyre bukser, en en billig.

Hvor mye eller lite folk bruker på klær legger jeg meg sjelden opp i.

Men det jeg synes er noe å tenke på når man "gir ungene dyre vaner", er at de engang skal ut i verden og klare seg selv.

Som studenter på event. studielån o.l., som lærling e.l.

Da kan det være vanskelig å "senke krava" for de som alltid har vært godt vant. Kanskje det da heller hadde vært kjekt om de ekstra pengene som ble putta i ei bukse med dyrt merke, hadde vært kjekk å ha på en konto....

Dette er ingen kritikk til noen, bare noe å tenke på :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har vi snø fra oktober og gjerne frem til 17 mai. Vi har også mye snø, og kaldt vær. Så her trenger de gode vinterklær, og en varm jakke blir brukt nesten hver dag fra november til mars :-)

Og jeg kommer til å titte litt i kjedebutikker, nettopp for å teste kvalitet. Så gi meg gjerne tips om hvor jeg ør se, skal til byen på fredag viss att går etter planen.

Når vi snakker prismessig, tror jeg vel egentlig ikke jeg bruker mere på klær enn andre, for mine unger har ikke så mye av hvert, vaskemaskinen går ofte, og de har færre bukser osv. enn jevngamle :-)

Jeg bor 800moh, så jeg kjenner til det der med lange vintrer... Men 1-åringer bruker da ikke så ofte jakker, gjør de vel!? Mine unger er nå3,5 år, 5,5 år og 8 år. De to eldste har begynt å bruke to-delte dresser (jakke og bukse) men minsten bruker stort sett dressen sin, både til og fra barnehagen, han..

Men jeg ser jo at vi er forskjellige, og at klesvanene også er forskjellige!

Tips om butikker, ja... Jeg har kjøpt ullundertøysett til ungene på Cubus. Knallgode klær som ikke klør, og som holder passformen i vask etter vask. Ullstrømper kjøper jeg på Wistex, Røros heter de visst. De er forholdsvis tykke, og klør heller ikke på våre unger. Ellers kjøper jeg det jeg kommer over, og joda! Jeg kjøper da merkeklær jeg og, men da må de være på salg, og så må det være noe de virkelig trenger. Jeg handler ikke bare fordi det er på salg!

Jeg har heller ingen skrupler med å kjøpe Bergans-klær til 8-åringen (på salg!), for han kan bruke klærne iallefall 2 år på rad, og de kan også arves av de to andre.

Men problemet her i gården, er at midterste ungen er ei jente, og hvis minsten skal arve etter storebror 5 år etter, er det helst fargene som er enten helt ute av motebildet, eller så er klærne blitt blasse/misfargete.... Men jeg kjøper aller helst unisex-klær, og da kan alle bruke det. Likevel er utedressene ganske slitne etter 2 unger, så minsten får ofte nytt yttertøy. Reimadressene vi har fått/arvet, er også slitte etter 2 unger, så jeg vil ikke anbefale dem! Utedressene på Cubus, Lindex osv. med gummi på rompa synes jeg er kjempegode. Ungene liker dem også godt, så da betaler jeg heller 599,- for en derifra, enn 799,- for en dress fra Skogstad, f.eks. (Men Skogstad regnes kanskje ikke for "merkeklær"!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme i reportasjen var en uttalelse om at "men så holder den et par år, da"...

Grunnen til at det er morsomt (for meg) er følgende:

1) Unger vokser ut av klærne fort. Få klær varer mer enn ett år, til nød to, før ungen er vokst ut av dem.

2) Selv H&M jakker varer i "to år"... Lillepoden bruker storepodens avlagte jakker og bukser - og ennå ser de ikke slitne ut...

I min omgangskrets kjenner jeg ingen som handler så dyre klær til vanlig til ungene sine. Sikkert noen som handler et plagg eller to i løpet av årenes løp, men ikke noe vanlig, nei.

Det var også noe av grunnen til at jeg fikk så digre øyne da jeg leste reportasjen...

"Det må være en godt voksen 1.gangsmamma, med bare 1 unge!" tenkte jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha. ha. ha....Nå har eg lest hele stykket.

Sparkebukse(!) i kasjmir til 1628.- !!!

De foreldrene (som utmerket seg mest) må enten:

- Vasse i penger.

- Ha veldig dårlig samvittighet.

- Ha et enormt eksponeringsbehov (gjennom barna)

- Eller så er de ikkje riktig gode i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt spinnvillt.

Det beste er mamman som beklager seg over at det kun finnes én butikk med barneklær der hun kom fra. (Grue?) Dermed risikerer ungene å komme i barnehagen med samme parkdress..!!!

Og jeg lurer på om det virkelig er lov å være så dum. Det er for idiotisk til å le av engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt spinnvillt.

Det beste er mamman som beklager seg over at det kun finnes én butikk med barneklær der hun kom fra. (Grue?) Dermed risikerer ungene å komme i barnehagen med samme parkdress..!!!

Og jeg lurer på om det virkelig er lov å være så dum. Det er for idiotisk til å le av engang.

Så siden jeg liker att mine barn ikke har like klær som alle andre så er jeg dum? Og du mener det er idiotisk av meg å tenke sånn? Ja, det er en klesbutikk her i tillegg til sportsbutikk.

Lurer på om du enten er misunnelig, eller om det er noe annet? Synes ikke andre skal legge seg opp i hvor mye andre bruker på klær til barna, jeg svarte bare på hva jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og syns det, du kjøper ikkje ny ytterjakke eller sko så ofte til en som nesten er ferdig utvokst, derfor la eg i litt ekstra der.

Å kjøpe undertøy (boxere) til 300.- pr. stykk har eg rett og slett ikkje råd til, han har et sinnsjukt høgt forbruk og må snart ha 30stk. liggende.

Men kvalitet lønner seg som oftest!

Boxer til gutter på den alder ligger gjerne på 300.- og holde en helt annen kvalitet enn andre. Mannen min bruker kun sånne boxere, og kunne ikke tenkt seg noe annet.

Kan gi deg ett tips att på match selger de nå 2-pack med bjørn borg boxere til 299.- De er kjempegode, finnes også til dame, og er mine favoritter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...