Gå til innhold

Samevits


Lillemus

Anbefalte innlegg

Å du verden, du legger jammen mye i tolkningen av Lillemus' vitser altså!

Vitser er for meg nettopp det - vitser. Om det er samer, nordlendinger, bergensere, svensker, blondiner, pakistanere eller norsken-svensken-dansken-vitser er likegyldige - det er jo godmodig uansett. Jeg klarer ikke å se at det kan komme så mye gæærnskap ut av det slik du ser.

Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? Været? Det er jo mennesker og karakteristikker som "gjør" vitsene, det er da ingen som tror at samer/bergensere/blondiner/you-name-it ER slik vitsene framstiller dem? Da er man vel litt over gjennomsnittelig godtroende kanskje?

''Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? ''

Dumme folk!

Det er nedrig å vitse med folk som har en fysisk skavank, men det er fortsatt lov å vitse om folk som er godt under gjennomsnittlig intelligente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    6

  • Jølsen

    6

  • Babette

    5

  • sweetness

    4

Mest aktive i denne tråden

Å du verden, du legger jammen mye i tolkningen av Lillemus' vitser altså!

Vitser er for meg nettopp det - vitser. Om det er samer, nordlendinger, bergensere, svensker, blondiner, pakistanere eller norsken-svensken-dansken-vitser er likegyldige - det er jo godmodig uansett. Jeg klarer ikke å se at det kan komme så mye gæærnskap ut av det slik du ser.

Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? Været? Det er jo mennesker og karakteristikker som "gjør" vitsene, det er da ingen som tror at samer/bergensere/blondiner/you-name-it ER slik vitsene framstiller dem? Da er man vel litt over gjennomsnittelig godtroende kanskje?

Ok - deg om det. Jeg er ikke i tvil om at jeg har helt andre opplevelser med nettopp samevitser enn både du og Lillemus har. Årsaken til at jeg spør om pakistaner og afrikanervitser er at da blir det tydelig for de fleste at det er rasistiske undertoner. Jo!

Jeg tror faktisk ikke Lillemus ville ha lagt slike vitser ut på forum av hensyn til etiketten. Og jeg tror/håper at Webmaster i så fall ville ha tatt det bort. Men i fhd til samevitser/samehumor på film/samesketsjer i revy, så er liksom alt tillatt. Og det bidrar ikke akkurat til at barna våre blir stolte av sitt opphav, men at de heller forsøker å skjule det. Som generasjoner før dem har forsøkt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - deg om det. Jeg er ikke i tvil om at jeg har helt andre opplevelser med nettopp samevitser enn både du og Lillemus har. Årsaken til at jeg spør om pakistaner og afrikanervitser er at da blir det tydelig for de fleste at det er rasistiske undertoner. Jo!

Jeg tror faktisk ikke Lillemus ville ha lagt slike vitser ut på forum av hensyn til etiketten. Og jeg tror/håper at Webmaster i så fall ville ha tatt det bort. Men i fhd til samevitser/samehumor på film/samesketsjer i revy, så er liksom alt tillatt. Og det bidrar ikke akkurat til at barna våre blir stolte av sitt opphav, men at de heller forsøker å skjule det. Som generasjoner før dem har forsøkt å gjøre.

Det er tydelig at vi har ulike opplevelser med ting, ja, men jeg tror kanskje ikke at majoriteten av folket har som ønske å undertrykke samer/pakistanere/blondiner/what-ever med sine vitser. Helt oppriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? ''

Dumme folk!

Det er nedrig å vitse med folk som har en fysisk skavank, men det er fortsatt lov å vitse om folk som er godt under gjennomsnittlig intelligente.

Hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du verden, du legger jammen mye i tolkningen av Lillemus' vitser altså!

Vitser er for meg nettopp det - vitser. Om det er samer, nordlendinger, bergensere, svensker, blondiner, pakistanere eller norsken-svensken-dansken-vitser er likegyldige - det er jo godmodig uansett. Jeg klarer ikke å se at det kan komme så mye gæærnskap ut av det slik du ser.

Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? Været? Det er jo mennesker og karakteristikker som "gjør" vitsene, det er da ingen som tror at samer/bergensere/blondiner/you-name-it ER slik vitsene framstiller dem? Da er man vel litt over gjennomsnittelig godtroende kanskje?

Enig. Og jeg er selv av en opprinnelse som det ofte vitses med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom en søring inn på et gatekjøkken i Karasjok, og han spurte samen bak disken om de hadde pølse med brød.

"Nedda," sa samen, "det har vi ikke."

"Har dere hamburger da?", spurte søringen videre.

"Nedda," sa samen igjen, "det har vi ikke."

Etter at søringen hadde ramsa opp omtrent alt som sto på menyen og fått samme svar spurte han til slutt: "Jammen, hva har dere da?"

"Jodda," svarte samen, "vi har stengt."

*********

En søring kjørte utfor veien et sted oppi sameland, og mente det hele skyldes dårlig brøyting.

Etter en stund fikk han øye på en same med reinsdyr og selde som sto og stakk tomlene innenfor beltet på kofta mens han flirte godt for seg selv.

Søringen ble litt sur, og ettersom han jo mente utforkjøringen hadde skjedd på grunn av dårlig brøyting spurte han like godt samen om hvem som brøyta.

"Neeeeeeeeeeei," sa samen og dro litt på det. "Der nede veit æg ikke, men her oppe så e det Statens veivesen."

**********

En kar fra Burfjord skulle kjøre en dyretransport med reinsdyr opp til Karasjok og hørte som vanlig værmeldinga før han dro. Da han hørte at det var 50 grader minus i Finmark ble han litt i stuss om hvorvidt dyrene kom til å greie seg i bilen der de ikke fikk bevege så mye på seg.

For å sjekke om værmeldinga stemte, ringte han til en kamerat i Karasjok for å sjekke opp temperaturen. Han sa ærendet sitt til kameraten, og denne gikk for å sjekke gradestokken. Han ble borte vel og lenge, og kom tilbake og kunne meddele at det var 15 grader minus.

"Jammen," sa dyretransportsjåføren, "på værmeldinga sa de at det var 50 grader minus i Karasjok."

"Åja," sa kameraten, "du meinte ute?"

Især de to siste var gode. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydelig at vi har ulike opplevelser med ting, ja, men jeg tror kanskje ikke at majoriteten av folket har som ønske å undertrykke samer/pakistanere/blondiner/what-ever med sine vitser. Helt oppriktig.

Ærlig talt. Hvis du sidestiller blondinevitser og samevitser er du i beste fall historieløs. Derimot er det relevant å sammenligne samevitser med pakistanervitser og negervitser. Med andre ord er det like smakløst , rasistisk og umorsomt å nøre opp under tåpelige fordommer når det gjelder samer som med alt annet som har med etnisitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nå ble jeg virkelig skuffa over deg, Lillemus!!!

At du som faktisk er så allestedsnærværende og toneangivende her på forum synker så dypt i mine øyne. Som same kan jeg fortelle deg at det er alt annet enn hyggelig å stadig bli utsatt for denne typen vitser fra lite reflekterte ikke-samer. Du må gjerne se humoren i det, men er det nødvendig å spre denne kamuflerte oppbygginga av stereotypier?

Jeg har en tid jobbet hardt med skolen for at barna som har valgt å ha samiskundervisning skal slippe unna disse vitsene i skoledagene sine. Og så drar du - av alle - i gang en vitsestafett her. Nei, det var dårlig start på dagen. Et spørsmål: Ville du ha synsa det var like greit å dra i gang en stafett med pakistanervitser, eller afrikanervitser for den saks skyld? Vær snill å svare meg ærlig på det.

Litt rart at du føler det sånn, for jeg som bor på en annen kant av landet får stort sett bare samevitser på sms fra bekjente i nord med samisk bagrunn. Jeg har sameblod i årene selv, og jeg føler meg absolutt ikke støtt av slik humor.

Slike vitser forteller vi jo ikke til barna våre, på samme måte som med groviser osv. Mobbing av barn uansett bakgrunn er en annen sak føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ingen forskjell i å vitse om en bestemt folkegruppe og å vitse om en nasjon/by/område?

Ser du heller ikke at det du kaller "dialekt" ikke er annet enn latterliggjøring av aksent og gebrokken norsk som kommer av at mange samer ikke har norsk som førstespråk?

Kan du være så snill å svare meg på om det ville ha vært like greit for deg å dra i gang vitser om pakistanere og afrikanere her på forum? Svenske- og bergenservitsene osv som vi har er stort sett godmodige.

Nei, Lillemus. Tenk deg at snuppa di dag etter dag kom hjem fra skolen og hadde blitt pepret med stereotypi-vitser om sitt etniske opphav. Da tror jeg du hadde sett at det du sprer her er en dårlig kamuflert form for rasisme.

Jeg har den største respekt for samene som folkeslag, men det tror du vel ingenting på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at du føler det sånn, for jeg som bor på en annen kant av landet får stort sett bare samevitser på sms fra bekjente i nord med samisk bagrunn. Jeg har sameblod i årene selv, og jeg føler meg absolutt ikke støtt av slik humor.

Slike vitser forteller vi jo ikke til barna våre, på samme måte som med groviser osv. Mobbing av barn uansett bakgrunn er en annen sak føler jeg.

Men sånn er det jo gjerne. Handicappede kan også vitse med sitt handicap på en mye mere "dristig" måte enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at du føler det sånn, for jeg som bor på en annen kant av landet får stort sett bare samevitser på sms fra bekjente i nord med samisk bagrunn. Jeg har sameblod i årene selv, og jeg føler meg absolutt ikke støtt av slik humor.

Slike vitser forteller vi jo ikke til barna våre, på samme måte som med groviser osv. Mobbing av barn uansett bakgrunn er en annen sak føler jeg.

Enig med deg! Har det ganske så likt;) Og er det noe jeg har lært, så er det det at selvironi er en uhyre viktig ting å lære. Folk må ikke ta seg selv så høytidelig, og selv om man vitser om stereotyper så vet de aller fleste at livet er ikke slik! Folkene _er_ faktisk ikke slik de blir framstilt!

Jeg vet i hvertfall at mine barn skal få en stoooor dose selvironi servert med morsmelka, i tillegg til stolthet over å være den de er, uansett hva folk sier.

Selvironi, folkens! =) Le litt av dere selv, og kjenn hvor befriende det er!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Har det ganske så likt;) Og er det noe jeg har lært, så er det det at selvironi er en uhyre viktig ting å lære. Folk må ikke ta seg selv så høytidelig, og selv om man vitser om stereotyper så vet de aller fleste at livet er ikke slik! Folkene _er_ faktisk ikke slik de blir framstilt!

Jeg vet i hvertfall at mine barn skal få en stoooor dose selvironi servert med morsmelka, i tillegg til stolthet over å være den de er, uansett hva folk sier.

Selvironi, folkens! =) Le litt av dere selv, og kjenn hvor befriende det er!;)

Ja, selvironi er fint. Og samer, handicappede, pakistanere og hinuitter må gjerne vitse om seg selv. Da blir det morsomt. Men når andre gjør det, og uten å ta hensyn til en forhistorie av undertrykking og diskriminering mot nettopp denne folkegruppen, da blir det ikke morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den største respekt for samene som folkeslag, men det tror du vel ingenting på?

Jo, det tror jeg absolutt på. For jeg anser deg for å være ei veldig fornuftig dame. Men jeg syns allikevel det er lite fornuftig det denne tråden la opp til.

Du har enda ikke svart meg på om du vill e ha lagt ut vitser om pakistanere og afrikanere. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Hvis du sidestiller blondinevitser og samevitser er du i beste fall historieløs. Derimot er det relevant å sammenligne samevitser med pakistanervitser og negervitser. Med andre ord er det like smakløst , rasistisk og umorsomt å nøre opp under tåpelige fordommer når det gjelder samer som med alt annet som har med etnisitet å gjøre.

Tusen takk.

Dette fører ingen steder hen, du oppfatter tydeligvis vitser som en sannhet, det gjør ikke jeg. Ta litt lettere på tilværelsen, og du vil leve godt og lenge i landet.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Dette fører ingen steder hen, du oppfatter tydeligvis vitser som en sannhet, det gjør ikke jeg. Ta litt lettere på tilværelsen, og du vil leve godt og lenge i landet.

Ha en fin dag.

Prøv å takle kritikk og motargumenter på en litt mindre selvhøytidelig måte, så får du det mye bedre med deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å takle kritikk og motargumenter på en litt mindre selvhøytidelig måte, så får du det mye bedre med deg selv!

Tusen takk for tips, det skal jeg ta med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det tror jeg absolutt på. For jeg anser deg for å være ei veldig fornuftig dame. Men jeg syns allikevel det er lite fornuftig det denne tråden la opp til.

Du har enda ikke svart meg på om du vill e ha lagt ut vitser om pakistanere og afrikanere. Hvorfor ikke?

Hadde jeg syntes vitsen var veldig morsom så hadde jeg sikkert gjort det. Jeg ser ikke forskjellen på å fleipe med svensker og på å fleipe med pakistanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Nå ble jeg virkelig skuffa over deg, Lillemus!!!

At du som faktisk er så allestedsnærværende og toneangivende her på forum synker så dypt i mine øyne. Som same kan jeg fortelle deg at det er alt annet enn hyggelig å stadig bli utsatt for denne typen vitser fra lite reflekterte ikke-samer. Du må gjerne se humoren i det, men er det nødvendig å spre denne kamuflerte oppbygginga av stereotypier?

Jeg har en tid jobbet hardt med skolen for at barna som har valgt å ha samiskundervisning skal slippe unna disse vitsene i skoledagene sine. Og så drar du - av alle - i gang en vitsestafett her. Nei, det var dårlig start på dagen. Et spørsmål: Ville du ha synsa det var like greit å dra i gang en stafett med pakistanervitser, eller afrikanervitser for den saks skyld? Vær snill å svare meg ærlig på det.

Ja, så skal man selvfølgelig ikke komme med vitser om blinde, døve, millionærer, fattige, enbeinte eller lille Ole som bare er et hode. For ikke å snakke om blondiner, som blondine tar jeg sterkt avstand fra vitser om oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...