Gå til innhold

Samevits


Lillemus

Anbefalte innlegg

Også kan man enda snu litt til og lete opp selvironi.

Du har selvfølgelig rett, det er ikke gøy.

Det er ikke alt som er like enkelt å se på i et selvironisk lys. Og selv om noen gjør det, gjelder det ikke alle innenfor samme gruppe.

Hva negere og samer angår, så er det forståelig at ikke alle finner dette hysterisk morsomt (selv om en del ikke bryr seg), historien tatt i betraktning.

Det koster meg ikke en kalori å ikke bruke ordet "neger" (eller fortelle samevitser, for den saks skyld) hvis noen av dem det gjelder finner det problematisk. Selv om jeg i utgangspunktet ikke mener noe vondt med det.

Selvironi er ikke noe du kan tvinge på folk. Og husk at på felter der du kan tenkes å reagere knallhardt, ville en annen ikke leet på et øyebryn engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    6

  • Jølsen

    6

  • Babette

    5

  • sweetness

    4

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke alt som er like enkelt å se på i et selvironisk lys. Og selv om noen gjør det, gjelder det ikke alle innenfor samme gruppe.

Hva negere og samer angår, så er det forståelig at ikke alle finner dette hysterisk morsomt (selv om en del ikke bryr seg), historien tatt i betraktning.

Det koster meg ikke en kalori å ikke bruke ordet "neger" (eller fortelle samevitser, for den saks skyld) hvis noen av dem det gjelder finner det problematisk. Selv om jeg i utgangspunktet ikke mener noe vondt med det.

Selvironi er ikke noe du kan tvinge på folk. Og husk at på felter der du kan tenkes å reagere knallhardt, ville en annen ikke leet på et øyebryn engang.

Ingen kan tvinges til verken det ene eller det andre. Noen har selvironi, andre ikke. Noen ser på humor som våpen, andre som underholdning. Osv.

Vitser er for mange akkurat det - vitser. Uskyldig moro. Å da bli sablet ned og beskyldt for rasisme og det som verre er, i beste fall, en smule ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1197385424' post='3746970]

Du kan bare se hvordan hun framstiller det i et svar lengre ned i tråden, til meg.

Jeg er glad for at min mor ikke har samme innstilling! :)

Det kan ikke være mulig - det viktigste er nok å få det siste ordet uansett ;p

Haha, en ting er i alle fall sikkert, jeg skriver ikke noe her som jeg ikke mener bare for å få det siste ordet. Og syns du det er så himla ille, så kan du prøve å oppdra barn som mange ganger i løpet av årene vil møte fordommene og uvitenheten hos andre på den måten mange adoptivbarn faktisk gjør uten å forsøke å fortelle dem om realitetene disse barnas livet faktisk består av så snart de beveger seg utenfor sin egen trygge sfære. Og jeg mener altså ærlig og oppriktig at de skal lære seg å skille mellom vitser og ondsinnet prat som går på dem som personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man skal vokte munnen sin.

Best er det om alle skriver og snakker et korrekt norsk, og holder seg for gode til humor og ironi.

Hehe.. godt sagt!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke samevitser, men det er kanskje for att jeg synes det ofte innholder både vold og nedlatende ting om samer på en frekk måte. Synes faktisk att samene fortjener litt mere respekt en de får her i norge. Same har jo nesten blitt ett skjelsord. Jeg liker blondinevitser, selv om jeg er blond, og svenskevitser er jo bare humor. Og Lillemus, i de årene jeg har sett deg på dol, trodde jeg faktisk ikke att du kom med en sånn vits som også innholder vold..

Liker frøvrig ikke "pakkis" og neger vitser heller, siden vi prater om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt synes jeg vitser som går på folkeslag er litt ubehagelig. Denne var i tillegg litt støtende i forhold til vold.

Nå må du faen meg gi deg, ellers kommer jeg med kjeppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du faen meg gi deg, ellers kommer jeg med kjeppen!

Å true med kjeppen er ikke helt samme kategori som å tulle med konemord.

Så nå smilte jeg faktisk litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Å true med kjeppen er ikke helt samme kategori som å tulle med konemord.

Så nå smilte jeg faktisk litt ;)

''Å true med kjeppen er ikke helt samme kategori som å tulle med konemord.''

Spørs jo hvilken kjepp han mente, da. Enkelte kjepper kan fint komme i samme kategori som kjevlet i vitsen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har hørt morsommere vitser, synes jeg du får ufortjent mye pepper.

Skjønner ikke at det mulig å spre så mye eder og galle av en vits og alle vi som kjenner deg her inne burde vite at du ikke er noen rasistisk eller ond person.

Her var det mange sensitive sjeler gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Selv om jeg har hørt morsommere vitser, synes jeg du får ufortjent mye pepper.

Skjønner ikke at det mulig å spre så mye eder og galle av en vits og alle vi som kjenner deg her inne burde vite at du ikke er noen rasistisk eller ond person.

Her var det mange sensitive sjeler gitt.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har hørt morsommere vitser, synes jeg du får ufortjent mye pepper.

Skjønner ikke at det mulig å spre så mye eder og galle av en vits og alle vi som kjenner deg her inne burde vite at du ikke er noen rasistisk eller ond person.

Her var det mange sensitive sjeler gitt.

Litt morsomt er det jo at den som har samisk blod i årene (AneM) ikke brydde seg. :o)

Tar pepperet på strak arm jeg, ikke noe problem, men helt personlig synes jeg at noen overreagerer litt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt morsomt er det jo at den som har samisk blod i årene (AneM) ikke brydde seg. :o)

Tar pepperet på strak arm jeg, ikke noe problem, men helt personlig synes jeg at noen overreagerer litt ja.

Du skal vite at jeg ikke tenkte en vond tanke om deg på grunn av en vits. Bare sånn at det er klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...