Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

''hvorfor det er skolen som skal ta seg av den religiøse oppbringingen''

- nå må du ikke få meg til å le ;-) Det finnes ingenting oppdragende ved KRL-faget. Det er et informativt fag på lik linje med naturfag - det alle våre barn i dag læres opp til å tro på "big bang" og Darwins utviklingslære.

At skolen har en kristen formålsparagraf betyr at den støtter opp om den kristenhumanistiske kulturarven nordmenn er en del av, der man benytter seg av høytider som jul, påske og pinse for å få noen feriedager i løpet av et år ;-)

OK, satt på spissen, men det er ikke langt fra sannheten...

KRL er IKKE et utelukkende infofag. Det er bare tull. Lærebøker satt i kombinasjon med lærer som ikke ønsker å tilpasse seg andres tro, kan gi stygge utfall.

Skolegudstjenesten er en del av KRL fordi det nå defineres som besøk i et religiøst hus og alternativene til kirkegang er en "arbeidsøkt" for å erstatte kunnskapsinnholdet i en skolegudstjeneste (...). Men det er fremdeles religiøs aktivitet, og det ser vi ikke mye av for de andre religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Men det store spørsmålet er jo om det er foreldrene som annerledesgjør dem eller om det er skolen som gjør det.

Man får jo ofte beskyldinger om at man skyver barna foran seg og ikke lar dem velge, og at det er dårlig gjort å stille dem i en posisjon hvor de er "annerledes".

Jeg vil mene at det er skolen som annerledesgjør dem. Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes. Slik bør det ikke være.

''Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes. Slik bør det ikke være.''

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her er det veldig, veldig mange som ikke går på skolegudstjenesten. Så den strømmen er i beste fall en liten bekk... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Men det store spørsmålet er jo om det er foreldrene som annerledesgjør dem eller om det er skolen som gjør det.

Man får jo ofte beskyldinger om at man skyver barna foran seg og ikke lar dem velge, og at det er dårlig gjort å stille dem i en posisjon hvor de er "annerledes".

Jeg vil mene at det er skolen som annerledesgjør dem. Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes. Slik bør det ikke være.

Enig, det er jo ikke noe bedre at det blir valg for ungene at "dere skal i kirken" enn at foreldrene velger "dere skal ikke i kirken".

Synes man kunne hatt det etter skoletid jeg, hatt et koselig møte på skolen med litt julesanger og lignende, tenne lys kanskje, det er noe alle kan være med på. At noen velger å opptre f eks.

Så kan de som ønsker det gå i kirken etterpå, og ingen spørsmål til de som heller går hjem.

Synes man heller burde besøke kirker innen religionsfaget, at man da besøker ulike trossamfunn for å lære om dem, og kanskje får ha en liten "gudstjeneste" i skoletida slik at alle får se det. Slik at alle "må" lære kirkelige tradisjoner, og også tradisjonene til andre religioner. (at man besøker synagoger og moskeer i de byene man har).

Så velger jo barna selv om de vil være der til jul, men må innom der i løpet av året uansett :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes. Slik bør det ikke være.''

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her er det veldig, veldig mange som ikke går på skolegudstjenesten. Så den strømmen er i beste fall en liten bekk... ;o)

Nå vet jeg ikke hvor DU bor heller, men det høres ut som en skole med fornuftige foreldre. Dessverre er det ikke slik over alt. Og heller ikke alle tilbyr kosetime til de som blir igjen ... Her snakker vi skoletime på skoleavslutningsdagen.

Selv har jeg vokst opp med en skole som ikke har hatt skolegudstjeneste. Takk for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han sendes avgårde sammen med skola, selv om jeg er hedning og utmeldt av kirken. Det er tross alt en del av vår kulturarv, og han tar sikkert ikke noen større skade av dette enn det jeg gjorde.

Skolen har opplegg for de barna som ikke skal i kirken, og etter hva jeg har skjønt er det flere både 'norske' og av 'utenlandsk opprinnelse' der.

Jeg synes det er det must at man har et annet tilbud, men vi har altså bevisst valgt å ikke benytte oss av det, og ikke fordi vi er redde for at barnet vårt skal skille seg ut.

For min del kunne KRL mer enn gjerne hatt hovedvekt på kristendommen, forutsatt at det ikke er forkynnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men, altså: Selv om unger er _i kirkerommet_ på skolegudstjenesta, er de ikke nødvendigvis _med på_ den religiøse handling! Ingen blir tvunget til å delta i hverken salmene, bønnene, eller andre ting som skjer i kirka!

De er der som observatører.

De tar del i en gudstjeneste selv om de ikke gjør noe mer enn å være der.

(og ingen går vel i andre religioners gudtjenester gjør de?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det store spørsmålet er jo om det er foreldrene som annerledesgjør dem eller om det er skolen som gjør det.

Man får jo ofte beskyldinger om at man skyver barna foran seg og ikke lar dem velge, og at det er dårlig gjort å stille dem i en posisjon hvor de er "annerledes".

Jeg vil mene at det er skolen som annerledesgjør dem. Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes. Slik bør det ikke være.

''Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes.''

Eg skjønner godt ka du mener, men det tror eg blir mer og mer utviska/akseptert all den tid vi har elever fra andre kulturer og trossamfunn i større og større grad.

Men for min del så får sønnen min eventuellt "ta avstand" fra det når han er myndig, voksen og reflektert i forhold til å eventuellt velge bort kristendommen.

Dessuten så er det mitt inntrykk at skolegudstjenestene handler mer om mellommenneskelige relasjoner enn om kristendom, og det trenger de fleste å tenke gjennom.

De som ikkje vil, kan enkelt velge det bort (tror eg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRL er IKKE et utelukkende infofag. Det er bare tull. Lærebøker satt i kombinasjon med lærer som ikke ønsker å tilpasse seg andres tro, kan gi stygge utfall.

Skolegudstjenesten er en del av KRL fordi det nå defineres som besøk i et religiøst hus og alternativene til kirkegang er en "arbeidsøkt" for å erstatte kunnskapsinnholdet i en skolegudstjeneste (...). Men det er fremdeles religiøs aktivitet, og det ser vi ikke mye av for de andre religionene.

''Skolegudstjenesten er en del av KRL fordi det nå defineres som besøk i et religiøst hus og alternativene til kirkegang''

1.Jeg er grunnleggende uenig med deg i at kirkebesøket har noe som helst med KRL-faget å gjøre. Det har med den kristne formålsparagrafen å gjøre.

2. Men om så skulle være, at besøket i kirka nettopp er i regi av KRL-faget og er, som du sier, et observerende besøk der de ser hvordan kristen religiøsitet kan utøves i praksis, ja da burde du iallefall ikke ha noe imot det. Da er det jo et observasjonsfelt ungene deltar på, ikke en religiøs seremoni i regi av en kristen skole. Det må derimot være lov til å foreta skolebesøk til arenaer ungene skal lære om? Som Mrs.Wallace sier over her, ungene kan jo da og gjerne besøke både moskeer og synagoger, HEF og alternativ messe om så er. Noe som blir gjort i den skolen jeg har med å gjøre!

På min skole besøker man både matamatisk institutt, NKR-bygget, ulike religiøse menigheter, går på teateret og kino. Da er vel alt dette påtvinging av kultur, intellekt, interesse, religion osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Enig, det er jo ikke noe bedre at det blir valg for ungene at "dere skal i kirken" enn at foreldrene velger "dere skal ikke i kirken".

Synes man kunne hatt det etter skoletid jeg, hatt et koselig møte på skolen med litt julesanger og lignende, tenne lys kanskje, det er noe alle kan være med på. At noen velger å opptre f eks.

Så kan de som ønsker det gå i kirken etterpå, og ingen spørsmål til de som heller går hjem.

Synes man heller burde besøke kirker innen religionsfaget, at man da besøker ulike trossamfunn for å lære om dem, og kanskje får ha en liten "gudstjeneste" i skoletida slik at alle får se det. Slik at alle "må" lære kirkelige tradisjoner, og også tradisjonene til andre religioner. (at man besøker synagoger og moskeer i de byene man har).

Så velger jo barna selv om de vil være der til jul, men må innom der i løpet av året uansett :-).

Dette hadde vært en bedre løsning ja! Besøke alle, likestilt.

La det andre til fritiden.

For ærlig talt - skolegudstjenesten er IKKE der for kunnskapsinnholdet sin del, slik noen påstår, det er en norsk, religiøs tradisjon som hvis formål har blitt tilpasset forsøket på å unngå religiøs diskriminering i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ja, han sendes avgårde sammen med skola, selv om jeg er hedning og utmeldt av kirken. Det er tross alt en del av vår kulturarv, og han tar sikkert ikke noen større skade av dette enn det jeg gjorde.

Skolen har opplegg for de barna som ikke skal i kirken, og etter hva jeg har skjønt er det flere både 'norske' og av 'utenlandsk opprinnelse' der.

Jeg synes det er det must at man har et annet tilbud, men vi har altså bevisst valgt å ikke benytte oss av det, og ikke fordi vi er redde for at barnet vårt skal skille seg ut.

For min del kunne KRL mer enn gjerne hatt hovedvekt på kristendommen, forutsatt at det ikke er forkynnende.

Men mener du at en gudstjeneste (som skolen legger opp til, selv om det ikke er de som arrangerer den) ikke er forkynnende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Skolegudstjenesten er en del av KRL fordi det nå defineres som besøk i et religiøst hus og alternativene til kirkegang''

1.Jeg er grunnleggende uenig med deg i at kirkebesøket har noe som helst med KRL-faget å gjøre. Det har med den kristne formålsparagrafen å gjøre.

2. Men om så skulle være, at besøket i kirka nettopp er i regi av KRL-faget og er, som du sier, et observerende besøk der de ser hvordan kristen religiøsitet kan utøves i praksis, ja da burde du iallefall ikke ha noe imot det. Da er det jo et observasjonsfelt ungene deltar på, ikke en religiøs seremoni i regi av en kristen skole. Det må derimot være lov til å foreta skolebesøk til arenaer ungene skal lære om? Som Mrs.Wallace sier over her, ungene kan jo da og gjerne besøke både moskeer og synagoger, HEF og alternativ messe om så er. Noe som blir gjort i den skolen jeg har med å gjøre!

På min skole besøker man både matamatisk institutt, NKR-bygget, ulike religiøse menigheter, går på teateret og kino. Da er vel alt dette påtvinging av kultur, intellekt, interesse, religion osv...

Gudstjeneste er forkynnende, det er religiøs aktivitet.

Dessuten likestilles ikke andre religioner med kristendom i slike sammenhenger.

Og skolegudstjenesten handler som sagt lenger opp, IKKE om kunnskapsinnhold og observasjon.Selv om mange liker å innbille seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at en gudstjeneste (som skolen legger opp til, selv om det ikke er de som arrangerer den) ikke er forkynnende?

Jeg synes det er stor forskjell på presten - som de ser en gang i året - og læreren som har dem til daglig.

Som sagt synes jeg at det er helt uproblematisk med en slik gudstjeneste i året. Jeg gikk på det selv.

Jeg er innimellom en del på et amerkiansk forum, og jeg liker ikke den voldsomme sekulariseringen som skjer visse steder der borte. I enkelte områder har man ikke engang juleferie, men midtvintersferie. Enkelte byer har innført forbud mot offentlig oppsatt juletre, pga klager om at man ikke skal ha offentlig oppsatte religiøse symboler osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har skolen til barna deres skolegudstjeneste?''

Ja

''Sender dere barna deres dit?''

Ja

''Hva synes dere om at skolen er delaktig i religiøs utøvelse som kan ekskludere enkelte elever? Er det rett?''

Det tilbys alternativt opplegg, så jeg oppfatter det ikke slik.

Hvis vi vil ha julen, juleferien og juletradisjonene, synes jeg vi får tåle julebudskapet også.

Jeg synes det er feil å holde barna helt unna alt som heter religion. Jeg tror ikke de har vondt av verken julesanger, juleevangeliet eller julegudstjeneste tilrettelagt for barn.

Som Mrs. Wallace er inne på - hadde skolen hatt et moskébesøk, f.eks. i forbindelse med Ramadan / Id, hadde jeg sendt barna på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har skolen til barna deres skolegudstjeneste?''

Ja

''Sender dere barna deres dit?''

Ja

''Hva synes dere om at skolen er delaktig i religiøs utøvelse som kan ekskludere enkelte elever? Er det rett?''

Det tilbys alternativt opplegg, så jeg oppfatter det ikke slik.

Hvis vi vil ha julen, juleferien og juletradisjonene, synes jeg vi får tåle julebudskapet også.

Jeg synes det er feil å holde barna helt unna alt som heter religion. Jeg tror ikke de har vondt av verken julesanger, juleevangeliet eller julegudstjeneste tilrettelagt for barn.

Som Mrs. Wallace er inne på - hadde skolen hatt et moskébesøk, f.eks. i forbindelse med Ramadan / Id, hadde jeg sendt barna på det også.

''Som Mrs. Wallace er inne på - hadde skolen hatt et moskébesøk, f.eks. i forbindelse med Ramadan / Id, hadde jeg sendt barna på det også.''

Det hadde jeg og! :-)

Men jeg hadde vært adskillig mer skeptisk til 'alternativ messe' som en annen nevnte;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine går på skolegudstjeneste, det er en av de få gangene de er i kirken og det er en fin rolig stund.

Jeg er ikke medlem av statskirken, men tusler sammen med kolelger og elever til skolegudstjeneste jeg også. Det er fin stemnig og mye sang, og er en fin start på jula. Jeg slapper av og tenker på mitt mens presten prater ( heldgvis er han kort i praten). Jeg synger gjerne med på julesanger, Deilig er jorden er en nydelig sang uansett tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar del i en gudstjeneste selv om de ikke gjør noe mer enn å være der.

(og ingen går vel i andre religioners gudtjenester gjør de?)

Der tar du feil.

Man deltar i en gudstjeneste hvis man deltar i bønnen, nattverden osv. Hvis man kun sitter og hører på at andre ber, at andre går til nattverd osv. deltar man ikke.

Derom er det dessverre ingen tvil. Derfor er altså elever som ikke deltar i bønn, nattverd osv. ikke deltakende i gudstjenesta, men observatører.

(Som medlem i kirkelig råd her på stedet, har vi iallefall fått dette innpodet av presten i flere år nå... Jeg er _ikke_ troende sjøl, så jeg har stilt spørsmålet på vegne av flere foreldre i årevis...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Der tar du feil.

Man deltar i en gudstjeneste hvis man deltar i bønnen, nattverden osv. Hvis man kun sitter og hører på at andre ber, at andre går til nattverd osv. deltar man ikke.

Derom er det dessverre ingen tvil. Derfor er altså elever som ikke deltar i bønn, nattverd osv. ikke deltakende i gudstjenesta, men observatører.

(Som medlem i kirkelig råd her på stedet, har vi iallefall fått dette innpodet av presten i flere år nå... Jeg er _ikke_ troende sjøl, så jeg har stilt spørsmålet på vegne av flere foreldre i årevis...)

Observatører, ja:) Den er god! (haha)

Det utrolig mange rare unnskyldinger man finner på for å få beholde skolegudstjenesten ...

Forkynning er forkynning uansett om det er prest eller lærer.

Og man trenger ikke være spes, aktivt deltakende for å bli utsatt for forkynning.

Man er der ikke for kunnskapen, man er der for tradisjonen eller det religiøse budskapet. og BARN de er der fordi foreldrene synes de skal det ...men om man vil kan man jo retorisere dem til å være observatører...ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nå er ikke julegudstjenesten for barnehager og skoler en spesielt religionspådyttende hendelse. Det er mer et eventyr, en hyggelig stund, julesanger og fortellinger - om ting knyttet til norske tradisjoner, vel så mye som til religion.

Det er ganske mange flere som går i kirken på julaften enn ellers i året - det er ikke fordi alle blir så religiøse den dagen, det er fordi det er tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Vi er ikke-religiøse og ønsker selvfølgelig at barna våre skal oppdras i denne mangelen på tro, på samme måte som troende ønsker at barna deres skal tro.

Selvfølgelig skal barna kunne velge selv etter hvert, men det betyr ikke at vi legger opp til noen nøytralt "servere alle muligheter"-løsning.

Vi feier jul på ikke-religiøst vis, uten at vi nødvendigvis utlater engler og julesanger av den grunn. Barna har lov til å lære om kristendommen på skolen, synge sanger osv (men vi ser helst at dette skjer i like stor grad for alle religioner). Det vil ikke ønsker er at barna skal delta på gudtjeneste eller i bønn. Bønn går det greit å unngå, for det gjør de stort sett ikke, men det byr meg i mot at de skal læres opp til å synge "å du som metter liten fugl" og takke gud for maten, bare fordi det er en tradisjon å synge denne sangen i skolen."

Gudstjenesten er det verre med. Vi ønsker ikke at barna våre skal ta del i denne tradisjonen rett og slett. De må gjerne besøke kirken og andre templer og overvære sermonier, om det er det som er formålet med besøket, og det er klart at de kommer som observatører. Poenget er at skolegudstjenester ikke har noe observasjonsformål, det er noe man gjør fordi det er en tradisjon. Men vi står utenfor denne tradisjonen, på samme måte som muslimer og jøder gjør det.

Det ER eksluderende for de som står utenfor trasisjonen å gjøre den til en del av skoledagen. Få har forståelse for dette, og man blir møtt med uttalelser som "de harvel ikke vondt av å være i kirka." Men jeg ser ingen grunn til å sende dem til en slik tilstelning.

De alternative tilbudene er dessverre alt for ofte for dårlige, selv om noen skoler gjør det bra her og skjønner at gudstjeneste er "kos og tradisjon" ( som erstattes med alternativ kos) og ikke "observasjon og kunnskap" (som erstattes med skoletime)

I slike tilfeller er det ofte lettere å bli forstått som muslim eller jøde, enn det er å bli forstått som ikke-religiøs. Dessverre.

I en gudstjeneste utsettes man for forkynnelse, enten man bare er observatører eller aktivit deltakende. Jeg mener mye av det som presten lirer av seg til barna både i juletiden og ellers i året,er ting jeg vil ha meg frabedt at barna hører. Riktignok handler det "bare" om medmenneskelighet" og være snill mot andre, men hel perspektivet med jesus og gud, er noe jeg ikke ønsker koblet til mine barns forståelse av medmenneskelighet. Jeg synes faktisk mye av den retorikken som brukes overfor barn i kristne sammenhenger er forkastelig, selv om budskapet er utelukkende "godt ment".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker skolegudstjenestene fra barne-- og ungdomsskolen og vgs som veldig koselige og stemningsfulle og det er med glede jeg tenker tilbake på dem. :o) Nei, jeg er ikke spesielt kristen på noen måte, men jeg synes dette med skolegudstjenester er blåst helt ut av proporsjoner! De fleste skoler har vel i dag et alternativ til de barna som ikke vil/får delta på disse?

Og tror dere virkelig at skoler i f.eks. muslimske land hadde kuttet ut fredagsbønnen om de hadde fått noen kristne elever i klassen?!

Mine barn får delta på skolegudstjenestene og jeg har såp absolutt inntrykk av at de synes det er fint og stemningsfullt også.

Kunne ikke vært mer enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...