Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest ærlig talt

Observatører, ja:) Den er god! (haha)

Det utrolig mange rare unnskyldinger man finner på for å få beholde skolegudstjenesten ...

Forkynning er forkynning uansett om det er prest eller lærer.

Og man trenger ikke være spes, aktivt deltakende for å bli utsatt for forkynning.

Man er der ikke for kunnskapen, man er der for tradisjonen eller det religiøse budskapet. og BARN de er der fordi foreldrene synes de skal det ...men om man vil kan man jo retorisere dem til å være observatører...ha.

Du sender vel ikke julekort, feirer jul og gir bort julegaver, du da!? Siden du er imot tradisjoner og alt som har med kirkelige handlinger!? Julegaver er nå så, det har blitt mer og mer handelsstanden sin greie, men det å faktisk _feire_ jula er jo en religiøs greie... Nå, få høre:-): Feirer du jul!? Gir du bort julegaver? Sender du julekort!? Ønsker du "God Jul!" til dine kolleger når du går hjem fra jobben siste arbeidsdag før jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Du sender vel ikke julekort, feirer jul og gir bort julegaver, du da!? Siden du er imot tradisjoner og alt som har med kirkelige handlinger!? Julegaver er nå så, det har blitt mer og mer handelsstanden sin greie, men det å faktisk _feire_ jula er jo en religiøs greie... Nå, få høre:-): Feirer du jul!? Gir du bort julegaver? Sender du julekort!? Ønsker du "God Jul!" til dine kolleger når du går hjem fra jobben siste arbeidsdag før jul?

For ikke å glemme: Tar du juleFERIE??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du sender vel ikke julekort, feirer jul og gir bort julegaver, du da!? Siden du er imot tradisjoner og alt som har med kirkelige handlinger!? Julegaver er nå så, det har blitt mer og mer handelsstanden sin greie, men det å faktisk _feire_ jula er jo en religiøs greie... Nå, få høre:-): Feirer du jul!? Gir du bort julegaver? Sender du julekort!? Ønsker du "God Jul!" til dine kolleger når du går hjem fra jobben siste arbeidsdag før jul?

Ja det gjør jeg, men kobler det ikke til jesus og gud, ganske enkelt. Vi feirer ikke jesu fødsel, vi snakker om at andre kanskje gjør det, men deter ikke vårt utgangpunkt

Det er en midtvintersfest, slik det var før de kristne "stjal" også denne hednske festen....

Mange av tradisjonene rundt julen er ikke-religiøse tradisjoner som er fanget opp av den kristne julefeiringen.

jeg sender ikke julekort, jeg gir julegaver og vi synger julesanger.Men vi ber ikke, vi går ikke kirken og vi leser absolutt ikke juleevangeliet (annet enn omskrivinger av det for moro skyld:))

Julen er nok ikke bare de kristnes - heldigvis! Vi feirer mørket og lyset og gleden ved å gi til andre. Handelstanden mener jeg gir det folk vil ha. de som ikke liker det, kan stå utenfor der også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke skolegudstjeneste. Årsaken er den lange veien mellom skole og kirke, antar jeg. Men jeg skulle gjerne sett at det var. Jeg vil gjerne at barna skal vite en del om hva kirken står for og formidler, både rent kulturelt og åndelig. For at de skal finne ut hvor de selv står, må de nødvendigvis å se og lære. For min egen del er kulturbiten - sang, musikk og flotte kirkerom - en viktig del av helheten.

Jeg skjønner ikke helt at noen blir satt utenfor av ikke å delta på kirkelige arrangement i dag. Jeg har inntrykk av at majoriteten av nordmenn har et svært likegyldig forhold til tro og kristendom, og at man heller er utenfor om man er en ivrig kirkegjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke-religiøse og ønsker selvfølgelig at barna våre skal oppdras i denne mangelen på tro, på samme måte som troende ønsker at barna deres skal tro.

Selvfølgelig skal barna kunne velge selv etter hvert, men det betyr ikke at vi legger opp til noen nøytralt "servere alle muligheter"-løsning.

Vi feier jul på ikke-religiøst vis, uten at vi nødvendigvis utlater engler og julesanger av den grunn. Barna har lov til å lære om kristendommen på skolen, synge sanger osv (men vi ser helst at dette skjer i like stor grad for alle religioner). Det vil ikke ønsker er at barna skal delta på gudtjeneste eller i bønn. Bønn går det greit å unngå, for det gjør de stort sett ikke, men det byr meg i mot at de skal læres opp til å synge "å du som metter liten fugl" og takke gud for maten, bare fordi det er en tradisjon å synge denne sangen i skolen."

Gudstjenesten er det verre med. Vi ønsker ikke at barna våre skal ta del i denne tradisjonen rett og slett. De må gjerne besøke kirken og andre templer og overvære sermonier, om det er det som er formålet med besøket, og det er klart at de kommer som observatører. Poenget er at skolegudstjenester ikke har noe observasjonsformål, det er noe man gjør fordi det er en tradisjon. Men vi står utenfor denne tradisjonen, på samme måte som muslimer og jøder gjør det.

Det ER eksluderende for de som står utenfor trasisjonen å gjøre den til en del av skoledagen. Få har forståelse for dette, og man blir møtt med uttalelser som "de harvel ikke vondt av å være i kirka." Men jeg ser ingen grunn til å sende dem til en slik tilstelning.

De alternative tilbudene er dessverre alt for ofte for dårlige, selv om noen skoler gjør det bra her og skjønner at gudstjeneste er "kos og tradisjon" ( som erstattes med alternativ kos) og ikke "observasjon og kunnskap" (som erstattes med skoletime)

I slike tilfeller er det ofte lettere å bli forstått som muslim eller jøde, enn det er å bli forstått som ikke-religiøs. Dessverre.

I en gudstjeneste utsettes man for forkynnelse, enten man bare er observatører eller aktivit deltakende. Jeg mener mye av det som presten lirer av seg til barna både i juletiden og ellers i året,er ting jeg vil ha meg frabedt at barna hører. Riktignok handler det "bare" om medmenneskelighet" og være snill mot andre, men hel perspektivet med jesus og gud, er noe jeg ikke ønsker koblet til mine barns forståelse av medmenneskelighet. Jeg synes faktisk mye av den retorikken som brukes overfor barn i kristne sammenhenger er forkastelig, selv om budskapet er utelukkende "godt ment".

Her er vi ved sakens kjerne: Når skulle elevene ellers fått observert en gudstjeneste i "regi" av skolen, der det er klart at de er observatører, og ikke deltakere! Hadde du sendt barna dine på gudstjeneste en søndag formiddag, for at de skulle fått se og oppleve hvordan en gudstjeneste foregår!? Neppe... Er det da ikke greit at det skjer siste skoleDAG, slik at dere slipper å bruke fridag på sånt!?

Dessuten: Finnes det virkelig noen i dette landet som synger "Du som metter..." før maten lenger!? Der er jeg enig med deg, det er ikke bra.

Jeg er forresten lærer, og underviser i KRL på mellomsteget dette skoleåret. Jeg synes det er kjempeinterressant! Spesielt er jeg fascinert av jødedommen (tema på 6.steg), der man virkelig får innblikk i hvordan religionen styrer livet for de troende.

Personlig synes jeg at troende kristne IKKE bør undervise i KRL. Klart deres tro vil smitte over på elevene, og de vil få problemer med å forholde seg objektiv til de ulike religionene! De vil også få problemer i henhold til det å ikke forkynne i timene. Helt klart!

Men å sette spørsmålstegn ved vår egen, nasjonale kulturarv, det synes jeg er å strekke strikken _veeeeldig_ langt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Hos oss er det ikke skolegudstjeneste. Årsaken er den lange veien mellom skole og kirke, antar jeg. Men jeg skulle gjerne sett at det var. Jeg vil gjerne at barna skal vite en del om hva kirken står for og formidler, både rent kulturelt og åndelig. For at de skal finne ut hvor de selv står, må de nødvendigvis å se og lære. For min egen del er kulturbiten - sang, musikk og flotte kirkerom - en viktig del av helheten.

Jeg skjønner ikke helt at noen blir satt utenfor av ikke å delta på kirkelige arrangement i dag. Jeg har inntrykk av at majoriteten av nordmenn har et svært likegyldig forhold til tro og kristendom, og at man heller er utenfor om man er en ivrig kirkegjenger.

Men om du ønsker at de skal se mer av dette, hvorfor tar du dem ikke bare med og viser dem det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Her er vi ved sakens kjerne: Når skulle elevene ellers fått observert en gudstjeneste i "regi" av skolen, der det er klart at de er observatører, og ikke deltakere! Hadde du sendt barna dine på gudstjeneste en søndag formiddag, for at de skulle fått se og oppleve hvordan en gudstjeneste foregår!? Neppe... Er det da ikke greit at det skjer siste skoleDAG, slik at dere slipper å bruke fridag på sånt!?

Dessuten: Finnes det virkelig noen i dette landet som synger "Du som metter..." før maten lenger!? Der er jeg enig med deg, det er ikke bra.

Jeg er forresten lærer, og underviser i KRL på mellomsteget dette skoleåret. Jeg synes det er kjempeinterressant! Spesielt er jeg fascinert av jødedommen (tema på 6.steg), der man virkelig får innblikk i hvordan religionen styrer livet for de troende.

Personlig synes jeg at troende kristne IKKE bør undervise i KRL. Klart deres tro vil smitte over på elevene, og de vil få problemer med å forholde seg objektiv til de ulike religionene! De vil også få problemer i henhold til det å ikke forkynne i timene. Helt klart!

Men å sette spørsmålstegn ved vår egen, nasjonale kulturarv, det synes jeg er å strekke strikken _veeeeldig_ langt....

Jeg ville sent dem avgårde om det var på lik linje for alle ulike livvsyn. Slik det er nå får kristendommen en fordel og det er klart at det preger dem om "observatører".

Det som er synd med KRL er at viktige mellommenneskelige begreper, som medmenneskelighet og nestekjærlighet, serveres på religionenes premisser. Religioner bør serveres separat, kanskje som en del av et O-fag. så bør det i tillegg være et eget fag, hvor problemstillingene kan diskuteres uavhengig av religionshistorie, et etikk og filosofifag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår skole har skolegudstjeneste. Jeg tror det er annenhvert år jule- og påskegudstjeneste. I år er det ikke julegudstjeneste.

Jeg synes det er greit så lenge det finnes et reellt alternativ. I fjor øvde ungene på noe de skulle fremføre i kirken i flere uker på forhånd og så samme uken som de skulle dit, fikk vi beskjed om at vi måtte si fra hvis de ikke skulle være med. Da var det jo ikke et reellt tilbud, jeg kunne jo ikke nekte han å være med når han hadde øvd lenge på det han skulle gjøre.

Når det er sagt har mine vært med på gudstjeneste med både barnehage og skole, selv om både fare og jeg er ikke-kristne ikke medlem i statskirken. Hvis barna selv gir uttrykk for at de ikke vil skal de få slippe, men jeg synes det er greit at de ser hva julen står for for kristne og at de kjenner innholdet i en gudstjeneste. Vi går også i kirken når vi blir invitert i dåp, konfirmasjon og bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stor forskjell på presten - som de ser en gang i året - og læreren som har dem til daglig.

Som sagt synes jeg at det er helt uproblematisk med en slik gudstjeneste i året. Jeg gikk på det selv.

Jeg er innimellom en del på et amerkiansk forum, og jeg liker ikke den voldsomme sekulariseringen som skjer visse steder der borte. I enkelte områder har man ikke engang juleferie, men midtvintersferie. Enkelte byer har innført forbud mot offentlig oppsatt juletre, pga klager om at man ikke skal ha offentlig oppsatte religiøse symboler osv osv.

''Enkelte byer har innført forbud mot offentlig oppsatt juletre, pga klager om at man ikke skal ha offentlig oppsatte religiøse symboler osv osv''

Juletreet som kristent symbol? Hehe, tror nok de ortodokse kristne ville motsette seg akkurat dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ønsker at de skal se mer av dette, hvorfor tar du dem ikke bare med og viser dem det?

Jo da,det hender jeg gjør det. En vanlig søndagsgudstjeneste er ikke særlig tilrettelagt for barn, men det hender vi "detter innom" om det er noe barnevennlig på programmet. Ikke ofte, men noen ganger. Tid er knapphet :-) (Søndagsformiddager er det veldig knapphet på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kaller det ikke skolegudstjeneste, men førsteklassingen skal på julegudstjeneste med klassen, ja. Vi går ikke i kirken i julen eller ellers selv, så jeg synes det er fint.

Stusser over at jeg ikke har hørt om noe alternativt opplegg, om det finnes må man tydeligvis oppsøke det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Enkelte byer har innført forbud mot offentlig oppsatt juletre, pga klager om at man ikke skal ha offentlig oppsatte religiøse symboler osv osv''

Juletreet som kristent symbol? Hehe, tror nok de ortodokse kristne ville motsette seg akkurat dét.

Det finnes faktisk folk som vet LITE om julen og dens tradisjoner. Kanskje fordi de har vært for mye på skolegudtjeneste og lært for lite om det som ikke har med kristendom å gjøre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pærebrus875

De kaller det ikke skolegudstjeneste, men førsteklassingen skal på julegudstjeneste med klassen, ja. Vi går ikke i kirken i julen eller ellers selv, så jeg synes det er fint.

Stusser over at jeg ikke har hørt om noe alternativt opplegg, om det finnes må man tydeligvis oppsøke det selv.

De fleste skoler har ikke et åpent valg om "enten noe på skolen eller gå i kirken". Men om man derimot går til læreren og sier man ikke vil være med, så blir man da satt i kontakt med de som styrer med alternativet.

Ofte er det en slags undervisning om jul osv, litt julepyntlaging eller noe sånt "kjedelig". Så det er ikke så rart du ikke har hørt om det, om det ikke er noe som gjelder deg. For skulle mange elever valg mellom skole og kirke, så ville nok en del valgt alternativet.

Var faktisk en muslim som gikk på ungdomsskolen med oss, han var med på alternativet 2 første årene. Siste året ga han faen, det var så kjedelig. Da ville han heller besøke en kirke og lære noe nytt. Så det er mer et slags "jo du har et valg.."-tilbud føler jeg. Ikke noe reelt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

De kaller det ikke skolegudstjeneste, men førsteklassingen skal på julegudstjeneste med klassen, ja. Vi går ikke i kirken i julen eller ellers selv, så jeg synes det er fint.

Stusser over at jeg ikke har hørt om noe alternativt opplegg, om det finnes må man tydeligvis oppsøke det selv.

De er pliktige til å sende ut fritakstilbud i god tid, men ikke alle gidder det...

Dessverre kan det være vanskelig å få til disse tingene, fordi det er mye motvilligehet oppover i systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

De fleste skoler har ikke et åpent valg om "enten noe på skolen eller gå i kirken". Men om man derimot går til læreren og sier man ikke vil være med, så blir man da satt i kontakt med de som styrer med alternativet.

Ofte er det en slags undervisning om jul osv, litt julepyntlaging eller noe sånt "kjedelig". Så det er ikke så rart du ikke har hørt om det, om det ikke er noe som gjelder deg. For skulle mange elever valg mellom skole og kirke, så ville nok en del valgt alternativet.

Var faktisk en muslim som gikk på ungdomsskolen med oss, han var med på alternativet 2 første årene. Siste året ga han faen, det var så kjedelig. Da ville han heller besøke en kirke og lære noe nytt. Så det er mer et slags "jo du har et valg.."-tilbud føler jeg. Ikke noe reelt alternativ.

ja, det kan ofte virke som de vil gjøre det mindre attraktivt, slik at barna gjerne vil gå i kirken heller enn alternativet. Når i tillegg alternativet ikke er "offentlig" for foreldrene, slik at man vet hva man sender dem til, blir det tvilsomme greier. Greit nok at man ikke skal velge mellom alternativene, men pga overbevisning, men man har da virkelig plikt til å bli informert om hva de tilbyr ungene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken er en viktig del av vår kulturarv. Det handler ikke bare om en gudstjeneste, men også om å lære seg litt av hva en kirke er. Så jeg synes det blir feil at flertallet skal miste dette tilbudet fordi et mindretallet ikke ønsker det.

Men det bør selvsagt være et godt og lettvalgt alternativ til de som ikke ønsker å være med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg, men kobler det ikke til jesus og gud, ganske enkelt. Vi feirer ikke jesu fødsel, vi snakker om at andre kanskje gjør det, men deter ikke vårt utgangpunkt

Det er en midtvintersfest, slik det var før de kristne "stjal" også denne hednske festen....

Mange av tradisjonene rundt julen er ikke-religiøse tradisjoner som er fanget opp av den kristne julefeiringen.

jeg sender ikke julekort, jeg gir julegaver og vi synger julesanger.Men vi ber ikke, vi går ikke kirken og vi leser absolutt ikke juleevangeliet (annet enn omskrivinger av det for moro skyld:))

Julen er nok ikke bare de kristnes - heldigvis! Vi feirer mørket og lyset og gleden ved å gi til andre. Handelstanden mener jeg gir det folk vil ha. de som ikke liker det, kan stå utenfor der også:)

Jeg håper ikke du virkelig tror at den hedenske lysfesten var blottet for religion og tro? ;-) Riktignok har den kristne feiringen av Jesus fødsel blitt lagt til denne tiden av året av praktiske grunner, men det er litt unyansert å hevde at man uten å blande det kristne budskapet inn i feiringen, dermed feirer en høytid som ikke har med religiøsitet å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan ofte virke som de vil gjøre det mindre attraktivt, slik at barna gjerne vil gå i kirken heller enn alternativet. Når i tillegg alternativet ikke er "offentlig" for foreldrene, slik at man vet hva man sender dem til, blir det tvilsomme greier. Greit nok at man ikke skal velge mellom alternativene, men pga overbevisning, men man har da virkelig plikt til å bli informert om hva de tilbyr ungene!

Ja dere aner ikke hvordan det spekuleres over dette, og det mumles i mørke kriker og kroker, konspireres og legges onde planer for å lure folk til å gå i kirka ;-)

Rene Da Vinci-koden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg håper ikke du virkelig tror at den hedenske lysfesten var blottet for religion og tro? ;-) Riktignok har den kristne feiringen av Jesus fødsel blitt lagt til denne tiden av året av praktiske grunner, men det er litt unyansert å hevde at man uten å blande det kristne budskapet inn i feiringen, dermed feirer en høytid som ikke har med religiøsitet å gjøre...

Selvfølgelig var det ikke ureligiøst, jeg snakker om ukristelig...

Og julen kan godt feires ureligiøst i dag. Det er det som er poenget.

Vi kan legge gudene bort.

Det var ikke praktiske grunner til at julen ble lagt til midtinteren.. Det var en vanlig stategi for å fortrenge de hedenske tradisjonene. Erstatte de med kristent budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...