Gå til innhold

Kan det være farlig å ha blærekattar for lenge?


Gjest senadana

Anbefalte innlegg

Gjest senadana

Jeg var på legevakten Mandag for smerter i underlivet som har komt og gått i 9 mnd.

Det ble tatt en urinprøve og legen sa jeg hadde blærekatarr ( utenom smertene i underlivet ).

Men jeg har ikke smerter eller svie ved vannlating. Jeg går litt hyppig på do en halvtime - en time om dagen, men det er alt. Men det med hyppig dobesøk er vanlig for meg en periode

( kan drikke cola f eks, så må jeg løpe på do hvert 5. minutt en stund etter ).

Jeg tviler rett og slett ikke på den diagnosen. Jeg skal til lege om 2 uker og skal da ta urinprøven om igjen for å dobbeltsjekke ( kom ikke til før ). For jeg tror jeg ikke har blærekatarr. Hadde det en gang for lenge siden. Men den legen jeg fikk på legevakten virket litt rar og så.......

Er det farlig og gå med blærekatarr for lenge uten behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MonaXXVI

Ja, det er slett ikke bra å gå lenge med urinveisinfeksjoner.....

De kan krype oppover i urinveiene, og føre til nyrebekkenbetennelse, som i tillegg til å være jæ*** vondt, svekker nyrene. Dårlige nyrer er en av hovedgrunnene til svangerskapsforgiftning, under et svangerskap må nyrene ta unna avfallsstoffer fra både deg og barnet, og hvis ikke nyrene er tipp topp, er det ikke alltid de klarer det.

Det er nok mange som i første omgang går lenger enn to uker med blærekatarr før de oppsøker lege, men siden du allerede har hatt plager en tid, synes jeg ikke du bare skal slå deg til ro med å vente to uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest senadana

Ja, det er slett ikke bra å gå lenge med urinveisinfeksjoner.....

De kan krype oppover i urinveiene, og føre til nyrebekkenbetennelse, som i tillegg til å være jæ*** vondt, svekker nyrene. Dårlige nyrer er en av hovedgrunnene til svangerskapsforgiftning, under et svangerskap må nyrene ta unna avfallsstoffer fra både deg og barnet, og hvis ikke nyrene er tipp topp, er det ikke alltid de klarer det.

Det er nok mange som i første omgang går lenger enn to uker med blærekatarr før de oppsøker lege, men siden du allerede har hatt plager en tid, synes jeg ikke du bare skal slå deg til ro med å vente to uker....

Uansett kan jeg ikke kjøpe medisin før om en uke, så.....

Jeg var hos lege på mandag, fikk den diagnosen, men tviler da jeg ikke har symptomer på det. Verken svie eller kløe ved vannlating, men jeg løper på do en halvtime- en time, men det er vanlig for meg f eks hvis jeg har drukket cola. Alt renner rett i gjennom.

Men jeg har faktisk vondt på sidene og litt nedover i bekkenet ja, så er det jeg som tar feil da? Jeg vet ikke en gang hvor lenge jeg har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde urinveisinfeksjon her for en tid tilbake uten de symptomer du nevner. Det eneste jeg kunne merke var en karakteristisk lukt av urinen. Jeg har også hatt urinveisinfeksjon der feber og smerter har kommet nesten umiddelbart. Jeg vet ikke hvorfor det kan være så forskjellig, kanskje det kan være forskjellig type bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Sand,lege.

Kjære senadana.

Det er helt riktig som du skriver at de typiske symptomene på urinveisnfeksjon er svie ved vannlatning og hyppig vannlatning.

Når vi tar en urinprøve undersøker vi den først med urinstix.Hvis vi får utslag på denne og det stemmer med pasientens symptomer,pleier vi å behandle tilstanden som en urinveisinfeksjon.Hvis utslaget på urinstixen ikke passer med pasientens symptomer pleier vi å vente til dagen etter for å se om hurtigdyrkningen av urinen er positiv.Hvis så er tilfelle,velger vi å behandle.Hvis hurtigdyrkningen er negativ,ber vi gjerne om kontroll av en morgenurin.Får vi utslag på urinstiv og/el.hurtig dyrkning sendes urinen inn til resistensbetemmelse.I løpet av få dager får vi da fasiten på om det var en urinveisinfeksjon,hvilken type bakterie det var og hvilke antibiotika som virker.I verste fall kan det være farlig å gå med en urinveisinfeksjon ubehandlet da infeksjonen kan spre seg videre til nyrer(nyrebekkenbetennelse/Pyelonephritt)og i verste fall gå i blodet og gi blodforgiftning(Urosepsis).Dette er sjeldent.Pasienten er da svært dårlig og har høy feber.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...