Gå til innhold

tannlegebesøk under graviditet m.m.


Gjest malli

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har ikke vært inne på dette forumet før, men nå har det "hopet seg opp" noen spørsmål.

Først av alt: jeg er gravid i 21. uke. Venter den årlige innkallelsen fra tannlegen min når som helst. Tror ikke hun har tatt noen spesielle hensyn til mine tidligere graviditeter. Leste på forum for graviditet at man visstnok ikke skal bore i amalganfyllinger, eller fylle nye hull med amalgan når man er gravid. Stemmer det? Hva med røngten?

Så har jeg to barn på syv og tre og et halvt år. Jenta på syv syntes tydeligvis hun er gammel nok til å pusse selv nå. Jeg har inngått et kompromiss: jeg pusser tennene hennes på kvelden, så pusser hun dem selv på morgenen. Hun vil helst gjøre det selv, og mange av venninnene mine lar barna få lov lenge før de er syv. Hva syntes du?

Hadde også vært interessant å få din mening på om elektrisk tannbørste virkelig er bedre enn manuell (jeg bruker elektrisk, men tannlegen min mener at det ikke spiller noen rolle).

Det siste spm. mitt er om flourtab. Skal eller skal jeg ikke gi barna flourtab. daglig?

(alle barnetannkremene inneholder såvidt jeg husker flour).

Klem fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei malli.

Og takke for klemmen.

Det er viktig å kontrollere tenner og tannhelse under garviditeten. Forandring av hormoner kan gi forandring av tannkjøttsforholdene. Gravide får av og til *diller* som kan gi forandring av spisevanene.

Munnen er en portal for forskjellige sykdommer og forhold i munnhulen gjenspeiler ofte den generelle helsetilstand.

Når det gleder amalgam er det noen som vegrer seg for å få skiftet slike fyllinger under graviditet. Man kan løse problemet ved å bruke en gummiduk (kofferdam) som isolerer tannen fra resten av munnen når behandlingen foretas.

På den måten kan ikke partikler eller stoffer bringes videre til fosteret.

Røntgenstråler kan skade arvematerialet i cellene. Etter de tre første månedene av svangerskapet er alt ferdig dannet og bruk av røntgen er trygt. Det er likevel noen som vegrer seg mot bruk av røntgen.

Da må risikoen mot at noe skal forbli uoppdaget vurderes mot mot dette. En beskyttelse med et forklede av bly løser dette problemet.

En el-tannbørste er udmerket, men man kan få en tann like ren med tannbørste, tannstikker og tanntråd. Jeg er altså enig med tannlegen din.

Noen liker imidlertid elektriske *dingser* og får godt resultat med dem.

Det er klokt av deg å inngå kompromisser med dine barn og deres tannpuss. Sørg bare for en etterkontroll. Sjekk at alt belegg og matrester er fjernet.

Bruk gjerne lek som et middel.

Og igjen:

En sikker vurdering av et tilfelle som ditt kan ikke foretas via korte opplysninger her, men bare ved en personlig konsultasjon.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...