Gå til innhold

"Bekkenløsning"


Gjest Helenemor

Anbefalte innlegg

Gjest Helenemor

Bekkenløsning er vel ganske farlig når man er gravid, er det ikke?

Jeg tror jeg har ekstremt dårlig/svakt bekken. Og blir litt redd og engstelig om hva som skjer den dagen jeg blir gravid.

F.eks her en dag tok jeg ett godt tak rundt magen til kjæresten min med bena og klemte til. Da hørte jeg ett lite knekk og fikk en voldsom smerte innerst på lårene (øverst) og som spredde seg oppover og over det benet som ligger rett over vagina på en måte. Og jeg hadde vondt i nesten 10 min etterpå.

Jeg får også ofte vondt hvis jeg bruker innsiden av foten til å flytte på en litt tyngre gjenstand som ligger på bakken.

Usikker på hvor lenge jeg har merket dette, men det er i alle fall over 5 år.

Er det noen øvelse jeg bør gjøre? Jeg har ikke lyst til å bli sengeliggende i hele svangerskapet.

Jeg er 23 år, og har planer om å bli gravid om 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hva mener du med at bekkenløsning er "farlig"? De fleste av oss som var plaget med bekkenløsning da vi var gravide er tilnærmet symptomfrie et år eller så etterpå. Selv ble jeg umiddelbart mye bedre etter fødsel, men selv om det nå er snart er fem år siden jeg fødte sist, er det fremdeles enkelte bevegelser jeg må være forsiktig med for ikke å provosere bekkenet. Men plaget er jeg ikke.

Uansett fødsel eller ikke høres det lurt ut å sjekke bekkenet ditt. Kanskje kan du få tips om øvelser som kan hjelpe eller du kan få annen behandling.

Selv har jeg god erfaring med naprapat, ikke i forbindelse med bekkenløsning, men med andre greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenemor

Hva mener du med at bekkenløsning er "farlig"? De fleste av oss som var plaget med bekkenløsning da vi var gravide er tilnærmet symptomfrie et år eller så etterpå. Selv ble jeg umiddelbart mye bedre etter fødsel, men selv om det nå er snart er fem år siden jeg fødte sist, er det fremdeles enkelte bevegelser jeg må være forsiktig med for ikke å provosere bekkenet. Men plaget er jeg ikke.

Uansett fødsel eller ikke høres det lurt ut å sjekke bekkenet ditt. Kanskje kan du få tips om øvelser som kan hjelpe eller du kan få annen behandling.

Selv har jeg god erfaring med naprapat, ikke i forbindelse med bekkenløsning, men med andre greier.

Jeg er litt usikker, men mener jeg hørte en gang at hvis en hadde dårlig bekken, kunne man risikere at barnet kom mye,mye tidligere en det skulle. Og at man derfor måtte holde sengen for å hindre at dette skulle skje. Mener også å ha hørt at noe må holde sengen i flere månder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er litt usikker, men mener jeg hørte en gang at hvis en hadde dårlig bekken, kunne man risikere at barnet kom mye,mye tidligere en det skulle. Og at man derfor måtte holde sengen for å hindre at dette skulle skje. Mener også å ha hørt at noe må holde sengen i flere månder.

Dette har jeg dessverre overhodet ingen greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig nei - men kan være fryktelig plagsom!

''I svangerskapet forandres kvinnens kropp ved at den bl.a. gjennomgår en hormonell forandring. Dette er en normal prosess hos alle gravide, og kalles fysiologisk bekkenløsning. Det skjer for at barnet skal kunne passere gjennom fødselskanalen og er vanligvis helt uproblematisk for kvinnen.

Dersom det oppstår så store plager/ smerter fra bekkenet at kvinnen hemmes i daglige gjøremål, kalles tilstanden symptomgivende bekkenløsning. Dette er helt ufarlig, men plagsomt.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rullestolbruker

Jeg er litt usikker, men mener jeg hørte en gang at hvis en hadde dårlig bekken, kunne man risikere at barnet kom mye,mye tidligere en det skulle. Og at man derfor måtte holde sengen for å hindre at dette skulle skje. Mener også å ha hørt at noe må holde sengen i flere månder.

Bekkenløsning fremprovoserer ikke fødsel og det er derfor ingen grunn til å bli sengeliggende, for å "holde" på barnet.

Det er forsket på hva som er utslagsgivende for hvem som vil bli plaget av bekkenløsning, men forskerne fant ikke noen entydig forklaring.

Men bekkenløsning kan gjøre noen få meget dårlige. Iflg. ortopeden, jeg konsulterer så skjer det for en eller to pasienter i året, at de blir invalidiserte.

Det blir født mellom 55.000 og 60.000 brn i året her i Norge, så sjansen for å bli alvorlig plaget av bekkenløsning er omtrent lik 0.

Allikevel er jeg rullestolbruker pga bekkenløsningsplager, jeg var en av de få uheldige, desverre. Har vært invalidisert siden 1982.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker, men mener jeg hørte en gang at hvis en hadde dårlig bekken, kunne man risikere at barnet kom mye,mye tidligere en det skulle. Og at man derfor måtte holde sengen for å hindre at dette skulle skje. Mener også å ha hørt at noe må holde sengen i flere månder.

Bekkenløsning har ikke noe med fare for fortidlig fødsel å gjøre. Det er hvis livmorhalsen er "svak" en må ligge i svangerskapet.

Bekkenløsning kan være smertesfullt men ikke farlig. De aller, aller fleste blir kvitt det i relativt kort tid etter fødselen. Det kan også være bekkenlåsning mange har, da det kan gi mange av de samme symptomene. Du kan gå til en kiropraktor/ fysioterapaut eller lignenede for å få sjekket bekkenet ditt hvis du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenemor

Bekkenløsning fremprovoserer ikke fødsel og det er derfor ingen grunn til å bli sengeliggende, for å "holde" på barnet.

Det er forsket på hva som er utslagsgivende for hvem som vil bli plaget av bekkenløsning, men forskerne fant ikke noen entydig forklaring.

Men bekkenløsning kan gjøre noen få meget dårlige. Iflg. ortopeden, jeg konsulterer så skjer det for en eller to pasienter i året, at de blir invalidiserte.

Det blir født mellom 55.000 og 60.000 brn i året her i Norge, så sjansen for å bli alvorlig plaget av bekkenløsning er omtrent lik 0.

Allikevel er jeg rullestolbruker pga bekkenløsningsplager, jeg var en av de få uheldige, desverre. Har vært invalidisert siden 1982.

Hilsen

Det var trist å høre:( Kommer du aldri til å bli bra igjen?

Like vel er det godt å vite at det er så få som blir rammet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rullestolbruker

Bekkenløsning fremprovoserer ikke fødsel og det er derfor ingen grunn til å bli sengeliggende, for å "holde" på barnet.

Det er forsket på hva som er utslagsgivende for hvem som vil bli plaget av bekkenløsning, men forskerne fant ikke noen entydig forklaring.

Men bekkenløsning kan gjøre noen få meget dårlige. Iflg. ortopeden, jeg konsulterer så skjer det for en eller to pasienter i året, at de blir invalidiserte.

Det blir født mellom 55.000 og 60.000 brn i året her i Norge, så sjansen for å bli alvorlig plaget av bekkenløsning er omtrent lik 0.

Allikevel er jeg rullestolbruker pga bekkenløsningsplager, jeg var en av de få uheldige, desverre. Har vært invalidisert siden 1982.

Hilsen

Nei, jeg har ingen mulighet for å bli bedre av bekkenløsning, dertil har jeg for omfattende skader i ligamentene i bekkenet.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rullestolbruker

Det var trist å høre:( Kommer du aldri til å bli bra igjen?

Like vel er det godt å vite at det er så få som blir rammet av det.

Jeg svarte på mitt eget innlegg, se, svar til deg over.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mor til Oliver

Bekkenløsning er ikke farlig, men kan være veldig smertefult. Alle gravide har bekkenløsning, men ikke alle får smerter.Når man er gravid utvider bekkenet seg og blir mer ustabilt.Noen får smerter og de smertene du har kjent er typiske smerter man kjenner når man er gravid og har bekkenløsning. Jeg hadde oppsøkt en fysioterapaut og fått tips om øvelser, men desverre er det mange fysioterapauter som kan lite om bekkenløsning.En øvelse du bør gjøre nå er og knipe.Stopp tissestrålen når du tisser.Klarer du det, bruker du riktige muskler.Disse musklene er med på og styrke bekkenet. Knip og hold noen sekunder før du slapper helt av. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...