Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Men det er min mening

Joa, du har nok litt rett i dette, men jeg tenker moralskt sett da... og med tanke på hvilke rettigheter man skal ha...

Moralsk sett kommer det jo an på. Som Persille sier; mange med psykiske lidelser begraver seg i elendigheten og nærmest nekter behandling fordi de mener det ikke funker. Synes ikke de bør ha rett på noe. Da virker det som om de VIL være syk. Få masse oppmerksomhet o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest this is a signature

Skal man sykemelde psykisk syke mennesker så er det jo en forutsetning at man også gir bahandling for lidelsen, er det ikke? Man sykemelder ikke folk som har brukket beinet uten å gipse det.

Ikke sant. De som kommer til legen og sier at de sliter får jo normalt sett en henvisning videre - til psykolog/psykiater, de blir satt på venteliste der som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Det var nok det han sikta til da, jeg skjønte hva han mente ihvertfall....;o)

Man kan jo prøve å skjønne hva vedkommende mener uten å kverrulere over formuleringen.

Vet du hva ordet kverulere betyr? Jeg svarte bare på spørsmålene hans - at du tolker det som noe annet enn det han spørr om har vel ikke noe med at jeg kverulerer og gjøre? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Skal man sykemelde psykisk syke mennesker så er det jo en forutsetning at man også gir bahandling for lidelsen, er det ikke? Man sykemelder ikke folk som har brukket beinet uten å gipse det.

For det første vet jeg om leger som sykemelder under påskudd av psykiske lidelser, for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger - og de som motsetter seg behandling under argumenter om det ikke virker likevel.

Det er vel kanskje greit å komme til en erkjennelse om det ikke er alle som hevder sykdom som faktisk er syke - fysisk og psykisk likestilt.

Samtidig; mange med sykdommer burde fått mer hjelp, de får verken det de trenger, eller det de har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.

''Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.''

Tror kanskje du overvurderer legens vurderingsevne her. Nå har jeg aldri vært sykmeldt på grunn av psykiske lidelser, men har hatt ulike behov for sykmelding, og har i stor grad erfart at legen lar vurderingen av behovet for sykmelding være opp til meg. Dette gjelder ulike leger. Og i stor grad er det selvfølgelig riktig - jeg selv er den eneste til nøyaktig å vite hvordan jeg har det.

Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Vet du hva ordet kverulere betyr? Jeg svarte bare på spørsmålene hans - at du tolker det som noe annet enn det han spørr om har vel ikke noe med at jeg kverulerer og gjøre? Eller?

Jeg trodde det var innlysende hva han mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Joa, du har nok litt rett i dette, men jeg tenker moralskt sett da... og med tanke på hvilke rettigheter man skal ha...

Hva mener du med rettigheter?

Om du mener at du skal ha krav på sykepenger, så mener jeg at man skal ha krav på det når man er sykemeldt for reell sykdom.

Om du mener at man skal kunne motsette seg behandling for man ikke vet at man er så syk som man er, nekter å erkjenne det, eller ikke har tro på det - så nei, det er jeg ikke enig i. Man får akseptere at andre kanskje har erfaringer med det man lider av, og kan vite hva som hjelper.

Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule, fremfor å ta tak i problemene å gjøre noe med dem.

Jeg tror mye handler om egen vilje, og egen evne til å utrette noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror dette hadde blitt bedre om folk hadde visst mer om psykiske lidelser. Om f.eks. en person isolerer seg så tenker kanskje ikke folk noe over det, men fakta er jo at det er et viktig symptom ved flere psykiske lidelser (om ikke alle).

Det har du sikkert rett i.

Problemet er vel også at atferd ved psykiske lidelser lett kan forveksles med latskap, hvilket selvfølgelig er helt feil. Større kjennskap til slike lidelser kunne kanskje endre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.''

Tror kanskje du overvurderer legens vurderingsevne her. Nå har jeg aldri vært sykmeldt på grunn av psykiske lidelser, men har hatt ulike behov for sykmelding, og har i stor grad erfart at legen lar vurderingen av behovet for sykmelding være opp til meg. Dette gjelder ulike leger. Og i stor grad er det selvfølgelig riktig - jeg selv er den eneste til nøyaktig å vite hvordan jeg har det.

Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.

''Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.''

Det er det jeg mener, leger burde stille flere kontrollspørsmål - og kanskje sykemelde for én dag fremfor en uke. Når man kommer tilbake, spør hva man har gjort for å bli frisk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vet jeg om leger som sykemelder under påskudd av psykiske lidelser, for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger - og de som motsetter seg behandling under argumenter om det ikke virker likevel.

Det er vel kanskje greit å komme til en erkjennelse om det ikke er alle som hevder sykdom som faktisk er syke - fysisk og psykisk likestilt.

Samtidig; mange med sykdommer burde fått mer hjelp, de får verken det de trenger, eller det de har krav på.

Jøss, finnes det mennesker som skryter på seg en psykisk lidelse? Hvem _vil_ være syk? Hvordan vet du at disse menneskene lyver om lidelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Haha... =P

Du vet at for å forså språk så er man uansett nødt til å tolke hele tiden?

Ja og jeg har lest/tolket spørsmålene dine og besvart dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hm. Trodde egentlig de aller fleste med psykisk sykdom var veldig interessert i hjelp jeg. Sånn er i alle fall jeg. Skulle gjerne fyllt opp uka med samtaleterapi. Hvorvidt det er fordi jeg er ensom eller ikke kan vel diskuteres, men hva det fører til i praksis er vel at jeg får behandling.

''Hm. Trodde egentlig de aller fleste med psykisk sykdom var veldig interessert i hjelp jeg. Sånn er i alle fall jeg. ''

Nei, alle er ikke som deg :)

En jente jeg kjenner vil ikke prøve noe av det noen sier, for ingen vet hvordan hun har det, hvordan det er, eller hva som kan hjelpe. Ingen andre forstår noenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Men da burde du kanskje spørre deg selv hvorvidt din egen tolkning faktisk gav mening? Ifølge din tolkning, blir ikke spørsmålet akkurat det samme som å spørre "er en spiker det samme som et eple"? Gir det mening for deg?

=)

Nei og derfor svarte jeg slik jeg gjorde :) Depresjon - brukket bein er like fjernt som eple- spiker :) See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jøss, finnes det mennesker som skryter på seg en psykisk lidelse? Hvem _vil_ være syk? Hvordan vet du at disse menneskene lyver om lidelsene?

Vel, noen fordi de sier det. De er lei av jobben, har kranglet med noen, vil egentlig gjøre noe annet osv - går til legen, sier de er deprimerte, får ikke sove osv, og får en sykemelding.

Og noen fordi de alltid blir beleilig syke (og jeg ser diagnosen) når det er noe som skal skje, gjøres osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Men hvorfor begynte du ikke å lete etter en "alternativ" tolkning?

Hvorfor skulle jeg det? Jeg er da høflig og svarer på det folk spørr om hehe. Det er da ikke min oppgave og sitte og tolke og tolke - sånt blir det ofte kaos av :) Det er det vel mange bevis på her inne.

Jeg er vel en enkel sjel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristjna

Hva mener du med rettigheter?

Om du mener at du skal ha krav på sykepenger, så mener jeg at man skal ha krav på det når man er sykemeldt for reell sykdom.

Om du mener at man skal kunne motsette seg behandling for man ikke vet at man er så syk som man er, nekter å erkjenne det, eller ikke har tro på det - så nei, det er jeg ikke enig i. Man får akseptere at andre kanskje har erfaringer med det man lider av, og kan vite hva som hjelper.

Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule, fremfor å ta tak i problemene å gjøre noe med dem.

Jeg tror mye handler om egen vilje, og egen evne til å utrette noe.

Jeg tror også det handler svært mye om viljen.

Men jeg har opplevd både somatisk sykdom og psykiske lidelser.Og det å kjempe seg u tav psykiske lidelser blir .verre. Det er som om sinnet og viljen forgiftes.Og at en tror en ikke kan noe eller får til noe og en slags hjernetåke som gjør at bare det å ta ut av oppvaskmaskinen kan virke som et uoverkommelig prosjekt..

Heldigvis har jeg en empatisk litt streng ikke dumsnill eller naiv lege som hjelper meg. Og en familie som også kan gi en et ekstra puff.Det er veldig lett å synke hen i depresjonens hengemyr.Og å ha vondt i viljen til å ta tak i det.Men det er jo depresjonen som gjør en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajatta

Jøss, finnes det mennesker som skryter på seg en psykisk lidelse? Hvem _vil_ være syk? Hvordan vet du at disse menneskene lyver om lidelsene?

De vil jo ikke være psyke - og det er de jo ikke heller. De vil slippe og jobbe en periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...