Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest påsanna

''Jeg er da høflig og svarer på det folk spørr om''

Du har allerede innrømmet at du visste at jeg spurte om noe annet... i og med at du sa det var det samme som "eple og spiker"...

Arrestert! =)

Hehehehe se nå begynner du og tolke og kaoset er komplett. Jeg synes du bør spørre om det du ønsker svar på jeg :)

Hvis jeg spørr deg er eple det samme som spiker? Da ville du sannsynligvis la være og svare eller svare selvsagt er det ikke det. Det var det jeg gjorde, jeg svarte på det du spurte om :)

Og så la jeg til at jeg syntes spørsmålene dine var tullete, nettopp fordi disse tingene ikke kan sammelignes.

Arrestanten løslates - guri dette minner om Monopol du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest jattajatta

Om helse.

Følg tråden: Svaret er til Arden basert på at Persille kjente til tilfeller hvor folk skryter på seg psykiske lidelser for og få sykemelding og Arden betvilte at disse finnes. Det gjør de og de er ikke psyke. De ønsker og slippe og jobbe for en periode. Disse er også med på og vanskeliggjøre det og bli tatt på alvor når man er psykisk syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Nei, det er ingen moralsk synd å være forelsket i kuer. Slapp av. =)

(Det var dette jeg tolket svaret ditt som.)

Hehehehehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.

Det stemmer ikke. Det gjelder kanskje en del fysiske sykdommer, men ved en god del kreftsykdommer, og vil tro også en del innenfor hjerte/kar og nevrologiske lidelser samt sikkert flere andre jeg ikke kjenner til kan de ikke lett kureres.

Det er uenighet blant fagpersoner om hva som er best behandling, og til og med om det kan kureres eller ikke osv. Eller hvilken sykdom det faktisk dreier seg om.

Verden er ikke så enkel alltid. Etter å ha fulgt en kollegas kamp mot kreften samt i behandlingssystemet og nav på nært hold har jeg skjønt at verden ikke er så enkel satt sammen som mange skal ha det til.

En del lidelser er lette å kurere. Både fysiske og psykiske. Andre må man kjempe mot og med i åresvis, kanskje bare for å ha best mulig livskvalitet så lenge som mulig, kanskje for å bli mer eller mindre frisk.

Psykiske lidelser er like ulike som fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Her var det mye fordommer nedover. Folk vil være psykisk syke for å slippe å jobbe, folk vil ikke ha hjelp fordi de ikke tror det hjelper (?), folk bruker psykisk sykdom som unnskyldning for å ikke ta tak i problemene sine og grave seg ned i stedet... Hjelpe meg!

Kan det kanskje tenkes at det med å ikke ville ta i mot hjelp, det å grave seg ned er en del av sykdomsbilde - er det virkelig noen som tror at det er et bevisst valgt? (Jada, finnes sikkert eksempler på det - finnes eksempler på at folk faker vondt i halsen også...)

Jeg har levd nært en person med alvorlig depresjon, og er det NOE jeg er glad for at jeg har unngått i livet, så er det virkelig det.

Og evnen til denne personen til å motta hjelp var sterkt nedsatt en periode - det stemmer - men det var ikke fordi han ville "grave seg ned i sin psykske sykdom" - det kan jeg love dere.

Det er noen temaer her inne som jeg bare blir matt av å lese folks holdninger til - psykisk sykdom er ett, overvekt er et annet...

Fordommene herjer, det er sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Moralsk sett kommer det jo an på. Som Persille sier; mange med psykiske lidelser begraver seg i elendigheten og nærmest nekter behandling fordi de mener det ikke funker. Synes ikke de bør ha rett på noe. Da virker det som om de VIL være syk. Få masse oppmerksomhet o.l.

Beklager, nå måtte jeg trekke litt på smilebåndet. Kanskje er det en fase i det å ville ha mye oppmerksomhet, men det tror jeg nok somatisk syke også har behov for. Jeg tror alle som er syke, uansett hvilken sykdom, trenger mye støtte, omsorg og oppmerksomhet. Grunnen til at jeg trakk på smilebåndet, var vel dit unyansert utsagn om det å vegre seg for å bli frisk for å få mest mulig oppmerksomhet. Tror med 100% sikkerhet at de aller, aller fleste som sliter med psykisk sykdom heller ville valgt å bli friske.

Saken er jo den at det er mye vanskeligere å jobbe seg ut av en psykisk lidelse, enn en somatisk hvor det som regel finnes konkrete behandlingstiltak. I psykiatrien må enhver behandler behandle pasienten svært individuelt. Det er absolutt _ingen_ med psykiske lidelser som er like, uansett om to personer slår helt likt ut på symptomlista. Alle har sine gener, arv, oppvekstmiljø og historie, disposisjoner, personlighet, osv osv osv. Derfor blir det ikke riktig å behandle to ulike personer likt. Så det krever mye mer.

Det å ha sår på sjela, kan være så smertefullt at mennesker flykter inn i narkohelvetet, tar selvmord og blir selvdestruktiv. Noen gjør dette for å visne hen og dø. De synes livet er altfor smertefullt. Andre skriker om oppmerksomhet. Hvorfor er det så usympatisk? Er det ikke bedre å gjøre det enn å ta sitt eget liv o.l? Og hvor kommer dette behovet for oppmerksomhet fra? Jeg tror det kommer av to ting: Det ene er et skrik om hjelp i en kald verden hvor vellykketheten er rådende og psykiske lidelser er skambelagt. Det andre er selve smertetrykket en opplever ved mange psykiske lidelser. Når en får svært vonde tanker og følelser en ikke forstår.

Nå er jo det stadfestet at en del klamrer seg til lidelsen. Det er ikke fordi de _vil_ være syk, men fordi de som regel aldri har kjent til noe annet. Et eksempel kan være en jente som vokser opp med en mor som er alkoholiker og deprimert, som ligger på sofaen hele dagen og ikke gir omsorg av noe slag. Kanskje faren er fraværende, eller de er skilt. Hvilke strategier lærer barna å takle livet med, når de har fraværende foreldre? Eller barn som blir slått, misbrukt og utsatt for incest - hvor konstruktive tror dere de lærer å bli? Så det å holde på "psykdommen" og negative tankemønstre kan være en ubevisst mekanisme for å klamre seg til et lite snev av trygghet. Det er kanskje mange som har opplevd å bli misbrukt hele livet - de må gå en lang vei sammen med en behandler for å i det hele tatt opparbeide tillit. Når det er på plass, kan man starte på jobben med å endre sine tanker/handlinger.

Det å ha en psykiske lidelse er i mange tilfeller det å jobbe i åresvis for å oppnå samme stabilitet som de psykisk "friske" har tatt for gitt hele sin livslengde. SÅ jeg tror nok at de som ikke har kjent så mye psykiske vansker på kroppen, vil ha store problemer med å sette seg inn i dette. De ser bare de synlige symptomene og kan lett dømme. Mange som får seg en knekk i voksen alder utvikler etterhvert større forståelse og empatil

Jeg er glad for min psykiske lidele, nå i ettertid. Det har gjort livet uendelig mer fargerikt og meningsfullt. Jeg har lært å ikke ta noe for gitt. Derfor gleder jeg meg over de minste ting. Det er lønnen mange får i etterkant :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Det ligger nok en del fordommet mot psykiske lidelser - som det du sier her. Du har tydeligvis ikke kjennskap til det.

Kjenner jeg blir litt småprovoosert over det du sier.

Dette er vanlige fordommer som mange har inntil de selv en dag møter veggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mmhhmm

Dette er vanlige fordommer som mange har inntil de selv en dag møter veggen :)

Jeg vet..Kjenner et par stk som måtte møte veggen før de klarte å skjønne en del ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Hva mener du med rettigheter?

Om du mener at du skal ha krav på sykepenger, så mener jeg at man skal ha krav på det når man er sykemeldt for reell sykdom.

Om du mener at man skal kunne motsette seg behandling for man ikke vet at man er så syk som man er, nekter å erkjenne det, eller ikke har tro på det - så nei, det er jeg ikke enig i. Man får akseptere at andre kanskje har erfaringer med det man lider av, og kan vite hva som hjelper.

Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule, fremfor å ta tak i problemene å gjøre noe med dem.

Jeg tror mye handler om egen vilje, og egen evne til å utrette noe.

Jeg regner med Persille, at du også vet, at det faktisk _er_ viljen det går utover når man feks. har en depresjon. Dette er noe av det som _er_ depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.

"Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har."

Du synes du har dekning for å si dette? Har du i det hele tatt jobbet på et somatisk sykehus, eller i helsevesnet forøvrig? Jeg blir litt matt av å lese det du skriver. Tilbring noen uker innen somatikken Persille, gjerne som assistent på et sykehus, sykehjem, hva som helst, -lover deg at du vil skifte mening innen èn uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Moralsk sett kommer det jo an på. Som Persille sier; mange med psykiske lidelser begraver seg i elendigheten og nærmest nekter behandling fordi de mener det ikke funker. Synes ikke de bør ha rett på noe. Da virker det som om de VIL være syk. Få masse oppmerksomhet o.l.

Det er sannelig ikke rart det er vanskelig for de som sliter å stå frem som psykisk syke når man møter slike herlige utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

''Hm. Trodde egentlig de aller fleste med psykisk sykdom var veldig interessert i hjelp jeg. Sånn er i alle fall jeg. ''

Nei, alle er ikke som deg :)

En jente jeg kjenner vil ikke prøve noe av det noen sier, for ingen vet hvordan hun har det, hvordan det er, eller hva som kan hjelpe. Ingen andre forstår noenting...

"En jente jeg kjenner vil ikke prøve noe av det noen sier, for ingen vet hvordan hun har det, hvordan det er, eller hva som kan hjelpe. Ingen andre forstår noenting..."

Jeg er enig at man må gjøre en jobb for å bli frisk, man må _ville_ bli frisk. Men jeg tror kanskje ikke du helt tar med i beregningen at troen, håpet, viljen, livskraften er noe av det man faktisk mister ved en depresjon, - eller angst for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?

Dette er spørsmålene dine. Hva er svaret ditt på de 2?

Her er mine svar:

Er psykiske lidelser det samme som somatiske? Nei, influensa er ikke det samme som en depresjon etcetc

Blir det det samme om man brekker benet og blir sykemeldt enn om man har en depresjon? Nei, selvsagt ikke.

Har de noen fellestrekk? (det spørr du ikke om). Ja alt defineres som sykdom eller lyte som gjør at du må motta behandling evnt sykemeldes for en periode.

Men kanskje du spørr om noe annet enn jeg leser i spørsmålene dine? Noe skjulte greier? :)

"Blir det det samme om man brekker benet og blir sykemeldt enn om man har en depresjon? Nei, selvsagt ikke. "

Spennede. Hvorfor ikke? Er man ikke syk når man har depresjon? Depresjon kan være livsfarlig, mens et benbrudd gror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

''Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.''

Tror kanskje du overvurderer legens vurderingsevne her. Nå har jeg aldri vært sykmeldt på grunn av psykiske lidelser, men har hatt ulike behov for sykmelding, og har i stor grad erfart at legen lar vurderingen av behovet for sykmelding være opp til meg. Dette gjelder ulike leger. Og i stor grad er det selvfølgelig riktig - jeg selv er den eneste til nøyaktig å vite hvordan jeg har det.

Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.

"Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe."

Helt enig. Man bør følges tettere opp dersom man sliter med noe og trenger sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?

Dette er spørsmålene dine. Hva er svaret ditt på de 2?

Her er mine svar:

Er psykiske lidelser det samme som somatiske? Nei, influensa er ikke det samme som en depresjon etcetc

Blir det det samme om man brekker benet og blir sykemeldt enn om man har en depresjon? Nei, selvsagt ikke.

Har de noen fellestrekk? (det spørr du ikke om). Ja alt defineres som sykdom eller lyte som gjør at du må motta behandling evnt sykemeldes for en periode.

Men kanskje du spørr om noe annet enn jeg leser i spørsmålene dine? Noe skjulte greier? :)

Les resten av svaret også da :) Jeg sier jo at fellestrekkene er at man er syk. Men og brekke beinet og ha en depresjon er da ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

For det første vet jeg om leger som sykemelder under påskudd av psykiske lidelser, for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger - og de som motsetter seg behandling under argumenter om det ikke virker likevel.

Det er vel kanskje greit å komme til en erkjennelse om det ikke er alle som hevder sykdom som faktisk er syke - fysisk og psykisk likestilt.

Samtidig; mange med sykdommer burde fått mer hjelp, de får verken det de trenger, eller det de har krav på.

Men dette er jo faktisk ikke psykisk syke personer Persille. Dette er sære OG late mennesker som har hang-over og et trøblete kjærlighetsliv og tro meg, når de går tom for psykiske ting og ta av rusler de over på vond rygg, ekstra hjerte slag, stive ledd, migrene, svimmelhet, influensa(uten synlige symptomer selvsagt), nevnte jeg vond rygg?(uhyre utbredt), generell og diffus ubehag, mage smerter. (jeg kan fortsette i det uendelige om du ønsker).

Dette har _ingenting_ med psykiske lidelser å gjøre. Dessuten får man ikke en "psykisk diagnose" av legen ved en sykemelding, å gi et menneske en diagnose er en tidkrevende jobb og ikke noe som slenges ut etter 5 minutter på et legekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Les resten av svaret også da :) Jeg sier jo at fellestrekkene er at man er syk. Men og brekke beinet og ha en depresjon er da ikke det samme.

Var den til meg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...