Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • double

    12

''Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.''

Det er det jeg mener, leger burde stille flere kontrollspørsmål - og kanskje sykemelde for én dag fremfor en uke. Når man kommer tilbake, spør hva man har gjort for å bli frisk osv.

''..og kanskje sykemelde for én dag fremfor en uke. Når man kommer tilbake, spør hva man har gjort for å bli frisk osv.''

Så når man kommer tilbake etter en dag med sykemelding skal en fortelle legen hva en har gjort for å bli frisk i løpet av den dagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med rettigheter?

Om du mener at du skal ha krav på sykepenger, så mener jeg at man skal ha krav på det når man er sykemeldt for reell sykdom.

Om du mener at man skal kunne motsette seg behandling for man ikke vet at man er så syk som man er, nekter å erkjenne det, eller ikke har tro på det - så nei, det er jeg ikke enig i. Man får akseptere at andre kanskje har erfaringer med det man lider av, og kan vite hva som hjelper.

Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule, fremfor å ta tak i problemene å gjøre noe med dem.

Jeg tror mye handler om egen vilje, og egen evne til å utrette noe.

''Om du mener at du skal ha krav på sykepenger, så mener jeg at man skal ha krav på det når man er sykemeldt for reell sykdom.''

Og hva når legen ikke finner noen reell sykdom, selv om den er tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noen fordi de sier det. De er lei av jobben, har kranglet med noen, vil egentlig gjøre noe annet osv - går til legen, sier de er deprimerte, får ikke sove osv, og får en sykemelding.

Og noen fordi de alltid blir beleilig syke (og jeg ser diagnosen) når det er noe som skal skje, gjøres osv.

Fastlegen kan ikke sette noen diagnose for psykiske lidelser. For det må en henvises til psykiatrien, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe se nå begynner du og tolke og kaoset er komplett. Jeg synes du bør spørre om det du ønsker svar på jeg :)

Hvis jeg spørr deg er eple det samme som spiker? Da ville du sannsynligvis la være og svare eller svare selvsagt er det ikke det. Det var det jeg gjorde, jeg svarte på det du spurte om :)

Og så la jeg til at jeg syntes spørsmålene dine var tullete, nettopp fordi disse tingene ikke kan sammelignes.

Arrestanten løslates - guri dette minner om Monopol du :)

''Hvis jeg spørr deg er eple det samme som spiker?''

Både epler og spiker kan gi vond i mage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

''Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.''

Tror kanskje du overvurderer legens vurderingsevne her. Nå har jeg aldri vært sykmeldt på grunn av psykiske lidelser, men har hatt ulike behov for sykmelding, og har i stor grad erfart at legen lar vurderingen av behovet for sykmelding være opp til meg. Dette gjelder ulike leger. Og i stor grad er det selvfølgelig riktig - jeg selv er den eneste til nøyaktig å vite hvordan jeg har det.

Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.

Begrepet "å sykemelde seg" er helt feil, man kan ikke sykemelde seg selv. Problemet med psykisk sykdom eller andre plager som ikke synes (bekkenløsning f.eks) er at legen må stole på pasienten. Uansett skal legen være litt tilbakeholden med å sykemelde psykisk syke, fordi det kan være mer skadelig å være borte fra jobb, iallefall 100% Legen forholder seg til statistikker som viser at det er mange som ikke kommer tilbake i jobb, men legen bør også ta hensyn til det enkelte individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

''Men legen bør selvfølgelig gjennom sin kompetanse og erfaring forsøke å se om du virkelig har behov for sykmelding eller om du kanskje bare har mangel på tiltakslyst og ønske om noen rolige dager, mens du kanskje har bedre av å jobbe.''

Det er det jeg mener, leger burde stille flere kontrollspørsmål - og kanskje sykemelde for én dag fremfor en uke. Når man kommer tilbake, spør hva man har gjort for å bli frisk osv.

Er det opp til pasienten å finne ut hvordan h*n skal bli frisk da? Hvis legen skal kreve noe slikt av en som er psykisk syk så må det i det minste tilbys skikkelig hjelp. Legen har ikke kapasitet til å sette seg inn i en persons historie. Er du klar over hvor vanlig det er at psykisk syke sliter med å bli tatt på alvor og få riktig hjelp? Og at det er mange psykisk syke som sliter med angst for å ikke få forlenget sykemeldingen for så å bli kastet tilbake i arbeid, uten å ha fått behandling som har virket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Ved å ha opplevd traumer, panikkangst eller andre påkjenninger, forandrer kjemien i kroppen seg og hormonnivåene forandrer seg også. Det fører til at man kan få reaksjoner som ikke er umiddelbart forståelig i etterkant. Man må gjennom samtaleterapi og evt medisiner over lang tid forsøke å få hormonene og kjemien i kroppen på rett kjøl igjen. Så å skille psykiske og fysiske lidelser så mye blir litt feil. Om en har en depresjon feks, så er det like mye pga ustabilitet i hjernenes kjemi som andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

''Hm. Trodde egentlig de aller fleste med psykisk sykdom var veldig interessert i hjelp jeg. Sånn er i alle fall jeg. ''

Nei, alle er ikke som deg :)

En jente jeg kjenner vil ikke prøve noe av det noen sier, for ingen vet hvordan hun har det, hvordan det er, eller hva som kan hjelpe. Ingen andre forstår noenting...

Jeg er enig i at det bør stilles krav til pasienten. Dersom h*n tilbys en form for terapi så bør det forventes at pasienten gir det en sjans. Men så er problemet at hvis pasienten ikke er klar for terapi så virker ingen terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Begrepet "å sykemelde seg" er helt feil, man kan ikke sykemelde seg selv. Problemet med psykisk sykdom eller andre plager som ikke synes (bekkenløsning f.eks) er at legen må stole på pasienten. Uansett skal legen være litt tilbakeholden med å sykemelde psykisk syke, fordi det kan være mer skadelig å være borte fra jobb, iallefall 100% Legen forholder seg til statistikker som viser at det er mange som ikke kommer tilbake i jobb, men legen bør også ta hensyn til det enkelte individ.

Selvfølgelig kan ikke den enkelte "sykmelde seg" - det er en talemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Selvfølgelig kan ikke den enkelte "sykmelde seg" - det er en talemåte.

Jeg synes den talemåten har en underliggende tanke om at det å sykemelde seg er en enkel sak. Kanskje det er slik for mange, men det har ihvertfall ikke jeg opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes den talemåten har en underliggende tanke om at det å sykemelde seg er en enkel sak. Kanskje det er slik for mange, men det har ihvertfall ikke jeg opplevd.

Enig i det - det synes som det er noe man helt kan velge selv.

Når det er sagt er det nesten slik jeg har opplevd det selv, har flere ganger fått "tilbud" fra lege om sykmelding for ting jeg ikke har vurdert å være hjemme for. Har nesten aldri vært borte fra jobben mer enn et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''..og kanskje sykemelde for én dag fremfor en uke. Når man kommer tilbake, spør hva man har gjort for å bli frisk osv.''

Så når man kommer tilbake etter en dag med sykemelding skal en fortelle legen hva en har gjort for å bli frisk i løpet av den dagen??

Du kan godt dele opp den setningen.

De kan sykemelde for én dag i stedet for en uke - punktum. De kan stille spørsmål til hva man har gjort for å bli frisk når man kommer til neste kontroll - punktum.

Poenget er at man da vil få luket ut endel av de som ikke er så syke som de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Om du mener at du skal ha krav på sykepenger, så mener jeg at man skal ha krav på det når man er sykemeldt for reell sykdom.''

Og hva når legen ikke finner noen reell sykdom, selv om den er tilstede?

Da blir man vel ikke sykemeldt heller?

Er man sykemeldt, så har man krav på sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg regner med Persille, at du også vet, at det faktisk _er_ viljen det går utover når man feks. har en depresjon. Dette er noe av det som _er_ depresjon.

Ja, og da må man tvinges til å ta tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"En jente jeg kjenner vil ikke prøve noe av det noen sier, for ingen vet hvordan hun har det, hvordan det er, eller hva som kan hjelpe. Ingen andre forstår noenting..."

Jeg er enig at man må gjøre en jobb for å bli frisk, man må _ville_ bli frisk. Men jeg tror kanskje ikke du helt tar med i beregningen at troen, håpet, viljen, livskraften er noe av det man faktisk mister ved en depresjon, - eller angst for den saks skyld.

Joda, jeg tar med det - men jeg synes det stilles for lite krav til pasientene.

Om man har en depresjon, og blir tilbudt terapi - men unnlater å møte opp, så synes jeg ikke du skal få beholde sykepengene dine heller. For eksempel.

Og jeg synes ikke uten videre man skal akseptere depresjon som en diagnose når det kommer en pasient og sier dette, og så er vedkommende i oppsigelsestiden sin f.eks?

Da burde legen kunne tilby terapi samme dag for å avklare om det stemmer eller ikke, slik at systemet ikke blir muisbrukt - og at hjelpen går til de som virkelig trenger den, ikke de som skryter den på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Vel, noen fordi de sier det. De er lei av jobben, har kranglet med noen, vil egentlig gjøre noe annet osv - går til legen, sier de er deprimerte, får ikke sove osv, og får en sykemelding.

Og noen fordi de alltid blir beleilig syke (og jeg ser diagnosen) når det er noe som skal skje, gjøres osv.

Har du en mailadresse jeg kan nå deg på? Er noe jeg gjerne skulle spurt deg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er sannelig ikke rart det er vanskelig for de som sliter å stå frem som psykisk syke når man møter slike herlige utsagn.

Er det virkelig helt utenkelig for deg å innse at det finnes "svindlere" blant de psykiske syke som blant _alle andre_ folkegrupper?

Det blir jo det samme som "alle alenemødre tjener så mye penger på stønadsordninger". Nei, alle gjør ikke det - men NOEN gjør det, og de ødelegger for resten av oss.

Har du sett artiklene om private barnehager og deres inntjening de siste dagene? Sannheten er at det er under 5% av barnehageeierne som tjener så mye penger - men det står ikke noe sted, og de ødelegger for alle oss andre.

Sånn er det. Så lenge noen misburker systemet - så vil det alltid være skepsis. Og det er ikke noe mer synd på psykisk syke enn andre syke - alle har sitt å stri med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men dette er jo faktisk ikke psykisk syke personer Persille. Dette er sære OG late mennesker som har hang-over og et trøblete kjærlighetsliv og tro meg, når de går tom for psykiske ting og ta av rusler de over på vond rygg, ekstra hjerte slag, stive ledd, migrene, svimmelhet, influensa(uten synlige symptomer selvsagt), nevnte jeg vond rygg?(uhyre utbredt), generell og diffus ubehag, mage smerter. (jeg kan fortsette i det uendelige om du ønsker).

Dette har _ingenting_ med psykiske lidelser å gjøre. Dessuten får man ikke en "psykisk diagnose" av legen ved en sykemelding, å gi et menneske en diagnose er en tidkrevende jobb og ikke noe som slenges ut etter 5 minutter på et legekontor.

Nei, og jeg er enig i det - men kan du fortelle meg hvordan du og jeg som lekfolk skal se forskjell på det?

Det er jo der problematikken ligger, man kan ikke skryte på seg et brukket ben for å få en sykemelding, men man kan gjøre det med en depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har du en mailadresse jeg kan nå deg på? Er noe jeg gjerne skulle spurt deg om. :)

klart det :)

[email protected]

Bare si fra når du har sendt mail, sjekker den ikke så ofte. Eller så treffer du meg på PM på Avkroken om du er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...