Gå til innhold

Hjelp til enslig sønn vs. enslig datter?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Er det så uvanlig at mannfolk baker kake da? Jeg kjenner iallefall flere familier der pappaen baker oftere kake enn mammaen (jeg hater å bake kake!).

Hadde jeg fått skryt for å gjøre noe med bilen, så hadde jeg jaggu satt dem på plass ;-)

Ja, det er mer uvanlig enn vanlig tross alt og det er det som er hele poenget.

Det også mer uvanlig enn vanlig at jenter mekker bil.

Dette betyr igjen ikke at menn baker kaker eller jenter mekker bil.

Men du synes det er greit å få skryt av at du har bakt ei kake eller av andre ting du har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    34

  • mrxx

    29

  • Aliza1365380759

    20

  • tonie

    19

Mest aktive i denne tråden

Det er nok mye i det, ja, at man får mer skryt for det som ikke er "kjønnstypisk".

Når det gjelder hjelp til "daglig renhold" i hjemmet, synes vel de fleste at det er naturlig at man som voksen - mann eller kvinne - klarer seg uten hjelp fra foreldrene.

Men det er ikke noe verre at en voksen sønn får hjelp med mer "ekstraordinært" arbeid som f eks vindusvask eller å sy i en knapp, enn at en voksen datter får hjelp av pappa til å skifte dekk på bilen eller spikre noe! ;-)

Men det er i mange folks øyne noe utrolig mer stakkarslig over menn som får hjelp fra mor enn døtre som får hjelp av far.

Dette er mye av mine poeng, som du fikk frem bra.

I tillegg har vi med kultur og hva som var vanlig i sin tid. Det tar generasjoner å endre noe som dette, det endrer seg sakte med sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på det. Hos oss er det _alltid_ jeg som maler både ute og inne. Det er jeg som _alltid_ klipper plen. Det er jeg som _alltid_ rydder og vasker (bortsett fra når jeg får hjelp av ungene)

Men det er som oftest han som baker kaker og det får han veldig skryt av. Ihvertfall av moren sin:-) Dessuten krever han skryt også. Hvis han ikke får det, sørger han for å skryte seg selv opp i skyene.

Det er jeg som rydder et bomba kjøkken etter han, men det telles ikke:-)

Egentlig driter jeg i det. Jeg er ikke avhengig av ros på samme måte som det han er.

Joda, men du kan ikke si at det ikke er rart at det er slik, at han får skryt for å bake, men ikke du, hvis du det er rart, så betyr det at du ikke kjenner historien og hvorfor det er slik.

Du hadde nok fått skryt du også hvis du hadde gjort noe som er mer typisk gutteting, som f.eks å overhale en bilmotor.

Etterhvert så vil nok det bli mer og mer vanlig at menn tar mer ansvar i hjemmet, det har vi jo sett bare i den siste generasjonen. I neste generasjon så blir det enda flere og slik vil det fortsette, men at det vil ta lang tid å endre det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du kan ikke si at det ikke er rart at det er slik, at han får skryt for å bake, men ikke du, hvis du det er rart, så betyr det at du ikke kjenner historien og hvorfor det er slik.

Du hadde nok fått skryt du også hvis du hadde gjort noe som er mer typisk gutteting, som f.eks å overhale en bilmotor.

Etterhvert så vil nok det bli mer og mer vanlig at menn tar mer ansvar i hjemmet, det har vi jo sett bare i den siste generasjonen. I neste generasjon så blir det enda flere og slik vil det fortsette, men at det vil ta lang tid å endre det er det ingen tvil om.

Den som kjenner _min_ historie burde ihvertfall skryte mine kaker og hjemmestrikkede plagg opp i skyene!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, for det har jeg ikke prøvd ;-P

Men får du hjelp av din far å skru bil? F.eks skifte dekk, oljeskift, skifte pærer, osv? Det er ganske mange kvinner som får hjelp av med dette av sin far og hva er den store forskjellen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mødrene deres vasker rundt, og fedrene bygger garasje og pusser opp. ''

Det er liksom mye mer "greit" at døtre får hjelp av far med karslige sysler enn at sønner får hjelp med "kvinnesysler".

Merkelig ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....så det at sengetøyskift og vindusvask ikke lenger blir utført av mor/søster betyr at dette nå er _din_ jobb? ;-)

Kjenner forresten en kar som da han var singel fikk ukesmeny av mor levert på døra - ferdig middag i bokser, klar til å varmes opp.

Men de fleste er da ikke slik, heldigvis:-)

Jeg vasker ikke vinduene, det gjør han, men jeg skifter på sengene ja. :o) Me det samme jeg skifter laken og skifter på min dyne og pute så tar jeg hans også, han fomler så lenge at han aldri blir ferdig. :o) Så får han kjøre og fylle bensin på bilen min på sin regning eller noe imens.

Heldigvis har vi temmelig like terskel for støv i heimen. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor er det ofte sånn en voksne sønner som har flyttet hjemmefra mye oftere får hjelp med klesvask, mat, husvask og slike ting enn enslige døtre som ikke bor hjemme lenger???''

Det er sannsynligvis fordi disse mødrene sogner til et gammeldags kjønnsrollemønster der husarbeid er forbeholdt kvinner. En mann uten kone må følgelig få hjelp av sin mor eller sin søster.

Jeg er selv oppvokst i et slikt hjem, og dessverre er det fortsatt slik at det ikke forventes noen innendørs innsats av brødrene mine når de besøker vår gamle mor. Tvert i mot er hun opptatt av å varte dem opp etter alle kunstnens regler. Det er utenkelig for henne å be en mann om hjelp til oppvasken.

Men jeg kjenner også mange kvinner fra 40 år og oppover som hjelper sine døtre m/ fam. med alt mulig - matlaging og baking, husvask, stryking og klesvask. Og disse døtrene har altså både mann og barn. Mødrene deres vasker rundt, og fedrene bygger garasje og pusser opp. Og det er like gjerne besteforeldrene som foreldrene som følger opp (barne)barna i allslags fritidsaktivitet.

Bra poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får du hjelp av din far å skru bil? F.eks skifte dekk, oljeskift, skifte pærer, osv? Det er ganske mange kvinner som får hjelp av med dette av sin far og hva er den store forskjellen egentlig?

Det å få hjelp fra mor til å skifte på senga, ta oppvasken eller vaske tøy kan vel heller sammenlignes med at faren kommer hjem til datteren på jevnlig basis for å kjøre bilen hennes til bensinstasjonen og fylle opp tanken! ;-)

Det hadde vel vært litt 'over the top', synes du ikke? ;-)

Mens dekkskift faller mer i samme kategori som hjelp til f eks vindusvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får du hjelp av din far å skru bil? F.eks skifte dekk, oljeskift, skifte pærer, osv? Det er ganske mange kvinner som får hjelp av med dette av sin far og hva er den store forskjellen egentlig?

Det skal skiftes olje på bilen min i høst sier min kjære, men jeg skal da sannelig være med og se hvordan det gjøres jeg også! Og kanskje lære hvordan det gjøres... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få hjelp fra mor til å skifte på senga, ta oppvasken eller vaske tøy kan vel heller sammenlignes med at faren kommer hjem til datteren på jevnlig basis for å kjøre bilen hennes til bensinstasjonen og fylle opp tanken! ;-)

Det hadde vel vært litt 'over the top', synes du ikke? ;-)

Mens dekkskift faller mer i samme kategori som hjelp til f eks vindusvask.

Ja, kanskje, poenget er at det ene er ikke noe bedre enn noe annet, selv om kvinner ynder å fremstille hjelp til menn som så mye verre enn hva det er til kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje, poenget er at det ene er ikke noe bedre enn noe annet, selv om kvinner ynder å fremstille hjelp til menn som så mye verre enn hva det er til kvinner.

Jeg er enig med deg i det. Det er bedre å være 25 år og fortsatt pappas lille jente, enn å være mammas lille gutt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal skiftes olje på bilen min i høst sier min kjære, men jeg skal da sannelig være med og se hvordan det gjøres jeg også! Og kanskje lære hvordan det gjøres... ;o)

Jeg skjønner at du vil gjøre det, men hvor mange av kvinner generelt gjør det? Svært få.

Kvinner ynder å mene at det er så mye verre å gi menn hjelp enn hva det er å gi kvinner hjelp. Det ene er ikke noe verre enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal skiftes olje på bilen min i høst sier min kjære, men jeg skal da sannelig være med og se hvordan det gjøres jeg også! Og kanskje lære hvordan det gjøres... ;o)

All ære til den som har tid til slikt, synes det er interessant og viktig å kunne fikse alt sammen selv.

Men jeg er ikke blant dem, og leverer glatt bilen på verksted for å få olja skiftet! ;-) Likeså med skifte av dekk.

Og så kjører jeg heller gjennom vaskehall enn å stå og spyle bilen selv...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil gjøre det, men hvor mange av kvinner generelt gjør det? Svært få.

Kvinner ynder å mene at det er så mye verre å gi menn hjelp enn hva det er å gi kvinner hjelp. Det ene er ikke noe verre enn det andre.

Jeg har ofte tenkt at det er jammen bra jeg er kvinne når jeg kommer med et uvitende spørsmål på jernvare- eller byggvarehandelen, for da er det 'lov' å ikke kunne noe om det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mødrene deres vasker rundt, og fedrene bygger garasje og pusser opp. ''

Det er liksom mye mer "greit" at døtre får hjelp av far med karslige sysler enn at sønner får hjelp med "kvinnesysler".

Ja. Det er nok kvinner som ser dette gjennom sine tradisjonelle kvinneøyne og definerer hva som er rett og galt. Og kvinner er flinke til å unnskylde egne manglende ferdigheter og kritisere mannens sådanne.

Jeg har også obserert noe annet som er interessant: Folk jubler hvis en mann må gå tidlig fra et møte for å legge ungene, og synes synd på kvinner som gjør det samme. (Hva slags tufs av en mann har hun, da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt at det er jammen bra jeg er kvinne når jeg kommer med et uvitende spørsmål på jernvare- eller byggvarehandelen, for da er det 'lov' å ikke kunne noe om det;-)

Det er sant, det er ikke bare moro for oss menn heller når vi står der som brødhuer og spør dumt om ting som det forventes at vi skal kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil gjøre det, men hvor mange av kvinner generelt gjør det? Svært få.

Kvinner ynder å mene at det er så mye verre å gi menn hjelp enn hva det er å gi kvinner hjelp. Det ene er ikke noe verre enn det andre.

Jeg liker å få hjelp av kjæresten min, men om mora mi skulle kommet og skiftet på senga mi så hadde jeg dødd av skam...

Jeg synes det er noe helt annet å få hjelp til ting man ikke har noen fysisk forutsetning for å klare (montere dusjkabinett f.eks.) eller som krever fagfolk (bilmekking) og det å få hjelp til å skifte på senga og dra over golvet med støvsugeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å få hjelp av kjæresten min, men om mora mi skulle kommet og skiftet på senga mi så hadde jeg dødd av skam...

Jeg synes det er noe helt annet å få hjelp til ting man ikke har noen fysisk forutsetning for å klare (montere dusjkabinett f.eks.) eller som krever fagfolk (bilmekking) og det å få hjelp til å skifte på senga og dra over golvet med støvsugeren!

Du trenger ikke å være rare fagmannen for å skifte dekk på bilen heller og det er det få kvinner som kan. Grunnen at du mener at det er en forskjell er at du til daglig er "nærmere" husarbeid enn dekkskift, men for menn kan det være motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være rare fagmannen for å skifte dekk på bilen heller og det er det få kvinner som kan. Grunnen at du mener at det er en forskjell er at du til daglig er "nærmere" husarbeid enn dekkskift, men for menn kan det være motsatt.

Bilmekking er da ikke lik dekkskift? Bilmekking foregår nedi motoren på bilen og der har ikke jeg fagkompetanse. Men trenger ikke fagkompetanse for skifte sengetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...