Gå til innhold

Når sykemelding ikke forutsetter sykdom


frosken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 297
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    51

  • PieLill

    30

  • løvinne71

    21

  • frosken

    18

Gjest mandolina

Denne biskopen er sikkert helt psykisk utslått, men vil ikke innrømme det i åpen presse.

Ellers har legen ikke anledning til å sykemelde ham.

Sykemelding er for syke folk, ikke for friske, og mener biskopen selv at han er helt frisk, så burde han fortsette med sitt arbeide som før og ikke la andre skattebetalere betale for hans "ferie".

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest algebra

Denne biskopen kan jo være syk, men ser det ikke selv? Dessuten kan det ta på å skulle be for alle mennesker når man ikke har det helt bra :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toleranse

Det har jo vært diskutert før at leger har etterlyst kategorier for eks. sorg, og krise bør kanskje være en lignende.

Er ikke det minste i tvil om at Biskopen har det helt jævlig, og sikkert kan bruke litt tid i heimen på å få ryddet opp.

Noen mennesker gjør dumme ting, men alle er vi bare mennesker. Under de gitte forutsetninger tror jeg mange kunne finne på å gjøre noe dumt.

Ikke døm en indianer før du har gått en mil i hans mokasiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne biskopen er sikkert helt psykisk utslått, men vil ikke innrømme det i åpen presse.

Ellers har legen ikke anledning til å sykemelde ham.

Sykemelding er for syke folk, ikke for friske, og mener biskopen selv at han er helt frisk, så burde han fortsette med sitt arbeide som før og ikke la andre skattebetalere betale for hans "ferie".

Hilsen

Det har de siste månedene vært flere tilfeller hvor "offentlige personer" sykemeldes i forbindelse med ubehagelige avsløringer i pressen. Det er jo opplagt at belastningene på et eller annet tidspunkt også kan medføre sykdom, men i andre sammenhenger så pleier man jo å skille mellom livsbelastninger og sykdom (som når det presiseres at dødsfall i nær familie i utgangspunktet ikke er grunnlag for sykemelding).

Hvis man har "dummet seg ut", så bør man selv bære omkostningene ved dette og ikke velte belastningen over på arbeidsgiver (nå venter jeg på støtte fra deg, Persille).

For ordens skyld; det er selvfølgelig mulig at biskopen er syk, det vet jeg ingenting om utover det han angivelig selv skal ha sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært diskutert før at leger har etterlyst kategorier for eks. sorg, og krise bør kanskje være en lignende.

Er ikke det minste i tvil om at Biskopen har det helt jævlig, og sikkert kan bruke litt tid i heimen på å få ryddet opp.

Noen mennesker gjør dumme ting, men alle er vi bare mennesker. Under de gitte forutsetninger tror jeg mange kunne finne på å gjøre noe dumt.

Ikke døm en indianer før du har gått en mil i hans mokasiner.

''Er ikke det minste i tvil om at Biskopen har det helt jævlig, og sikkert kan bruke litt tid i heimen på å få ryddet opp.

''

Permisjon fra jobb er en ryddigere løsning enn sykemelding i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Det har de siste månedene vært flere tilfeller hvor "offentlige personer" sykemeldes i forbindelse med ubehagelige avsløringer i pressen. Det er jo opplagt at belastningene på et eller annet tidspunkt også kan medføre sykdom, men i andre sammenhenger så pleier man jo å skille mellom livsbelastninger og sykdom (som når det presiseres at dødsfall i nær familie i utgangspunktet ikke er grunnlag for sykemelding).

Hvis man har "dummet seg ut", så bør man selv bære omkostningene ved dette og ikke velte belastningen over på arbeidsgiver (nå venter jeg på støtte fra deg, Persille).

For ordens skyld; det er selvfølgelig mulig at biskopen er syk, det vet jeg ingenting om utover det han angivelig selv skal ha sagt.

Er vel egentlig enig med deg.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg reagerte også på den uttalelsen. Vanlige mennesker bør ha samme muligheter som offentlige personer, mener jeg.

Synes virkelig at det bør være opp til ens lege å vurdere slikt, for hvem andre vet hva et menneske kan tåle/ikke tåle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toleranse

Det har de siste månedene vært flere tilfeller hvor "offentlige personer" sykemeldes i forbindelse med ubehagelige avsløringer i pressen. Det er jo opplagt at belastningene på et eller annet tidspunkt også kan medføre sykdom, men i andre sammenhenger så pleier man jo å skille mellom livsbelastninger og sykdom (som når det presiseres at dødsfall i nær familie i utgangspunktet ikke er grunnlag for sykemelding).

Hvis man har "dummet seg ut", så bør man selv bære omkostningene ved dette og ikke velte belastningen over på arbeidsgiver (nå venter jeg på støtte fra deg, Persille).

For ordens skyld; det er selvfølgelig mulig at biskopen er syk, det vet jeg ingenting om utover det han angivelig selv skal ha sagt.

Jeg tror situasjonen er helt jævlig her. Faren for selvmord er sikkert ganske stor i slike situasjoner. Og hvorfor skulle noen ønske å ta livet sitt, jo fordi de er deprimert. Depresjon er en sykdom. I tillegg er det barn i krise også i denne familien. Mener du at vedkommende da i tillegg til å forsøke å overleve dette skal ta permisjon uten lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg som hater kirken og dens lære, kan fatte sympati og skjønne att en mann som har mistet alt trenger noen dagers ro, til å summe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en særdeles uheldig og muligens ulovlig praksis som jeg på det sterkeste tar avstand fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dette er en særdeles uheldig og muligens ulovlig praksis som jeg på det sterkeste tar avstand fra.

Hvorfor det?

Hva vet du om mannens helse...?

Du vet "nada", og komme med en slik alvorlig uttalelse, burde være kriminelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Hva vet du om mannens helse...?

Du vet "nada", og komme med en slik alvorlig uttalelse, burde være kriminelt!

Poenget er jo at mannen sier han er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor det?

Hva vet du om mannens helse...?

Du vet "nada", og komme med en slik alvorlig uttalelse, burde være kriminelt!

Jeg stoler i dette tilfellet på hens egen vurdering der han sier at han ikke er syk.

Forøvrig burde vi leger fritas for sykemelding. Det bør utelukkende avgjøres av personen selv. Det har etterhvert blitt svært liten sammenheng mellom det å være syk eller ikke og det å være sykemeldt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg stoler i dette tilfellet på hens egen vurdering der han sier at han ikke er syk.

Forøvrig burde vi leger fritas for sykemelding. Det bør utelukkende avgjøres av personen selv. Det har etterhvert blitt svært liten sammenheng mellom det å være syk eller ikke og det å være sykemeldt eller ikke.

''Forøvrig burde vi leger fritas for sykemelding. Det bør utelukkende avgjøres av personen selv. Det har etterhvert blitt svært liten sammenheng mellom det å være syk eller ikke og det å være sykemeldt eller ikke.''

Oppfatter jeg som ironi. Om en pasient sier til deg "at jeg er ikke psyk en plass", mens du oppfatter pasienten som en selvmordskandidat, hva gjør du da?

Må være det mest selvmotsigende innlegg du noen gang har hatt, NHD, hvis en pasient sier til deg at h*n er frisk, så er vedkommende friskmeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler i dette tilfellet på hens egen vurdering der han sier at han ikke er syk.

Forøvrig burde vi leger fritas for sykemelding. Det bør utelukkende avgjøres av personen selv. Det har etterhvert blitt svært liten sammenheng mellom det å være syk eller ikke og det å være sykemeldt eller ikke.

Tror du må gå å legge deg, du har "ramlet av", men sykmelding får du dessverre ikke :((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er ikke det minste i tvil om at Biskopen har det helt jævlig, og sikkert kan bruke litt tid i heimen på å få ryddet opp.

''

Permisjon fra jobb er en ryddigere løsning enn sykemelding i slike situasjoner.

Enig med deg her!

Hvis han er frisk og på tross av dette får sykmelding så er det i realiteten trygdesvindel og misbruk av velferdsstatens goder.

Betviler ikke at han har det vanskelig og kanskje trenger ro, men om han medisinsk sett ikke kvalifiserer for sykmelding så syns jeg også kan burde benytte seg av andre ordninger.

Kan jo hende han "friskmelder" seg selv fordi han ikke ønsker å bli sett på som svak, men det var ubetenksomt å fortelle om sykmeldingen og vurderingen rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Forøvrig burde vi leger fritas for sykemelding. Det bør utelukkende avgjøres av personen selv. Det har etterhvert blitt svært liten sammenheng mellom det å være syk eller ikke og det å være sykemeldt eller ikke.''

Oppfatter jeg som ironi. Om en pasient sier til deg "at jeg er ikke psyk en plass", mens du oppfatter pasienten som en selvmordskandidat, hva gjør du da?

Må være det mest selvmotsigende innlegg du noen gang har hatt, NHD, hvis en pasient sier til deg at h*n er frisk, så er vedkommende friskmeldt?

Poenget er at sykemeldingen skal være en økonomisk sak mellom arbeidstager, arbeidsgiver og NAV.

Jeg som lege skal selvsagt ta stiling til syk/frisk i forhold til behandling (frivillig og evt på tvang).

Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at sykemeldingen skal være en økonomisk sak mellom arbeidstager, arbeidsgiver og NAV.

Jeg som lege skal selvsagt ta stiling til syk/frisk i forhold til behandling (frivillig og evt på tvang).

Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.

''Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.''

Det er jeg faktisk helt enig med deg i, og skjønner at leger helst skulle ha vært helt utelatt fra den biten. Legen kan vel skrive en medisinsk uttalelse om pasientens helsetilstand, så får det være opp til NAV om kriteriene er tilstede for sykepenger. En diagnose arter seg forskjellig fra person til person, én klarer å jobbe og en klarer ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Poenget er at sykemeldingen skal være en økonomisk sak mellom arbeidstager, arbeidsgiver og NAV.

Jeg som lege skal selvsagt ta stiling til syk/frisk i forhold til behandling (frivillig og evt på tvang).

Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.

''Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.'''

Likevel må dere innse at økonomisk ruin, kan gjøre mennesker syke.... At det er da noen begår selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...