Gå til innhold

Hvordan ble bedre på å hevde/selge seg selv?


Gjest jeg vil så gjerne

Anbefalte innlegg

Gjest jeg vil så gjerne

Jeg lurer på hvordan jeg kan bli enda bedre på å selge meg selv? Problemet er vel hovedsaklig i jobbsammenheng der jeg sliter med jobbintervjuer. Jeg har en fast stilling, hvor jeg forsåvidt sikkert kan bli til jeg går av med pensjon, men jeg er noe overkvalifisert for stillingen, og jeg skulle så gjerne kommet meg videre. Men på jobbintervjuer klarer jeg overhodet ikke å fremheve meg selv og det jeg er god på. Jeg blir egentlig ganske stille, og svarer ikke så mye på noe, og så har jeg lettere for å se det som er mine dårlige sider enn det som er mine gode. Jeg tror kanskje jeg vil forsikre meg om at jeg ikke har løyet på meg å være bedre enn jeg er om de skulle komme til å ansette meg, men jeg vet jo det bare er dumt, for i intervju skal man jo hovedsaklig fremheve sine god sider (selv om man også selvfølgelig skal vise man er klar over sine forbedringspotensiale)

Jeg er ikke i noen form for terapi for tiden, og klarer meg stort sett helt fint, men jeg skulle så gjerne blitt enda bedre på dette. Jeg har gått noen år i terapi, og jeg har deltatt på selhevdelseskurs. Et kjempeflott kurs som jeg fikk masse utbytte av, men jeg vil så gjerne lære mer. Få mer trening. Jeg ønsker å klare dette så bra at jeg får vist hva jeg egentlig er god for. Men jeg tror mine tilbud i psykiatrien er over. Jeg er jo frisk nok til at jeg klarer meg selv, og har det nogenlunde bra. Bortsett ifra når jeg drister meg til å søke jobber og gå på intervju. Samtidig er det vel det jeg bare må gjøre for å bli bedre. Men er det kanskje også noe annet jeg kan gjøre? For å bli litt bedre litt fortere?

Jeg er blitt mer frempå og hevder meg mer på jobb. Jeg har også påtatt meg å være plasstillitsvalgt, og må jo der stå frem og ha meninger. Og jeg sier det jeg mener i møter og alt slikt. Så jeg får vist meg noe bedre frem når jeg blir tryggere på folkene rundt meg (tror jeg), men kan nok bli bedre på å selge kompetansen min bedre inn også i den jobben jeg allerede er.

Har noen noen tips til hvordan jeg kan trene? Er det noen arenaer som tilbyr kurs ller ligende (som kanskje ikke er i psykiatrien dersom jeg er blitt for frisk for dem? Eller kanskje kan jeg få mulighet til flere kurs der også? Finnes det noe som er hakket etter selvhevdelseskurset? Jeg var vel blant de mest selvhevdende da jeg gikk det kurset også, og nå er jeg jo mer selvhevdende enn jeg var da (det var et kjempeflott kurs).

Diagnostisk sett fikk jeg vel aldri diagnosen unnvikende pf, men jeg har nok (fortsatt) trekk. Det er riktignok de jeg prøver å jobbe veldig med. Og jeg kaster meg jo ut i det meste og prøver å ikke være unnvikende nå. Jeg møter jo på jobbintervju, men det er vel kanskje unnvikende å ikke svare også, selv om det ikke er noe jeg klarer å styre. Jeg kommer virkelig ikke på hva jeg skal si der og da, men når jeg er gått ut døra etterpå vet jeg godt alt jeg skulle sagt. Jeg kan også vite godt på forhånd hva jeg skal si, men blir likevel så nervøs at det ikke kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Hva er dine kvaliteter? Skriv det ned for deg selv.Eks pliktoppfyllende, systematisk, ryddig, stiller opp v/ kakebaking, blitt valgt for tillitsverv...

Noter opp alt du kommer på. Er du vanligvis blid? Noter det også. Kommer du presis på jobb? Har dine tidligere sjefer vært fornøyd? Noter det også.

Skriv det ned. Les det høyt til deg selv hver dag. Og kjenn og vit at dette er rett! Noen uheldige sider har alle- men det er ikke _de_ vi skal fremheve på intervjuet. Så glem de.

Neste gang du skal til intervju så har du allerede fått trening i å si/tenke på de gode tingene omkring deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg vil så gjerne

Hva er dine kvaliteter? Skriv det ned for deg selv.Eks pliktoppfyllende, systematisk, ryddig, stiller opp v/ kakebaking, blitt valgt for tillitsverv...

Noter opp alt du kommer på. Er du vanligvis blid? Noter det også. Kommer du presis på jobb? Har dine tidligere sjefer vært fornøyd? Noter det også.

Skriv det ned. Les det høyt til deg selv hver dag. Og kjenn og vit at dette er rett! Noen uheldige sider har alle- men det er ikke _de_ vi skal fremheve på intervjuet. Så glem de.

Neste gang du skal til intervju så har du allerede fått trening i å si/tenke på de gode tingene omkring deg selv.

Takk for et godt tips, men dette gjør jeg allerede... Eller, jeg gjør det vel ikke hver dag (bare dagene før jeg skal på intervju) så kanskje funker det bedre om jeg gjør det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg vil så gjerne

I den grad diagnoser har noe å si for hvordan man skal jobbe, så er det vel noen tendenser til avhengighet også. Jeg blir kanskje usikker på hva jeg skal si fordi jeg ikke er helt sikker på at det er det riktig og det intervjuerne vil høre. Litt redd for å virke dum. Selv om jeg, når nervøsiteten er gått over, vet veldig godt at det er riktig, og jeg definitivt står inne for det. (Og at jeg nok soleklart virker dummere når jeg ikke sier noe. Men som sagt, det er ikke så lett å styre)

Ikke sist jeg var på intervju, men gangen før det, stoppet jeg opp allerede i "kan du fortelle litt om deg selv" fordi jeg aldri hjemme under treningen var blitt helt sikker på at svarer mitt var et bra svar, og den "rette" måten å svare på spørsmålet på. Akkurat det gikk bedre nå sist, fordi jeg visste det var et svar jeg syntes var greit før jeg dro (og hadde pugget det og lest det høyt for meg selv mange ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...