Gå til innhold

valgfritt med keisersnitt?


Gjest Thea89

Anbefalte innlegg

Da tar man opp dette med jordmor (gjerne alt før man blir gravid, men det er kanskje for sent for deg?) så tidlig som mulig. Mange jordmødre har stor erfaring med fødselsskrekk og kan hjelpe deg videre.

Selv var jeg skrekkslagen ved tanken på om jeg skulle ende med keisersnitt...

Jeg ville ha keisersnitt, hadde skikkelig fødselsangst..

Men da jeg kom inn med rier, fikk jeg helt panikk over det, og ville heller føde! He,he, rart med det!

I dag ville jeg aldri vært foruten noen av fødslene :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    13

  • morsan

    12

  • Lillemus

    10

  • Bookworm

    10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

har ikke barn, nei.

ut i fra hva folk har sagt, filmer, ol.

dessuten har jeg veldig lav smertetereskel.

Det finnes massevis av smertestillende midler man kan få under en fødsel. Dessuten er det definitivt ikke smertefritt å gjennomgå et keisersnitt heller! Du får jo et arr på magen (og på livmoren) som må gro og dette kan ta tid og gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, slik er det ikke i Norge. Men du kan sikkert fremføre ønsket ditt overfor jordmor og lege, så vil det til en viss grad bli tatt i betraktning.

Det finnes også terapi for de med fødselsangst - du bør nok i utgangspunktet heller (eller også) satse på dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av smertestillende midler man kan få under en fødsel. Dessuten er det definitivt ikke smertefritt å gjennomgå et keisersnitt heller! Du får jo et arr på magen (og på livmoren) som må gro og dette kan ta tid og gjøre vondt.

det er jeg villig til..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kvinner som ikke kan ta på seg det ubehag det er å føde, for barnets beste, er ikke egnet som mødre!

Hehe, det var jo også et syn - underlig at det skulle være en sammenheng der, egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke barn, nei.

ut i fra hva folk har sagt, filmer, ol.

dessuten har jeg veldig lav smertetereskel.

Da burde du høre litt på meg :)

Jeg er egentlig ikke spesielt redd smerter, så den delen var grei, men var allikevel utslitt når fødselen startet "ordentlig". For at jeg skulle hvile så lenge som mulig fikk jeg epidural.

Epidural er fantastisk smertelindrende for de aller aller fleste. Jeg kjente ikke en eneste rie, selv om jeg hadde rieframkallende drypp. Jeg kunne snakke i telefon, smile, le og hadde det fint de siste timene før pressriene startet. På slutten fikk jeg noe som lignet på sterke menssmerter, så var det over.

Snakk med jordmor om epidural. Snakk om frykten din og hør etter. Ikke lukk ørene fordi du har bestemt deg for at du ikke tørr.

Forøvrig... Du MÅ tenke på hva som er best for barnet. Det vil komme mye mer ubehag enn hva en fødsel forårsaker. Spør noen som har hatt blødende brystvorter og brystbetennelse, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men de kan da ikke tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil..??

jeg skal ikke føde uansett hva folk sier til meg av "fine" opplevelser

de har når de føder. jeg forbinner absolutt ingenting fint med

en fødsel.

de kan da ikke nekte keisersnitt, jeg har jo rett til å velge

det jeg selv vil..? hvorfor i all verden skal de bestemme det for meg?

jeg er villig til å ta den sjansen på at jeg får komplikasjoner, og

da er det vell ikke noe problem?

Du viser en alfor umoden og bortskjemt holdning til i det hele tatt tenke på å få barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det finnes massevis av smertestillende midler man kan få under en fødsel. Dessuten er det definitivt ikke smertefritt å gjennomgå et keisersnitt heller! Du får jo et arr på magen (og på livmoren) som må gro og dette kan ta tid og gjøre vondt.

''Det finnes massevis av smertestillende midler man kan få under en fødsel.''

Jada, og jeg ble lovet epidural om jeg ønsket! Men da jeg fødte var anestesiegene hele tiden opptatt med mer presserende (sic!) pasienter.

Nå viste det seg jo at mine fødsler ikke ble så langvarige og ille som det føltes underveis (egentlig enkle fødsler), så grovt sett var det jo ikke behov for epidural. Men kan love deg at behovet føltes høyst reelt underveis.

(men selvfølgelig visste jeg - heldigvis - at jeg ville få epidural om det _virkelig_ var behov for det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jeg villig til..:)

Min søster har født på begge vis, og sier at det uten tvil er vanlig fødsel som gir minst smerter!

Og de smertene kan du få gode smertestillende midler mot, mens smertene og ubehaget etter keisersnittet satt i lenge.

Hun mistet også mye blod og var mye svimmel og sliten etterpå, syntes det var vondt å bære babyene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du høre litt på meg :)

Jeg er egentlig ikke spesielt redd smerter, så den delen var grei, men var allikevel utslitt når fødselen startet "ordentlig". For at jeg skulle hvile så lenge som mulig fikk jeg epidural.

Epidural er fantastisk smertelindrende for de aller aller fleste. Jeg kjente ikke en eneste rie, selv om jeg hadde rieframkallende drypp. Jeg kunne snakke i telefon, smile, le og hadde det fint de siste timene før pressriene startet. På slutten fikk jeg noe som lignet på sterke menssmerter, så var det over.

Snakk med jordmor om epidural. Snakk om frykten din og hør etter. Ikke lukk ørene fordi du har bestemt deg for at du ikke tørr.

Forøvrig... Du MÅ tenke på hva som er best for barnet. Det vil komme mye mer ubehag enn hva en fødsel forårsaker. Spør noen som har hatt blødende brystvorter og brystbetennelse, for eksempel...

som direkte årsak pga keisersnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om noen år så

har ikke barn, nei.

ut i fra hva folk har sagt, filmer, ol.

dessuten har jeg veldig lav smertetereskel.

Den smerteterskelen vet du ikke noe om før du er midt oppi det, jeg trodde jeg hadde høy smerteterskel ......

Tilbake til ditt spørsmål, nei du kan ikke velge om du vil ha keisersnitt her i Norge.

Om du legger frem ditt problem den dagen du har blitt gravid, så blir det mange mange samtaler rundt omkring i systemet for å dempe skrekken din.

Når du blir voksen nok, så endrer du nok tankegangen din skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av smertestillende midler man kan få under en fødsel. Dessuten er det definitivt ikke smertefritt å gjennomgå et keisersnitt heller! Du får jo et arr på magen (og på livmoren) som må gro og dette kan ta tid og gjøre vondt.

Dessuten er helingsprosessen etterpå mye lenger enn ved en vaginal fødsel, for ikke å snakke om mulighetene for komlikasjon. Men, jeg er redd det ikke nytter uansett hva vi sier til denne lille jenta gitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten er helingsprosessen etterpå mye lenger enn ved en vaginal fødsel, for ikke å snakke om mulighetene for komlikasjon. Men, jeg er redd det ikke nytter uansett hva vi sier til denne lille jenta gitt:-)

hjelper nok ikke det, nei..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser en alfor umoden og bortskjemt holdning til i det hele tatt tenke på å få barn!

Jeg tror dessverre Thea89 ikke forstår hvor mye ubehag man må igjennom når man velger å få barn. Fødselen var jo, smertemessig, bare en bagatell i forhold til tretti netter på rad med 4 timers søvn for eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre Thea89 ikke forstår hvor mye ubehag man må igjennom når man velger å få barn. Fødselen var jo, smertemessig, bare en bagatell i forhold til tretti netter på rad med 4 timers søvn for eksempel ;)

hehe.. mange venninner av meg har barn, også søsteren mi,så

jeg vet nok en del om hvordan det er. har jo passet de en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelper nok ikke det, nei..:)

Da kan du jo kanskje vurdere en total outsourcing av hele fødselen, m.a.o. adopsjon? ;-)

Du må dessuten være 25 år for å kunne adoptere, hvilket jo ville gi deg noen flere år på baken før du blir mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...