Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Vet ikke/husker ikke, men skulle ikke forundre meg! :-) Det var vel noe med at det sto på innholdsdeklarasjonen at cideren inneholdt 0,7vol% alkohol....;-)

Men ungdomstiden er nå tiden for de sterke og dramatiske standpunkt...

Om jeg ikke husker helt feil.

Ville nok stusset litt mer om det kom på samme måte fra en 50-åring.

For en tørrlagt alkoholiker vil en så snill cider kunne være en katastrofe. Så det er greit med den ettiketten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Se der ja, jammen har du rett. Fikk bare med meg at de gikk over til sukralose, ikke at de ombestemte seg og vendte tilbake til aspartam :-(

Det er dumt. Smakte bedre med sucralose, og innbiller meg at det er sunnere for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Selvsagt har vi alle det ultimate ansvaret for våre valg og våre liv.

Men for meg blir det for lettvint å skyve fra meg alt ansvar for andres problemer ved å hevde at enhver er sin egen lykkes smed. Jeg er ikke en øy, men en del av et fastland.

Ting er hverken jevnt eller rettferdig oss mennesker i mellom. For meg koster det ikke en kalori å velge bort en drink. Konsekvensene av å velge drinken blir i verste fall en ekstra drosjeregning. For en annen kan det være et spørsmål om liv og død.

Om jeg ved å tenke over hva jeg heller i glasset mitt, kan utgjøre en positiv forskjell i et annet menneskes vanskelige valg, er det jo en veldig liten pris for meg å betale.

Jeg kjenner ikke til at mine alkoholvaner og holdninger noen gang har ledet et menneske hverken inn i eller bort fra rusmissbruk. Og det kan hende at det aldri kommer til å gjøre det.

Men tanken på at det kan gjøre det, er god nok grunn og motivasjon for å (la være og) gjøre noe som streng talt ikke koster meg en kalori. Alkohol betyr som sagt forsvinnende lite for mitt velbefinnende og min trivsel.

Helt greit for meg at andre velger annerledes.

mvh

igjen har du et innlegg som imponerer! Vel skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er denne mekanismen som ligger til grunn, må folk være mer bevisstløse enn jeg aner.

Ærlig talt, voksne mennesker kan da ikke gjemme seg bak en slik dumskap. Folk vet bevisst at de krever at andre skal ruse seg som dem. Det er da ingen ubevisst reaksjon.

Og voksne mennesker må da også klare å forestille seg at det kan finnes mange gode grunner til at noen ikke ønsker alkohol som ingen har noe med å få greie på. Men mest av alt må voksne mennesker som ofte ville fått fullstendig noia om noen blandet seg opp i deres drink, skjønne at de heller ikke har noe med hva som er i glasset til andre.

Dette er innbarka holdninger. Ikke ubevisste reaksjoner. Og det har med intoleranse å gjøre.

Det er greit nok at det er påkrevd å drikke seg full på en annonsert fyllefest. Ville man ikke det, kan man holde seg hjemme. Her er jo fylla limet i fellesskapet.

Det vil også virke merkelig å komme på et vinsmakerkurs og erklære at man ikke vil drikke.

Men at det skal være påkrevd å drikke alkohol på en firmafest, i en 50-årsdag eller et bryllup, blir for tåpelig. Da er det jo ikke alkoholen, men jobb eller vennskap / slektskap som er den samlende faktor. Men også i slike sammenhenger kan alkoholkodeksen innføres og da er det faktisk drikkepress.

I mitt hjem ville ingen satt seg utenfor fellesskapet ved å be om brød og ingen ting annet. Vi ville alle gått ut fra at ingen ville be om noe slikt uten en viktig grunn. Skulle jeg ha samme person på besøk senere, ville jeg nok tatt en telefon for å være bedre forberedt.

mvh

Jeg mener fortsatt det at dette er sosiale mekanismer som dels er ubevisste. Det er jo ikke slik at folk avtaler å kritisere den som ikke drikker. Når så mange gjør det samme uavhengig av hverandre er det enkelte sosiale koder som ligger til grunn. Man har selvfølgelig all mulig rett til å holde seg utenfor disse kodene, men da kan man ikke forvente at det ikke skal komme reaksjoner! Det blir på samme måte som å bryte alle andre sosiale koder, alkohol kan ikke sidestilles selv om det er rusmiddel.

Det er selvfølgelig negativt at det er slik, drikkepresset er enormt, noe du jo har erfart. Jeg prøver bare å forklare deg hvorfor det er slik, kanskje det da blir lettere for deg å møte og akseptere dette som for deg er et stort problem. Du kan kritisere det alt du vil, men sosiale koder tar tid og endre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det virkelig mange som insisterer på at du skal drikke alkohol når du er gravid?''

Les en gang til. Det var da ikke det jeg sa. De fleste ville vel reagert negativt om en de visste var gravid drakk alkohol.

Men det forhindrer ikke at noen kan synes det er kipt og kjedelig at vedkommende ikke kan drikke som før siden hun er gravid. Og kanskje blir de litt mindre interessert i å tilbringe tid sammen med vedkommende.

mvh

Hvis noen virkelig vil tilbringe mindre tid med en som er gravid bare fordi hun ikke kan drikke alkohol, da er denne personen virkelig ikke noe å samle på!

(Og har du opplevd noe likenende dette forstår jeg også godt hvorfor du er så hissig. Men flertallet er nok ikke sånn, det er min erfaring!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener fortsatt det at dette er sosiale mekanismer som dels er ubevisste. Det er jo ikke slik at folk avtaler å kritisere den som ikke drikker. Når så mange gjør det samme uavhengig av hverandre er det enkelte sosiale koder som ligger til grunn. Man har selvfølgelig all mulig rett til å holde seg utenfor disse kodene, men da kan man ikke forvente at det ikke skal komme reaksjoner! Det blir på samme måte som å bryte alle andre sosiale koder, alkohol kan ikke sidestilles selv om det er rusmiddel.

Det er selvfølgelig negativt at det er slik, drikkepresset er enormt, noe du jo har erfart. Jeg prøver bare å forklare deg hvorfor det er slik, kanskje det da blir lettere for deg å møte og akseptere dette som for deg er et stort problem. Du kan kritisere det alt du vil, men sosiale koder tar tid og endre!

Jeg har da ikke sagt at alle i en bestemt gruppe har satt seg ned å planlagt at i dag kjefter vi opp dem som drikker!

Men du kan da ikke for alvor mene at et voksent menneske _som_individ_ ikke skjønner at når de setter seg ned å kritiserer eller maser og kjaser om hva andre drikker, ikke skjønner at dette er et krav om at den andre skal gjøre som dem. Det må de nesten være døddrukne for ikke å skjønne, og det folk sier når de er stupfulle tar jeg ikke særlig alvorlig, med mindre de truer meg.

Om drikkepress utøves på gruppenivå utøves den forsatt av enkeltindivider som som individer er fullt klar over hva de gjør og krever. Det eneste de kan være mer eller mindre bevisste på, er hvordan "drikkepressdynamikken" arter seg i gruppen. De kan godt finne på å snakke sammen om hvor kipt det er med XX som ikke vil drikke. Men jeg kjenner ikke til at noen gruppe jeg har vært i, har satt seg ned på forhånd som gruppe for å planlegge sitt gruppepress.

Det blir jo også ganske selvmotsigende å på den ene siden si jeg får skylde meg selv om jeg får negative reaksjoner for å ikke drikke i f.eks. en uformell jobbsammenheng. På den andre siden sier du at dette drikkepresset er galt.

Nå er ikke dette noe jeg ligger å gråter over til daglig, selv om jeg valgte å ta det opp da alkoholbruk ble tatt opp i en annen tråd. Jeg kan også fint tåle at noen ikke tåler at jeg drikker så lenge de ikke går fysisk løs på meg. Og det har aldri skjedd.

Men trivselsfaktoren og motivasjonen for det som skulle være et hyggelig samvær blir jo borte. Så stort sett velger jeg å skygge unna sammenhenger som jeg vet har garantert drikkepress. Men i jobbsammenheng får man jo gå sine sosiale pliktrunder. Akkurat nå har jeg en jobb der det er null drikkepress, og sosiale settinger er kjempetrivelige.

;-)

Mine mange erfaringer med drikkepress har vært _en_ av tingene som har fått meg til å velge at mitt hjem skal være en alkoholserveringsfri sone. Men det er ikke fordi jeg tror det ikke går an å tilby alkohol på en hyggelig og ikkepressende måte. Ville nok valgt slik uansett, av gammel vane. Drikkepress har vel kun vært en bevisstgjøringsfaktor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen virkelig vil tilbringe mindre tid med en som er gravid bare fordi hun ikke kan drikke alkohol, da er denne personen virkelig ikke noe å samle på!

(Og har du opplevd noe likenende dette forstår jeg også godt hvorfor du er så hissig. Men flertallet er nok ikke sånn, det er min erfaring!)

''Hvis noen virkelig vil tilbringe mindre tid med en som er gravid bare fordi hun ikke kan drikke alkohol, da er denne personen virkelig ikke noe å samle på!''

Det er vi helt enige om.

Jeg drakk så lite før jeg ble gravid, at det ikke gjorde noe fra eller til da jeg ble gravid.

;-)

Men jeg har møtt folk som har opplevd dette. (Når folk oppdager at man sjeldent drikker, får man lettere høre om slike frustrasjoner.) Og det har naturlig nok også medført noen utskiftninger i vennekretsen. De (som har fortalt meg dette) har vel også vært i sosiale settinger der det dreide seg om langt mer enn et par glass vin til maten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror vi serverte både solo og cola og ellers det som måtte finnes av brus.''

Men dere serverte vel også ikke-søte ting vel, farris, alkoholfri øl eller i det minste vann? Mange av oss liker ikke søt drikke til god mat.

''Jeg skjønner ikke at det går an å rritere seg over slike ting jeg.'' Inviterer man til bryllup ønsker man vel at gjestene skal få noe de liker, ikke bare at de ikke irriterer seg.

For å være helt ærlig husker jeg ikke hva vi gjorde... Vi hadde sikkert vann..

Hjeeelp, tenk om gjestene våre var missfornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...