Gå til innhold

Sunne familievennlige middagstips å dele?


Spirello

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Som sagt, jeg synes også det er godt, men det ligner ikke noe jeg forbinder med festmat :-).

Men nå er jeg litt sær i matveien og det er desverre mye norsk tradisjonsmat jeg ikke er begeistret for :/.

Dette er nok særtrøndersk, ja. Baccalao er jo også festmat i visse deler av landet, det forbinder ikke _jeg_ med festlig. Bare heselig.

Godt vi er forskjellige! (Men hva er festmat for deg, da? Bare av ren nysgjerrighet, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    20

  • Lotte :o)

    17

  • Katt-ja

    11

  • Lillemus

    9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.''

Samme forholdet som jeg har til pinnekjøtt det. Det var greit nok, men festmat?! Smakte jo bare saltkjøtt og kålstappe...

Pst, jeg er ikke begeistret for pinnekjøtt heller.... ganske sær, jeg, på mitt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg har nær familie med forbindelser til Trødelag, så sodden jeg har fått skal ha vært skikkelige greier fra spann (er det innherreds- eller Innerøysodd, tro?) :-)

Det er _enorm_ forskjell på bollene i de to bøttene! Inderøysoddet har skikkelige boller, innherredsoddet har vanligere kjøttboller som ikke er så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Må legge til at jeg har nær familie med forbindelser til Trødelag, så sodden jeg har fått skal ha vært skikkelige greier fra spann (er det innherreds- eller Innerøysodd, tro?) :-)

Inderøy, helt klart. Ingen over, ingen ved siden. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette er nok særtrøndersk, ja. Baccalao er jo også festmat i visse deler av landet, det forbinder ikke _jeg_ med festlig. Bare heselig.

Godt vi er forskjellige! (Men hva er festmat for deg, da? Bare av ren nysgjerrighet, altså.)

Er veldig glad i bacalao! ;)

Og generelt glad i italienskinspirert mat - gode, ferske, råvarer som ikke er kokt ihjel. Synes mye tradisjonell norsk mat blir for konservert og/eller ihjelkokt, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok særtrøndersk, ja. Baccalao er jo også festmat i visse deler av landet, det forbinder ikke _jeg_ med festlig. Bare heselig.

Godt vi er forskjellige! (Men hva er festmat for deg, da? Bare av ren nysgjerrighet, altså.)

Enig i det med Baccalao! *fysjom, fysjom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det er _enorm_ forskjell på bollene i de to bøttene! Inderøysoddet har skikkelige boller, innherredsoddet har vanligere kjøttboller som ikke er så gode.

Da er det nok antakelig Inderøy - har vært "hjemmelagde" boller, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i bacalao! ;)

Og generelt glad i italienskinspirert mat - gode, ferske, råvarer som ikke er kokt ihjel. Synes mye tradisjonell norsk mat blir for konservert og/eller ihjelkokt, om du skjønner hva jeg mener.

''Synes mye tradisjonell norsk mat blir for konservert og/eller ihjelkokt, om du skjønner hva jeg mener.

''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi ha fiskegrateng. Det er eneste fisk poden spiser untatt fiskepinner. Han elsket fisk før, men vi var litt uheldige med en kveite og både han og jeg fikk litt problemer med fisk etter det.

Uansett godt å sunt for hele familien :

Ca 600gr renset fisk ( i dag bruker jeg torskefilet, sånne blokker)

3 ss smør

6ss hvetemel

6 dl melk

2 kryddermål muskat

1 ts salt

2 kryddermål pepper

6 egg

Ovnen skal på 200 grader.

Smelt smøret og bland med melet i en kjele, spe med melken og la koke i ca 6-7minutter. Smak til med salt, pepper og musket. Avkjøl sausen litt. Når sausen er litt kaldere, tar du og visker inn eggePLOMMENE. Bland inn fisken, og vend forsiktig inn de STIVPISKEDE eggehviten.

Dennne stekes i 34-40 minutter, får en gyllen farge, og blir superluftig og god.

Anbefales.

Ha en flott dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231240888' post='4056960]

Den andre stinker og smaker fåreballer *urk*

''fåreballer

''

Har du SMAKT det?? *dåne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Er veldig glad i bacalao! ;)

Og generelt glad i italienskinspirert mat - gode, ferske, råvarer som ikke er kokt ihjel. Synes mye tradisjonell norsk mat blir for konservert og/eller ihjelkokt, om du skjønner hva jeg mener.

Er ikke uenig i det med i hjælkokt mat; kommer fra et hjem der gulerøtter skulle kokes til de var bedre å slurpe enn å tygge...

Nåja.

Italienskinspirert mat er kjempegodt, er ikke uenig i det. Men jeg er jo erklært matvrak, er begeistret for så mangt. He-he.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''fåreballer

''

Har du SMAKT det?? *dåne*

Nei, ta det med ro... jeg skulle ikke skrever "smaker". Men lukta er ille nok. Jeg klarer ikke å spise trønderfår heller. Sau og lam utgår. "Delikatessen" lammelår er disgusting. Fytti, jeg kan knapt huske å ha blitt servert verre mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er ikke uenig i det med i hjælkokt mat; kommer fra et hjem der gulerøtter skulle kokes til de var bedre å slurpe enn å tygge...

Nåja.

Italienskinspirert mat er kjempegodt, er ikke uenig i det. Men jeg er jo erklært matvrak, er begeistret for så mangt. He-he.

:-)

*mimrer fortsatt om maten fra høstens Toscanatur*

Og det som er så fantastisk ved italiensk mat er at den er så balansert! De aller fleste sanser er tilfredsstilt etter et måltid :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231241162' post='4056967]

Nei, ta det med ro... jeg skulle ikke skrever "smaker". Men lukta er ille nok. Jeg klarer ikke å spise trønderfår heller. Sau og lam utgår. "Delikatessen" lammelår er disgusting. Fytti, jeg kan knapt huske å ha blitt servert verre mat.

Jeg liker fårikål og synes ikke det lukter får av inderøysoddet, men jeg er enig i at får ikke lukter godt. Kjøpte vossakorv en gang bare for å prøve. Det ble med den ene gangen. Det smakte våt sau. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

*mimrer fortsatt om maten fra høstens Toscanatur*

Og det som er så fantastisk ved italiensk mat er at den er så balansert! De aller fleste sanser er tilfredsstilt etter et måltid :-).

Sukk, nå ble jeg sulten...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fårikål og synes ikke det lukter får av inderøysoddet, men jeg er enig i at får ikke lukter godt. Kjøpte vossakorv en gang bare for å prøve. Det ble med den ene gangen. Det smakte våt sau. Æsj.

Å, fysjom! Jeg skal aldri kjøpe produkter med "voss" i navnet. Ikke designervannet, engang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231241472' post='4056977]

Å, fysjom! Jeg skal aldri kjøpe produkter med "voss" i navnet. Ikke designervannet, engang ;-)

Det såkalte designervannet fra Voss er jo bare bløff. Det tappes jo bare fra ei vannkilde. De som er påkoblet det lokale vannet før fabrikken bruker det jo til alt, de dusjer i det til og med! :o) Men verden vil jo som kjent bedras så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det såkalte designervannet fra Voss er jo bare bløff. Det tappes jo bare fra ei vannkilde. De som er påkoblet det lokale vannet før fabrikken bruker det jo til alt, de dusjer i det til og med! :o) Men verden vil jo som kjent bedras så...

Flaskene de kommer i er freshe, da. ;) Naboen min hadde kjøpt det berømte vannet, bare for å teste. Jeg fikk tomflaska og bruker den som vannkaraffel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...