Gå til innhold

Sunne familievennlige middagstips å dele?


Spirello

Anbefalte innlegg

Flaskene de kommer i er freshe, da. ;) Naboen min hadde kjøpt det berømte vannet, bare for å teste. Jeg fikk tomflaska og bruker den som vannkaraffel. ;)

''Jeg fikk tomflaska og bruker den som vannkaraffel. ;)''

Minner meg om en fisefin britisk dame som en gang spurte mannen min om hun kunne få Harrods-posen hans, slik at hun kunne gjenbruke den;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    20

  • Lotte :o)

    17

  • Katt-ja

    11

  • Lillemus

    9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Jeg fikk tomflaska og bruker den som vannkaraffel. ;)''

Minner meg om en fisefin britisk dame som en gang spurte mannen min om hun kunne få Harrods-posen hans, slik at hun kunne gjenbruke den;-)

Hehe, der går grensa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det såkalte designervannet fra Voss er jo bare bløff. Det tappes jo bare fra ei vannkilde. De som er påkoblet det lokale vannet før fabrikken bruker det jo til alt, de dusjer i det til og med! :o) Men verden vil jo som kjent bedras så...

Dessuten kommer ikke vannet fra Voss. Vannkilden ligger på sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg fikk tomflaska og bruker den som vannkaraffel. ;)''

Minner meg om en fisefin britisk dame som en gang spurte mannen min om hun kunne få Harrods-posen hans, slik at hun kunne gjenbruke den;-)

Jeg var en gang på kurs i London, og som vanlig var jeg den eneste kvinnen.

Kursholderen holdt et lite lynkurs for de mannlige deltagerne i hvordan ha med gave til kona fra London. Cluet var å gå på Harrods, kjøpe en tørkerull (da får du en stooor Harrods-pose), for så å gå på Marks & Spencer og kjøpe undertøy. Der var det billig, og det står ikke Marks & Spencer i det, men St.Michael, så da kunne man innbille kona at det var "håndbrodert av irske nonner".

Han hadde ingen råd til hva jeg burde kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på kurs i London, og som vanlig var jeg den eneste kvinnen.

Kursholderen holdt et lite lynkurs for de mannlige deltagerne i hvordan ha med gave til kona fra London. Cluet var å gå på Harrods, kjøpe en tørkerull (da får du en stooor Harrods-pose), for så å gå på Marks & Spencer og kjøpe undertøy. Der var det billig, og det står ikke Marks & Spencer i det, men St.Michael, så da kunne man innbille kona at det var "håndbrodert av irske nonner".

Han hadde ingen råd til hva jeg burde kjøpe.

LOL!!

Jeg har forresten hatt undertøy fra M&S med St. Michael i, så jeg hadde nok ikke gått på den:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på kurs i London, og som vanlig var jeg den eneste kvinnen.

Kursholderen holdt et lite lynkurs for de mannlige deltagerne i hvordan ha med gave til kona fra London. Cluet var å gå på Harrods, kjøpe en tørkerull (da får du en stooor Harrods-pose), for så å gå på Marks & Spencer og kjøpe undertøy. Der var det billig, og det står ikke Marks & Spencer i det, men St.Michael, så da kunne man innbille kona at det var "håndbrodert av irske nonner".

Han hadde ingen råd til hva jeg burde kjøpe.

* fnis *

Jeg har visst hva St.Michael-merket betyr siden 1974 eller noe sånt. Og jeg er ikke så merkebevisst at det gjør noe.

Ikke at jeg bryr meg om dyrt undertøy heller, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den i hermetikkboks er ikke sodd, det er kjøttsuppe. http://www.matvareguiden.no/bilder/6881.gif Har ingenting med sodd å gjøre.

Denne er den beste:

http://www.innovasjonnorge.no/Fylker_fs/Nord_Trondelag/Inderøysodd200x245.jpg

Denne er ikke så god:

http://www.terina.no/getfile.php/Terina/Produktbilder/innherredsoddB.jpg

Det var vel den nederste jeg prøvde,- den synes jeg var rimelig lik boksene. Men jeg liker boksene forsåvidt,- da liker jeg nok kjøttsuppe bedre enn sodd, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.

Må si jeg stusset da jeg en gang var i ganske fint selskap i Trøndelag og fikk sodd for første gang. Skulle dette være festmat, liksom!? :)

Hehe, samme tenkte jeg. Hva? Dugnadssuppe i selskap??? Minnet meg om sånt man serveres på dugnad i barnehagen for å få varmen i seg igjen etter noen timers jobbing i guffent høstvær. Varmt og greit nok, men det tar deg ikke akkurat til de store høyder. Disse trønderne, altså...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det såkalte designervannet fra Voss er jo bare bløff. Det tappes jo bare fra ei vannkilde. De som er påkoblet det lokale vannet før fabrikken bruker det jo til alt, de dusjer i det til og med! :o) Men verden vil jo som kjent bedras så...

Flaskene er pene da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjempegodt ut. :)

Vi spiser en hjemmelaga tomatsuppe en dag i uka. Ungene synes den er kjempegod, og Storebror (snart 10) kan lage den sjøl, så og si uten assistanse.

2 bokser hermetiske tomater helles i en kjele. (Merket Mutti Pelati (plommetomater) er de aller beste!) og settes på oppkok. Jo lenger du koker, jo mer syre får du ut av tomatene. Kok sem med 2 ss olivenolje og en klype sukker.

1 løk og 2 fedd hvitløk skjæres i skiver og steikes gyldne i bittelitt smør på middels varme. ha i løken først, så hvitløken ett minutt seinere, den har lettere for å svi seg).

Ha løken og hvitløken oppi kjelen. Fyll opp den ene tomatboksen med melk og tilsett. La det hele putre litt, tilsett en stor neve fersk basilikum og fres alt sammen med stavmixer. Smak til med salt og pepper.

Alt dette gjøres mens pastaen koker, altså på 10 min.

Du kan servere med pasta, noen kjøttboller eller hardkokte egg, alt ettersom hva du liker. :)

Denne skal jeg prøve en dag, hørtes godt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, samme tenkte jeg. Hva? Dugnadssuppe i selskap??? Minnet meg om sånt man serveres på dugnad i barnehagen for å få varmen i seg igjen etter noen timers jobbing i guffent høstvær. Varmt og greit nok, men det tar deg ikke akkurat til de store høyder. Disse trønderne, altså...:)

''Disse trønderne, altså...:)''

Og bart har'em og!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.''

Samme forholdet som jeg har til pinnekjøtt det. Det var greit nok, men festmat?! Smakte jo bare saltkjøtt og kålstappe...

Pinnekjøtt er bikkjemat! :) Hehe.. (med stor fare for å fornærme noen her..) Fått det en gang hos svigermor, ble dårlig av lukta bare.. Jeg var nygravid da men... Var bare bein og fett synes jeg. Fikk av en kjøttbit av to bein, og det holdt. Salt og fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinnekjøtt er bikkjemat! :) Hehe.. (med stor fare for å fornærme noen her..) Fått det en gang hos svigermor, ble dårlig av lukta bare.. Jeg var nygravid da men... Var bare bein og fett synes jeg. Fikk av en kjøttbit av to bein, og det holdt. Salt og fælt.

''Pinnekjøtt er bikkjemat! :) ''

Det er det ihvertfall ikke, for hunder bør ikke få bein fra sau! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er bikkjemat! :) Hehe.. (med stor fare for å fornærme noen her..) Fått det en gang hos svigermor, ble dårlig av lukta bare.. Jeg var nygravid da men... Var bare bein og fett synes jeg. Fikk av en kjøttbit av to bein, og det holdt. Salt og fælt.

Hehe,- er ikke så fan av pinnekjøtt jeg heller,- det er forsåvidt OK, men hvis ikke det hadde hatt den tradisjonen det har, ville man jo ha fått det slengt etter seg istedetfor å betale enorme kilopriser for selve kjøttet. Det er jo mest søppel, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg har nær familie med forbindelser til Trødelag, så sodden jeg har fått skal ha vært skikkelige greier fra spann (er det innherreds- eller Innerøysodd, tro?) :-)

*Kremt*. Får driste meg frampå med litt sodd-facts her jeg da...

Først; med all respekt - hermetisk sodd kommenterer jeg ikke - det er ikke sodd men dårlig kjøttsuppe. ;)

Ut over dette selges det såkalt sodd i tre varianter, Trøndersodd, Innherredsodd og Innerøysodd. Som både ViViola og Lillemus sier, er det er den siste vi vil ha (og den eneste vi innfødte egentlig mener er ordentlig sodd). ;)

Men det er nå den viktige factsen kommer: Festsodd lages nemlig av lam, mens hverdags-sodd jukses det med supplering av storfekjøtt. I den billigste varianten Trøndersodd (ca 50-60 pr spann i trøndelag) er det kraft av får, men kjøtt og kjøttboller av storfe. I Innherredsodd er det både boller og kraft av får, men kjøttet stammer fra storfe (ca 70-90 pr boks). Den siste varianten Innerøysodd (ca 120,-) er både kraft, kjøtt og boller fra får, og kjøttet til bollene er malt mange ganger (i gamle oppskrifter heter det at farsen skal males 7 ganger, der de første 5 skal være uten salt og krydder). Omstendige saker altså! ;)

Selv spiser jeg a l d r i sodd til hverdags, for som dere sier; man må vite å sette pris på det for å at det skal kunne passere som festmat. Det blir som frossen ribbe fra Rema eller dårlig frossen lutefisk - spiser man det for å bli mett, mister retten sjarmen... man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

*Kremt*. Får driste meg frampå med litt sodd-facts her jeg da...

Først; med all respekt - hermetisk sodd kommenterer jeg ikke - det er ikke sodd men dårlig kjøttsuppe. ;)

Ut over dette selges det såkalt sodd i tre varianter, Trøndersodd, Innherredsodd og Innerøysodd. Som både ViViola og Lillemus sier, er det er den siste vi vil ha (og den eneste vi innfødte egentlig mener er ordentlig sodd). ;)

Men det er nå den viktige factsen kommer: Festsodd lages nemlig av lam, mens hverdags-sodd jukses det med supplering av storfekjøtt. I den billigste varianten Trøndersodd (ca 50-60 pr spann i trøndelag) er det kraft av får, men kjøtt og kjøttboller av storfe. I Innherredsodd er det både boller og kraft av får, men kjøttet stammer fra storfe (ca 70-90 pr boks). Den siste varianten Innerøysodd (ca 120,-) er både kraft, kjøtt og boller fra får, og kjøttet til bollene er malt mange ganger (i gamle oppskrifter heter det at farsen skal males 7 ganger, der de første 5 skal være uten salt og krydder). Omstendige saker altså! ;)

Selv spiser jeg a l d r i sodd til hverdags, for som dere sier; man må vite å sette pris på det for å at det skal kunne passere som festmat. Det blir som frossen ribbe fra Rema eller dårlig frossen lutefisk - spiser man det for å bli mett, mister retten sjarmen... man

Halleluja!!!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt*. Får driste meg frampå med litt sodd-facts her jeg da...

Først; med all respekt - hermetisk sodd kommenterer jeg ikke - det er ikke sodd men dårlig kjøttsuppe. ;)

Ut over dette selges det såkalt sodd i tre varianter, Trøndersodd, Innherredsodd og Innerøysodd. Som både ViViola og Lillemus sier, er det er den siste vi vil ha (og den eneste vi innfødte egentlig mener er ordentlig sodd). ;)

Men det er nå den viktige factsen kommer: Festsodd lages nemlig av lam, mens hverdags-sodd jukses det med supplering av storfekjøtt. I den billigste varianten Trøndersodd (ca 50-60 pr spann i trøndelag) er det kraft av får, men kjøtt og kjøttboller av storfe. I Innherredsodd er det både boller og kraft av får, men kjøttet stammer fra storfe (ca 70-90 pr boks). Den siste varianten Innerøysodd (ca 120,-) er både kraft, kjøtt og boller fra får, og kjøttet til bollene er malt mange ganger (i gamle oppskrifter heter det at farsen skal males 7 ganger, der de første 5 skal være uten salt og krydder). Omstendige saker altså! ;)

Selv spiser jeg a l d r i sodd til hverdags, for som dere sier; man må vite å sette pris på det for å at det skal kunne passere som festmat. Det blir som frossen ribbe fra Rema eller dårlig frossen lutefisk - spiser man det for å bli mett, mister retten sjarmen... man

''Den siste varianten Innerøysodd (ca 120,-) er både kraft, kjøtt og boller fra får, ''

Grunn god nok til å holde seg til de variantene som har storfekjøtt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi ha fiskegrateng. Det er eneste fisk poden spiser untatt fiskepinner. Han elsket fisk før, men vi var litt uheldige med en kveite og både han og jeg fikk litt problemer med fisk etter det.

Uansett godt å sunt for hele familien :

Ca 600gr renset fisk ( i dag bruker jeg torskefilet, sånne blokker)

3 ss smør

6ss hvetemel

6 dl melk

2 kryddermål muskat

1 ts salt

2 kryddermål pepper

6 egg

Ovnen skal på 200 grader.

Smelt smøret og bland med melet i en kjele, spe med melken og la koke i ca 6-7minutter. Smak til med salt, pepper og musket. Avkjøl sausen litt. Når sausen er litt kaldere, tar du og visker inn eggePLOMMENE. Bland inn fisken, og vend forsiktig inn de STIVPISKEDE eggehviten.

Dennne stekes i 34-40 minutter, får en gyllen farge, og blir superluftig og god.

Anbefales.

Ha en flott dag

Glemte å si at jeg stapper i litt kokt makaroni også.

Skal prøve din rett endag, men tror jeg må lage noe annet til lillegutt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskene de kommer i er freshe, da. ;) Naboen min hadde kjøpt det berømte vannet, bare for å teste. Jeg fikk tomflaska og bruker den som vannkaraffel. ;)

Ja, flaskene er fine. :o) Jeg kunne nok funnet på å kjøpe en for å bruke den som karafel, men ikke bare for vannets del nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...