Gå til innhold

Sunne familievennlige middagstips å dele?


Spirello

Anbefalte innlegg

''Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.''

Samme forholdet som jeg har til pinnekjøtt det. Det var greit nok, men festmat?! Smakte jo bare saltkjøtt og kålstappe...

åsså den fæle lukta det er av pinnekjøtt. Det både lukter og smaker Sau :(

Da er det bedre å få servert rykende varmt sodd.

Da mener jeg ekte sodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    20

  • Lotte :o)

    17

  • Katt-ja

    11

  • Lillemus

    9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

*Kremt*. Får driste meg frampå med litt sodd-facts her jeg da...

Først; med all respekt - hermetisk sodd kommenterer jeg ikke - det er ikke sodd men dårlig kjøttsuppe. ;)

Ut over dette selges det såkalt sodd i tre varianter, Trøndersodd, Innherredsodd og Innerøysodd. Som både ViViola og Lillemus sier, er det er den siste vi vil ha (og den eneste vi innfødte egentlig mener er ordentlig sodd). ;)

Men det er nå den viktige factsen kommer: Festsodd lages nemlig av lam, mens hverdags-sodd jukses det med supplering av storfekjøtt. I den billigste varianten Trøndersodd (ca 50-60 pr spann i trøndelag) er det kraft av får, men kjøtt og kjøttboller av storfe. I Innherredsodd er det både boller og kraft av får, men kjøttet stammer fra storfe (ca 70-90 pr boks). Den siste varianten Innerøysodd (ca 120,-) er både kraft, kjøtt og boller fra får, og kjøttet til bollene er malt mange ganger (i gamle oppskrifter heter det at farsen skal males 7 ganger, der de første 5 skal være uten salt og krydder). Omstendige saker altså! ;)

Selv spiser jeg a l d r i sodd til hverdags, for som dere sier; man må vite å sette pris på det for å at det skal kunne passere som festmat. Det blir som frossen ribbe fra Rema eller dårlig frossen lutefisk - spiser man det for å bli mett, mister retten sjarmen... man

Skjønner jeg ikke er noen kjenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskernam

Er veldig glad i bacalao! ;)

Og generelt glad i italienskinspirert mat - gode, ferske, råvarer som ikke er kokt ihjel. Synes mye tradisjonell norsk mat blir for konservert og/eller ihjelkokt, om du skjønner hva jeg mener.

Bacalo er da ikke italiensk!!!!! Hehehehehehehe...

Portugal tenker jeg..

Hehehehehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to av våre favoritter:

Italiensk kyllingsuppe:

http://www3.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14815

Ovnsbakt laks på rotgrønnsaker:

Kutt opp rotgrønnsaker, f.eks. gulrot, pastinakk, sellerirot, fennikkel, sukkererter, etc. og legg dem i en smurt ildfast form. Stekes i ovnen i ca. 15 minutter. Deretter legges laksefileter på grønnsakene og alt stekes videre i 12-15 minutter til laksefiletene er gjennomstekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacalo er da ikke italiensk!!!!! Hehehehehehehe...

Portugal tenker jeg..

Hehehehehehe...

Jeg trodde det hadde opprinnelse fra Baskerland, jeg? Men det er mulig jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Bacalo er da ikke italiensk!!!!! Hehehehehehehe...

Portugal tenker jeg..

Hehehehehehe...

Det vet jeg da.

Selv om generelt er gladest i italiensk mat, er jeg _også_ glad i bacalo. Var det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fiskernam

Det vet jeg da.

Selv om generelt er gladest i italiensk mat, er jeg _også_ glad i bacalo. Var det vanskelig?

Sure....

Hehehehehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja!!!!

:-)

:D Ja det e voldsomt!

Fikk nesten sjokk selv for et par år siden da vi skulle servere sodd til utenlandske gjester på jobben, og det bare røy trønderkunnskap ut av meg... Må være min mor som har plantet det gjennom mange år, hehe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den siste varianten Innerøysodd (ca 120,-) er både kraft, kjøtt og boller fra får, ''

Grunn god nok til å holde seg til de variantene som har storfekjøtt;-)

Nei, nei nei - lam er jo beste kjøttet (om man ser bort fra hjort, rådyr, and etc)! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg ikke er noen kjenner ;)

;) Har en venn som skulle servere lutefisk til en amerikansk gjest, og på spørsmål fra gjesten om hva dette var for slags fisk sa han at "belive it or not, this is actually cod that is treated with causic soda, and bla-bla-bla... ". "Please send me the pies and the bacon", sa amerikaneren. :D

Så jeg drar heller ikke hele regla særlig ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjempegodt ut. :)

Vi spiser en hjemmelaga tomatsuppe en dag i uka. Ungene synes den er kjempegod, og Storebror (snart 10) kan lage den sjøl, så og si uten assistanse.

2 bokser hermetiske tomater helles i en kjele. (Merket Mutti Pelati (plommetomater) er de aller beste!) og settes på oppkok. Jo lenger du koker, jo mer syre får du ut av tomatene. Kok sem med 2 ss olivenolje og en klype sukker.

1 løk og 2 fedd hvitløk skjæres i skiver og steikes gyldne i bittelitt smør på middels varme. ha i løken først, så hvitløken ett minutt seinere, den har lettere for å svi seg).

Ha løken og hvitløken oppi kjelen. Fyll opp den ene tomatboksen med melk og tilsett. La det hele putre litt, tilsett en stor neve fersk basilikum og fres alt sammen med stavmixer. Smak til med salt og pepper.

Alt dette gjøres mens pastaen koker, altså på 10 min.

Du kan servere med pasta, noen kjøttboller eller hardkokte egg, alt ettersom hva du liker. :)

Mmmm, hørtes utrolig godt ut må prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

:D Ja det e voldsomt!

Fikk nesten sjokk selv for et par år siden da vi skulle servere sodd til utenlandske gjester på jobben, og det bare røy trønderkunnskap ut av meg... Må være min mor som har plantet det gjennom mange år, hehe... ;)

Heldigvis er ikke kunnskap tungt å bære! :-)

(Send en stor takk til din mor fra meg, dette var kjekt å lære!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis er ikke kunnskap tungt å bære! :-)

(Send en stor takk til din mor fra meg, dette var kjekt å lære!)

Skal jeg virkelig gjøre. Hun syns alltid det er så kos når kunnskap fra de hine hårde dager aktualiseres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheims sodd? Tenker du på det skvipet som selges på hermetikkboks nå? Det har _ingenting_ med sodd å gjøre.

Ikke snakk sånn om maten jeg elsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke sodd, men grønnsakssuppe eller fersk suppe er godt. Tenkte mer på hjemmelaget mat, ikke ferdigprodukter.. Kjøttbollene (eller hva det er) i sodden er ikke gode.. *urk*

har du noen andre gode oppsrkifter på lur? :)

De kjøttbollene er litt rare i smaken ja, men gode er de da. Ellers kan jeg anbefale Lys Lapskaus på hermetikk. Den er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg da.

Selv om generelt er gladest i italiensk mat, er jeg _også_ glad i bacalo. Var det vanskelig?

Det var overhodet ikke vanskelig:-) Noen av oss klarer å ha to tanker i hodet på én gang;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det var overhodet ikke vanskelig:-) Noen av oss klarer å ha to tanker i hodet på én gang;-)

;)

(tok litt tid å finne ut hva du kommenterte her, men klarte det også, jeg ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...